Kolik je slov pro jednoho boha? S Martinem Prudkým o sympoziu Colloquium Biblicu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 9. 5. 2011; autor: Marie Kohoutová; rubrika: Projekty a týmy UK Ve dnech 27.–30. dubna 2011 se na půdě Evangelické teologické fakulty UK uskutečnil již 19 mezinárodního sympozia Colloquium Biblicum. Dvě desítky členů této exkluzivní společnosti z několika evropských zemí zkoumalo důležité otázky biblických textů, z nichž čerpají nábo judaismu, křesťanství a islámu, a které mají podstatný význam pro kulturní tradice evropsk Colloquium biblicum, jehož letošní téma bylo zaměřeno na jazykové a rétorické aspekty „mon pojetí božstva v biblických a příbuzných tradicích, přibližuje v následujícím rozhovoru je organizátor doc. ThDr. Martin Prudký, prorektor UK pro studijní záležitosti a vedoucí Kate zákona Evangelické teologické fakulty. doc. ThDr. Martin Prudký, proProč je důležité na začátku 21. století zabývat se jazykovými UK pro studijní záležitosti aaspekty biblických textů? Katedry Starého zákona ETF UKProto, že Bible je i v 21. století jedním z podstatných inspi naší civilizace a kultury a k základům této civilizace patří koncepty, výrazy a rčení. Letošní téma našeho kolokvia, které otázkám monoteizmu, je aktuální mimo jiné v tom, že i v naší některá monoteistická náboženství, či skupiny, které se k nim nejen exkluzivitou, ale i nesnášenlivými vztahy k „jiným“; ti věci“ vnímáni jako nepřátelé. Pečlivé a kritické studium star které jsou v základech těchto náboženství a jež jsou dodnes p kultury, má velký význam v tom, že může ukázat, jak bohaté js utváření vztahů a to právě i mezi náboženstvími, jež se odvol Takže by se dalo říct, jak tvrdí poměrně známý výrok, že pokud nebude klid mezi náboženstv ani mezi lidmi? Ano, to je teze Hanse Künga z jeho projektu světového étosu - dokud nebude mír mezi nábože možný mír na světě, mír politický, mír mezi lidmi. Na tom je mnoho pravdy. I v dnešní době náboženství a náboženská motivace bývají často užívány jako ideologická zbraň, že je jejic instrumentalizován těmi, kdo mají moc, a chtějí jej využít pro své cíle. A to je práce nás kteří se těmito věcmi kriticky zabýváme, abychom tyto věci studovali a vysvětlovali – např analyzovali potenciály, které jsou v určitých kanonických textech, a vysvětlovali třeba to může být jejich „ostrá rétorika“, když ji zaměříme na cíle, s nimiž texty samy nepočítají. Dalším tématem byly podle programu kolokvia historické a ideové souvislosti biblických tex problému těchto souvislostí? Pro řadu lidí může být překvapivé, když se setkají s názorem, že pro Bibli a pro starověký monoteizmus není předem daná, nesporná věc, dogmatický postulát, který by platil od začátk biblické látky, na náboženství judaizmu a potom i na křesťanskou tradici se často hledí, ž monoteistická. Jako by bylo předem dané a samozřejmé, že bůh je jen jeden. Ale monoteizmus Izraeli vznikal v konkrétních historických podmínkách a jeho rysy se postupně utvářely v p své etapy a reformní proměny. A my se snažíme studovat konkrétní aspekty tohoto velmi slož kde a jak se v dějinách dají stopy tohoto procesu sledovat, které biblické texty k utvářen přispívají. Je to poměrně detailní a nesnadné studium. Kolokvium má za sebou 19. ročníků, takže se vám to zřejmě ještě nepodařilo za 19 let vyřeš dál? ... (smích)... Budeme se scházet i dál, pevně doufám. Témata však každoročně měníme. Vloni podobné, ale zaměřené spíše na nábožensko-fenomenologickou stránku monoteistických tradic. soustředili na „jazykový obraz“, tedy metaforiku a rétoriku, a proto jsme projednávali jin Těžiště toho, co nás letos zajímalo, je především v textech proroka Izajáše, hlavně v jeho tak zvaném Deuteroizaiášovi. To jsou texty dost specifické. Pocházejí z poslední třetiny 6 jazykově i rétoricky hodně svérázné, naše téma se v nich dá dobře uchopit. Vloni jsme se v „Boha Izraele“ a „cizích bohů“ v deuteronomistických textech, to jsou kromě knihy Deuteron tzv. Předních proroků (knihy Jozue, Soudců, Samuelovy a Královské). Evangelická teologická fakulta Univerzity Karlovy je výlučným pořadatelem kolokvia. Jaká j komu je určeno? Je pouze pro badatele nebo na něj mají přístup i studenti a doktorandi? Ano, kolokvium pořádáme každý rok na Evangelické teologické fakultě, jádro skupiny má koře dobách předlistopadových seminářů. Od roku 1989 pořádáme tato kolokvia na naší Katedře Sta pravidelné roční setkání. Mezi tuzemskými i zahraničními kolegy zde jsou i tací, kteří maj 19 ročníků. Každý rok ale přijíždějí i nové tváře. Kolokvium je především pro badatele, ch rozhovoru, jakýmsi interním seminářem, kde si navzájem prezentujeme výsledky své práce. Je otevřeno také studentům, především doktorandům naší katedry. Ti se i aktivně zapojují do p příspěvky. Vždy tu bývá také několik magisterských studentů, kteří mají o tyto otázky záje Co bude s výsledky kolokvia? Vydáte sborník nebo se jeho příspěvky postupně stanou napříkl pro vaše studenty? Hlavním smyslem je samo setkání, rozhovory a rozmanité formy spolupráce, které se během ko Některé z příspěvků pak každoročně bývají publikovány v odborných časopisech. Děkuji za rozhovor. o kolokviu a jeho programu [ URL "http://iforum.cuni.cz/IFORUM-10871.html"] (Marie Kohoutová)