Projev francouzského velvyslance v České republice pana Pierra Lévyho ****************************************************************************************** * Projev francouzského velvyslance v České republice pana Pierra Lévyho ****************************************************************************************** Předání insignie Důstojníka řádu Akademických palem Bukvojský palác, 23. června 2011 – 17 hodin. Vážený pane prorektore, vážený pane Štechu, Vážení páni děkani, Vážení páni profesoři, Vážená paní ředitelko CEFRESu, Vážené dámy a vážení pánové, je mi opravdu velkým potěšením, že Vás dnes večer mohu přivítat zde v Bukvojském paláci sp Vaší rodinou, Vašimi kolegy z akademického světa a Vašimi přáteli a předat Vám jménem své důstojníka Řádu Akademických palem, jež se Vám francouzští představitelé rozhodli udělit. Přítomnost celé řady Vašich českých kolegů a četné omluvy Vašich francouzských kolegů, kte akademické půdě značně nabitém období nemohli dostavit, jsou hmatatelným důkazem toho, že tento Řád právě Vám bylo naprosto správné. Považujte, prosím, toto ocenění za uznání veške jste ve svém oboru, jímž je vysoké školství a konkrétně pedagogika, vykonal a která význam posílení česko-francouzských vztahů. 1) V České republice působím coby velvyslanec již 18 měsíců a vlastně denně si uvědomuji, vřelé vztahy mezi našimi zeměmi spoluvytvářeny různými univerzitními spoluprácemi, jaký vý akademické a vědecké vazby, které propojují oblasti vzdělávání a výzkumu obou našich zemí. Vy, jakožto bývalý student české sekce v Dijonu, který jste složil maturitní zkoušku ve Fr 1973, tedy v době nejtvrdší normalizace, zajisté velice dobře víte, že jak historie a její i její značně rozdílný výklad a vnímání našimi národy, mnohdy přispěly i k určitému vzdále zemí. Již po dvě desetiletí společně obnovujeme a vytváříme vhodné podmínky a odpovídající zázem vysokoškolskou a vědeckou činnost. A k tomu jste právě vy, pane prorektore, významnou měro dnešním slavnostním udělením řádu bychom chtěli tento váš příspěvek ocenit. 2) Poté, co jste v roce 1984 završil doktorandské studium, jste postupně prošel všemi úrov hierarchie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, a od roku 1993 působíte jako vedoucí ka a školní psychologie. K této náročné akademické činnosti jste navíc přijal i funkci prorek Karlovy pro rozvoj, kterou zastáváte již po mnoho let. Mohu z toho tedy vyvozovat, že pro působení na tak strategickém postu je zapotřebí být jed pedagogiku, abyste mohl přesvědčit kolegy z akademického prostředí o nutnosti postupovat d České ministerstvo o potřebě přidělení více prostředků, a zároveň být i specialistou v obl který je schopen analyzovat reakce, vyhnout se pastem a budovat strategie, které by co nej vaše kolegy? 3) V oslnivém výčtu Vašich vědeckých publikací jsem zaznamenal, že celá řada vašich písemn ve francouzštině a byla publikována ve francouzských či frankofonních časopisech. Je obzvl že se v této oblasti, která je od doby Célestina Freineta a následného rozmachu nové pedag vlivem francouzských odborníků, angažují i evropští a tedy i čeští vědci, a že tak obohacu aktuální debaty o získávání nových znalostí ve školním a univerzitním prostředí, které se tak neuvěřitelně rychle mění. 4) Vím, že jste se v posledních letech zabýval především rolí školy jakožto nositele socia pak z kulturního, psychologického a sociálního hlediska. Veliký důraz kladete na spravedln ve školním prostředí, které považujete za naprosto nezbytné podmínky k tomu, aby školní do anebo alespoň významnou měrou omezila sociální a kulturní rozdíly mezi rodinami dětí. Také současné době tato problematika značně aktuální. Jelikož se jedná o podobné otázky, které jádra našich sociálních systémů, je nezbytné, aby právě v této oblasti došlo k posílení če spolupráce. 5) Velice aktivně se též podílíte na diskusích o reformách vysokého školství, především pa mezi kvalitou vzdělávání a autonomií vysokých škol. Také ve Francii, kde principy fungován a zvláště pak monopol státu na udělování titulů sahají až do doby založení první univerzit v roce 1808, se na toto téma vedou velice živé a vášnivé diskuse. Z tohoto důvodu jsou vým zkušeností z oblasti vývoje vysokoškolského prostředí mezi oběma našimi státy tak zásadní. Evropa kompletně přetvořila své vzdělávací systémy a struktury vysokých škol, které někde dlouhá desetiletí. Ani Francie a Česká republika nezůstaly pozadu. Tím došlo k nesmírnému, otevření se světu, pomineme-li tedy to, co již zesnulý Bronislaw Geremek nazýval středověk touláním. Předevčírem jsem při předávání francouzských atestací maturantům gymnázia Jana Nerudy přip vysokých školách, kam směřují, je již evropský vzdělávací kursus nezbytným pravidlem. Tyto probíhat na úkor objektivních vzdělávacích podmínek či základních charakteristik pedagogic Vím, že si zcela legitimně kladete otázky stran rizik spjatých s instrumentalizací této sa vysokých škol, která by mohla vést buď k úplné či částečné ztrátě specificity dané vysoké 6) Je třeba zmínit také Váš obrovský intelektuální zájem o problematiku role a vlivu vzděl mentálních funkcí dítěte. I zde jste se inspiroval francouzskými zkušenostmi z mateřských tématiku byl, mimo jiné, částečně zaměřen i Váš výzkumný pobyt v Maison des Sciences de l Současně se též podílíte na činnosti Lektorském výboru Francouzské asociace vyučujících a výzkumníků v oblasti vzdělávání. Vážený pane prorektore, je na čase předat Vám ocenění za veškeré francouzsko-české projekt kterým jste napomohl spatřit světlo světa a které měly povětšině své pokračování a navždy historie a za veškeré kontakty s vysokými školami v mé vlasti. Vážený pane Stanislave Štěchu, z pověření francouzského Ministra školství a z titulu pravo svěřeny, si Vás dovoluji jmenovat Důstojníkem Řádu Akademických palem.