Muzeum umění Kolumba – místo pro dialog křesťanství s moderní společností ****************************************************************************************** * Muzeum umění Kolumba – místo pro dialog křesťanství s moderní společností ****************************************************************************************** 27. 9. 2011; autor: Martin Bedřich; rubrika: i-Forum informuje Diecézní muzeum umění Kolumba v Kolíně nad Rýnem není jen mimořádným a ceněným architektonickým klenotem Petera Zumthora, ale především institucí promýšlející novým způsobem vztah starého a nového umění, způsob jeho vystavování, vytváření muzea jako „estetické laboratoře“ a „místa přemýšlivosti“. K tomuto tématu, částečně otevřenému v čísle teologie (a) umění (1/2007), se vrací nové číslo časopisu Salve, které vzniká ve spolupráci s Centrem teologie a umění při Katolické teologické fakultě UK. Unikátní sbírky muzea, zahrnující jak díla středověká a barokní, tak moderní – od Georgese přes Josepha Beuyse, Andyho Warhola, Eduarda Chillidy po Paula Theka –, se díky unikátnímu kurátorů vedeného Stefanem Krausem v ročně obměňovaných komponovaných výstavách prezentují důrazem na jejich stále promýšlený vztah k lidské existenci. Číslo Salve 2/2011, revue pro teologii, duchovní život a kulturu, otevírá rozhovor s jední hybatelů celého projektu Joachimem kardinálem Meisnerem, kolínským arcibiskupem, který nen osobností světové církve, ale též mužem vnímajícím důležitost permanentního dialogu křesťa společností – a významu umění pro tento dialog. Rozhovor se Stefanem Krausem, ředitelem Muzea Kolumba, je dále mnohovrstevnou sondou nejen diecézního muzea, resp. moderního muzea jako takového, ale též do vztahu spirituality a um životě člověka, způsobu jeho vystavování atd. Kraus představuje práci svého týmu kurátorů neustále promýšlenou a hledající, jejímž kritériem je vždy v prvé řadě maximální kvalita j děl, tak jejich prezentace. Dvě studie nestora kolínského dialogu církve a moderního umění Friedhelma Mennekese SJ jso svědectvím o fungování a vyzařování Muzea Kolumba. Blok textů Vybraná díla Kolumby předsta způsob, jakým se v Kolumbě o uměleckých exponátech píše a přemýšlí – jednotlivá díla se ne pozitivistickou popisnou formou, běžnou v jiných muzeích, ale v síle svého působení. Rozhovor s třetí klíčovou osobností Muzea Kolumba architektem Peterem Zumthorem, jehož sta ideji muzea unikátní, dalo by se říci kongeniální tvar, doplňuje obraz muzea o další podst Peter Zumthor, laureát Pritzkerovy ceny – asi největšího světového architektonického oceně vlastní profesní dráze, o způsobu své práce a o místě, které v ní hrála právě spolupráce n Rozhovor doplňuje jeho reflexe vlastního vítězného návrhu stavby, v níž je vidět způsob je architektury. Číslo uzavírají dvě rozsáhlé úvahy. První od Stefana Krause o estetickém okamžiku, který s každého skutečného setkání s uměleckým dílem a který ač slovně těžko vyjádřitelný, tvoří d existenciální zkušenost v životě člověka. Druhá úvaha od teologa Tomáše Halíka reaguje na „estetický okamžik“ a hledá analogie k podobnému „okamžiku víry“, tedy momentu vnitřní kon stejně slovně neuchopitelný, ač o to víc pro člověka klíčový. Závěr Salve patří Kalendáriu, které pomáhá při orientaci v zásadních časových milnících Mu pozadí dějin celého Kolína nad Rýnem. Nechybí blok recenzí a anotací. Rozsáhlý obrazový do jak umělecká díla ze sbírky Muzea Kolumba, o nichž je v textech řeč, tak v působivých deta architekturu vlastní stavby. Revue Salve vychází tentokrát mimořádně i v německé verzi. Salve [ URL "http://www.krystal.op.cz/salve-periodika"]