65 let pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze ****************************************************************************************** * 65 let pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze ****************************************************************************************** Spectabiles, honorabiles, cives academici, vážené dámy a pánové, milí hosté, přátelé a gra Jsem rád, že vás mohu – s podobně svátečními pocity jako před pěti lety – opět pozdravit p kulatých narozenin naší Pedagogické fakulty. Je mi ctí i potěšením se s vámi při této příl na akademické půdě naší alma mater. Jsem rád, že Pedagogická fakulta prožívá toto jubileum dobré formě jako svébytný, nezastupitelný a s novými impulsy a výzvami přicházející člen n rodiny (jak ostatně jistě zazní i v projevu spectabilis paní děkanky). A chci jedním dechem dodat i jako člen vážený a respektovaný, který prokázal, že je schopn a takové okamžiky také nastaly) kritické sebereflexe, od níž se dokáže odrazit k novým poř a vizím. Taková je z mého pohledu současná Pedagogická fakulta, vystupující jako integrova subjekt naší univerzity, nezaměnitelný a nepostradatelný svým posláním, adekvátně přispíva univerzity. A to je pro ni (pro vás) stejně velká výzva jako odpovědnost – stejně velká př riziko těch, kteří jdou vždy o několik kroků před ostatními. Neboť jakkoli Pedagogická fak Karlovy není zdaleka jediným pracovištěm, jež zabezpečuje přípravu na učitelské povolání, nepochybně již od svého založení vnímána a reflektována jako jedno z klíčových míst, kde j studijní obor v širších kontextech ukotven a které v mnohém udává tón, nastoluje tendence, a v odborném diskursu inspiruje ostatní. Když jsem hovořil na posledních kulatých narozeninách Pedagogické fakulty, připomenul jsem Havlíčka Borovského, který ve své době revolučně plédoval za zavedení vysokoškolské přípra myslím, že jsem tehdy zůstal dlužný jeho konkrétní věcný výrok, kterým to zřetelně dokládá teď je vhodná příležitost si ho připomenout. V Kutnohorských epištolách tehdy napsal, že b „aby každý učitel, i nejnižší školy, vysoké učení tak absolvoval, jako nyní kněží, právníc Mimoděk tak ke třem ze čtyř fakult, které stály u zrodu naší univerzity, připojil s předtu dohlédnou dál než jiní, ještě čtvrtou, jež reflektovala zásadní význam učitelské profese, jsme si museli přece jen ještě nějaký čas počkat. A i když to ani po svém založení, když dozněly oslavy v pražském Rudolfinu, neměla jednodu všechny brutální otřesy složité doby rudé nesvobody a nenechala se zcela udusit tvrdou nor účelovou ideologickou intoxikací. Jakkoli poraněná a zdevastovaná totalitní doktrínou, pro s celou univerzitou) sametovou bránou do konečně osvobozeného akademického prostředí nově Univerzity Karlovy, které dala jejího prvního polistopadového rektora, odborně i morálně n osobnost profesora Palouše, jenž ji s nadhledem filozofa a erudicí diplomata vyvedl z mara temna. Teprve na půdě osvobozené univerzity se mohla Pedagogická fakulta Univerzity Karlov svobodně nadechnout a začít naplňovat své poslání smysluplným obsahem, teprve v tuto chvíl nést plnou a nesejmutelnou odpovědnost za své konání. A zdá se mi stejně symbolické jako s narozeniny Pedagogické fakulty slavíme prakticky ve stejné době, jako si připomínáme význa svobodu, která se vážou k 17. listopadu. Svoji odpovědnost nese Pedagogická fakulta se samozřejmostí subjektu, který ví, že v jeho nikdo jiný alternovat či improvizovaně zaskočit. Je fakultou dynamickou, flexibilní a vlas způsobem latentně otevřenou jak dovnitř univerzity, kde ve společenství oborově diferencov (jež na bazální úrovni spojuje to, že vzdělávají jiné) nabízí svoji zkušenost a pedagogick – tak přesahující hranice univerzity a formující stávající školský a vzdělávací systém. Ač vlastenecké obrozenecké ideje (akcentující roli učitele jako dominantní) již dávno odvál č dnes toto povolání (a kvalitní univerzitní příprava na něj) ke klíčovým požadavkům dne. Ja Karlova vysílala Pedagogickou fakultu jako svůj intelektuální předvoj a výsadek do tak sof dynamického, osobitě individualizovaného a také svým způsobem křehkého prostředí, v němž p vzdělávání a formování nové generace, z níž mnozí se později stanou, jako studenti nejrůzn členy univerzitní akademické obce. Žádná jiná fakulta nemá takový „osudově“ uzavřený a při obnovovaný kontext, žádná jiná fakulta nemá tak bytostný vliv na ostatní. Slevit, byť jen dílčím způsobem, z požadavku na kvalitní univerzitní vzdělání učitelů je v rámci jakéhokol vysokoškolské přípravy nepřijatelný a devastující krok, který se snadno neprozřetelně učin dlouhodobě těžce a s velkými škodami napravuje. Zdá se, že nejefektivnějším aktem je učini aby k němu vůbec nedošlo, neboť některé současné diskuse na toto téma jsou varovné. Byla by totiž škoda polevit v nasazeném tempu, ztratit drive a vracet se na počátky bezvýc uliček – brzdit tam, kde je nutné akcelerovat. V posledních pár letech se totiž Pedagogick zhluboka nadechla, zastavila hrozící ekonomický propad, zformulovala a přijala transparent Pravidla „fair play“ hry pro všechny členy akademické obce, nezkorodovaná účelovými výjimk individuálně diferencované odměňování za kvalitu a množství vykonané práce. Je zřejmé, že dnes vládne věcná racionalita, hledající a nezřídka také nalézající optimální cesty řešení podložena solidním vztahovým zázemím, opírajícím se o vstřícnost, ohleduplnost, kolegialit mezi jednotlivými pracovišti. Ledacos z toho, co tu teď připomínám, zde nebylo vždy samozř Vytvoření takovéhoto vstřícného prostředí pak evokuje nápady na nové akreditace, vědecké p to v oblasti humanitních věd při současném systému hodnocení nemusí mít vždy jednoduché) č získat ty nejlepší studenty středních škol (byť zájem o studium na Pedagogické fakultě vče rámci programu Erasmus je tradičně vysoký). Řekl bych, že Pedagogická fakulta Univerzity K fakultou v pohybu, fakultou, která ví, co chce a jak toho dosáhnout – a také fakultou, kte základním centrem pedagogické výuky na naší univerzitě, spolupracujícím v tomto kontextu z Přírodovědeckou, Matematicko-fyzikální a Fakultou tělesné výchovy a sportu. V současné době chystaných školských reforem musí být naše Pedagogická fakulta připravena a profesionálně reagovat na všechno, co mohou přinést. Například vyrovnat se se zvýšeným a prostupnost při uplatňování učitelů či přijmout odpovídající opatření v oblasti celoživotn A já jsem přesvědčen, že připravena je a že své další netriviální úkoly, přinášené netrivi zvládne. Šedesát pět let v historii Univerzity Karlovy je okamžik, měřeno lidským životem zkušenosti a poměřováno existencí jedné fakulty je to více než půl století nezřídka bolest hledání integrity a důstojného naplňování smyslu vlastní existence. Chtěl bych proto naší fakultě, spectabilis paní děkance i všem jejím pracovníkům a studentům při této příležitos pogratulovat a popřát. Poděkovat za to, že této fakultě vtiskli její nezaměnitelnou tvář ( trochu zrcadlí i ty jejich), pogratulovat k té neuvěřitelné armádě učitelů, kteří její zás a poznání, a popřát jí i nám, aby i její další veškeré konání bylo jen k dobru štěstí a zd QUOD BONUM, FELIX, FAUSTUM, FORTUNATUMQUE EVENIAT.