Hluk stojí Prahu 2,5 miliardy korun ročně – a bude dál narůstat ****************************************************************************************** * Hluk stojí Prahu 2,5 miliardy korun ročně – a bude dál narůstat ****************************************************************************************** 16. 11. 2011, autor: P. K., rubrika: i-Forum informuje Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy pořádá ve středu 16. listopadu k Externí náklady dopravy: oceňování cestovního času a hluku z dopravy [ URL "http://www.czp images/stories/2011/tranext.pdf"] . Sympozium představí široké veřejnosti nejnovější pozna ekonomického hodnocení negativních dopadů dopravy. Při této příležitosti jsme hlavnímu řeš Vojtěchu Mácovi položili několik otázek. Hospodářské noviny informovaly tento týden o omezení počtu nočních letů na Letišti Praha R překročení hygienických norem hluku. Jak je na tom Česká republika s hodnocením hluku z do Prozatím neexistuje dostatek projektů, které by hodnotily hluk z ekonomické stránky, samoz údaje o nákladech na protihluková opatření, ale hluk má dopad na ekonomickou výkonnost oby Právě na tento aspekt bychom rádi na středeční konferencí poukázali. V současné době vznik hlukové mapy, ale hluk dosud není důvodem pro zásadnější snížení realitní ceny nemovitostí západních zemích. Pokud zůstaneme u Prahy, výzkumy dopadu hluku asi nebudou optimistické… Podle našich výzkumů stojí Prahu současná hladina hluku ročně téměř 2,5 miliardy korun. Vy za hlučnost zahrnuje ekonomické dopady, způsobené např. ztrátou produktivity v důsledku ru zvýšení nemocnosti. Pokud je člověk vystaven delší dobu určité hladině hluku, zvyšuje se e pravděpodobnost infarktu myokardu – v případě Prahy odhadujeme, že ročně je zapříčiněno hl infarktů. Polovina obyvatelstva Prahy je dnes vystavena hluku, který má dopad na pohodu a 80 procent celodenně hluk 45 decibelů. Predikce do roku 2030 navíc ukazuje, že hluk v hlavním městě n narůstat. Přitom městské části minimálně využívají možnosti, jak hluk snižovat – řešením b užití tichého asfaltu, snížení rychlosti a podpora hromadné dopravy. Zcela zásadním nedostatkem je chybějící koncepce dopravy a podpora protihlukových opatření výzkumu totiž vyplynulo, že třetinu všech opatření si dělají obyvatelé sami. Informaci o hladině hluku naleznete na stránkách hlukové mapy ministerstva zdravotnictví [ hlukovemapy.mzcr.cz/"] . Centrum pro otázky životního prostředí UK [ URL "http://www COŽP UK provádí výzkum v oblasti životního prostředí a udrž Centrum spolupracuje s parlamentními orgány, orgány státní sociologie a oddělení indikátorů udržitelného rozvoje.