Keňští absolventi nenajdou uplatnění, jejich mozky se plýtvá ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 28. 11. 2011, autor: Lucie Kettnerová, rubrika: i-Forum informuje Diskusi s keňskou farmářkou Hellen Yego uspořádalo 24. listopadu pro studenty Husitské teo UK Akademické centrum rozvojové a humanitární práce. Její náplní bylo nejen ekonomické par Evropskou unií, které místním zemědělcům ztěžuje pozici na trhu, ale i povídání o životníc rozvoji infrastruktury v Keni a systému vzdělávání. „Paní Hellen se v Keni zajímá o sociální otázky a zná problematiku utečeneckých táborů na takže si myslíme, že by toto téma mohlo studenty oboru sociální a charitativní práce zajím přínosné. Posluchači budou mít jedinečnou šanci získat nezkreslené informace od někoho, kd narodil a pracuje tu,“ vysvětluje důvody pozvání Hellen Yego do výuky Mgr. Monika Měrotská centra rozvojové a humanitární práce. K současné situaci v Keni je Hellen Yego poměrně skeptická: „Lidé cítí, že země v poslední spíše upadá, než že by se rozvíjela.“ S velkými problémy se potýkají i místí farmáři, kteř pokračovat v tradici Keni jako koloniální země, která byla nucena pěstovat hlavně čaj, káv vývoz. „S těmito surovinami nejsme schopni konkurovat zemím, jejichž hospodářské ani ekono nedosahujeme. Proto podporujeme kampaň za pěstování plodin, které jsou vhodné a typické pr Základní vzdělání je v Keni povinné, přesto ho mnoho dětí ze sociálních důvodů ani nedokon univerzitní vzdělání dosáhne jen velmi malé procento Keňanů, pro obyvatele vesnic je vysok nedostupná. „Velkou naději ale vkládáme do nové ústavy, která by se právě v oblasti vzdělá dosavadní centralizace řízené pouze shora,“ říká Hellen Yego. Protože nás problematika keňského vysokého školství zajímala, položili jsme Hellen Yego ně doplňujících otázek: Jakou podobu má v Keni systém vysokého školství? Přibližně polovina škol je státních a polovina soukromých. Státní školy jsou ale v posledn nestabilní, například uplynulé tři týdny pedagogové stávkovali za zvýšení platů. Přitom ro spoustu peněz, aby zde jejich děti mohly studovat. Za této situace pak volí raději školy s nedochází k výpadkům ve výuce. Pro koho je studium na vysokých školách dostupné? Existuj Na státních univerzitách sponzoruje vybrané studenty vlád ukončení středoškolského vzdělání vynikající výsledky, ta možnost přinášejí vládní půjčky, při jejichž udělování js pocházející z oblastí postižených suchem. Získané prostře také mohou získat stipendium od soukromých osob. Jaké možnosti uplatnění má čerstvý absolvent? Nedochází k Je pravda, že odliv mozků je u nás veliký, možná bych to nazvala až plýtváním mozků. V Ken nezaměstnanost, takže absolventi mají jen velmi malou šanci získat práci ve státním sektor lidí se navíc nemůže věnovat tomu, co vystudovala. Například můj druhorozený syn vystudova inženýrství, ale práci v oboru nezískal, protože v Keni je zatím industrializace na dosti Proto šel studovat ještě počítačové inženýrství a pak bez problémů dostal místo v bance.