K rozvoji výuky Zubního lékařství v Hradci Králové ****************************************************************************************** * K rozvoji výuky magisterského studijního programu Zubní lékařství na Lékařské fakultě Un v Hradci Králové v roce 2011 ****************************************************************************************** 21. 11. 2011; autor: doc. MUDr. R. Slezák, CSc., doc. MUDr. R. Ivančaková, CSc. ; rubrika: UK V roce 2011 byl na Lékařské fakultě UK v Hradci Králové získán a realizován tzv. centraliz projekt MŠMT ČR s názvem „Přístrojová inovace a modernizace klinické výuky stomatologickýc Stomatologické klinice LF UK a FN v Hradci Králové“, v jehož rámci škola získala dotaci 3. (hlavní řešitel doc. MUDr. Radovan Slezák, CSc., přednosta stomatologické kliniky a proděk zubního lékařství). Rozvojový projekt ideově navazoval na projekty získané v předchozích letech, v jejichž rám posílena zejména prostorová výuková kapacita stomatologické kliniky, v jejíchž učebnách a odděleních probíhá veškerá preklinická a klinická praktická výuka studentů magisterského s programu „Zubní lékařství“ v 1. – 5. úseku studia (ročníku). Vzhledem ke skutečnosti, že kromě dostatku teoretických vědomostí musí studenti získat již pregraduálního studia velké množství praktických zkušeností a dovedností, které již několi deklarují díky našim zákonodárcům jejich schopnost samostatného výkonu povolání praktickéh bez povinnosti jakéhokoli pozdějšího povinného, státem garantovaného prohloubení vzdělání, spojena s velikou odpovědností školy a všech zúčastněných za veškerou jejich výuku. S troc lze konstatovat, že profil absolventa tohoto magisterského studijního programu je v součas budoucnosti hlavní a zřejmě i jedinou šancí na postupné zlepšování kvality stomatologické republice, neodpovídající v mnohém současným možnostem. Protože moderní stomatologie představuje medicínský obor, do něhož trvale proudí nejrůzněj technologie, výrazně měnící diagnostické a zejména terapeutické postupy, je nezbytné, aby těmito novými přístroji, nástroji, materiály a postupy dostatečně sžili již během svého st fakultě. Současné financování výuky studentů na lékařských fakultách však nelze pokládat z tak veškeré snahy o její „modernizaci“ a dodržení závazků plynoucích ze současného „kuriku vždy podmíněny získáním dalších, nenárokových finančních prostředků včetně rozvojových pro Zejména z těchto důvodů byl letošní rozvojový projekt cílen na následující praktické aspek stomatologie: • obměna přístrojů s končící životností za přístroje novějších generací, • doplnění nedostačujících počtů některých přístrojů a nástrojů potřebných pro praktickou studentů ve 3. – 5. ročníku studia, • získání nových moderních přístrojů, jimiž výukové pracoviště dosud nedisponovalo, • nákup moderních audiovizuálních prostředků racionalizujících a zkvalitňujících výukový p Z prostředků rozvojového projektu byla vybavena následující klinická oddělení spojená s pr bazálních klinických stomatologických předmětů: • oddělení záchovné stomatologie a endodoncie a oddělení dětské stomatologie (apexlokátory kolénkové násadce vysoko- a nízkoobrátkové, fotopolymerizační lampy, tzv. endomotory, el kondenzátory amalgamu, předehřívací pícky, ruční instrumentarium pro ošetření zubních tk kofferdammy, ochranné pomůcky, zvětšovací brýle), • oddělení parodontologické (ultrazvukové víceúčelové přístroje, kvalitní ruční instrument • oddělení protetické (míchačky otiskovacích hmot a dalších dentálních materiálů, artikula přístroje pro výběr barvy protetických materiálů aj.), • výukové prostory včetně Sazamovy posluchárny stomatologické kliniky (intraorální kamera příslušenstvím, interaktivní obrazovka, dataprojektory, digitální fotoaparáty s makroobj zabudovaným zdrojem světla). Je zdánlivou samozřejmostí, že lékaři-učitelé stomatologické kliniky práci se všemi novými a nástroji precizně ovládají, a navíc jsou schopni svoje zkušenosti srozumitelně předávat začátečníkům v oboru. Avšak i pro ně jsou závazky plynoucí z rozvojového projektu nemalé a sami se musí naučit s nově získaným „armamentariem“ zacházet a po jeho začlenění do výukov udržet trvale v provozuschopném stavu. Řešitelé rozvojového projektu jsou si dobře vědomi skutečnosti, že sebelepší materiální vy o sobě klinickou výuku v požadované kvantitě a kvalitě nezajistí a že úspěch projektu nemé přístupu jejich kolegyň a kolegů, na jejich aktivitě, ochotě a schopnostech. Jen při splně podmínek se stanou veškeré inovace výuky zubních lékařů a finanční prostředky do tohoto pr dlouhodobě přínosnými.