Kvalitu sportovišť nejlépe posoudí sami zákazníci ****************************************************************************************** * Kvalitu sportovišť nejlépe posoudí sami zákazníci ****************************************************************************************** 13. 12. 2011; autor: Helena Stinglová; rubrika: Projekty a týmy UK Standardizovat univerzální nástroj, kterým by se dala měřit kvalita tuzemských fitness cen tříletého projektu Mgr. Jana Šímy z katedry kinantropologie, humanitních věd a managementu "http://www.ftvs.cuni.cz/katedry/kin/index.php"] Fakulty tělesné výchovy a sportu UK. Po u roku projektu se Šímovi podařilo najít vhodný způsob, jak úrovně sportovních areálů poměřo způsobem by se mohla v budoucnu měřit i kvalita služeb nemocnic nebo třeba bank. Mgr. Jan Šíma „Hlavním motivem pro náš projekt byla absence spolehlivého nástroje pro měření kvality slu řekl Mgr. Jan Šíma. „Ukazuje se, že laická i odborná veřejnost při svých výzkumech využívá nejsou dostatečně spolehlivé, nejsou dostatečně statisticky a metodologicky ověřené. My js stav napravit,“ popsal Šíma cíle projektu Měření kvality sportovních služeb v oblasti fitn odstartoval na začátku letošního roku. Pro hodnocení kvality sportovních areálů Šíma vybral metodu SERVQUAL (spojení anglických s a „quality“), kterou v 80. letech minulého století sestavil tým amerických odborníků na ma Parasuraman, Valarie A. Zeithamlová a Leonard L. Berry. V tomto typu výzkumu hodnotí kvali služeb sami zákazníci prostřednictvím předem sestavených dotazníků. Vyplněné archy potom v analyzuje. „V zahraničí se SERVQUAL používá velmi často, u nás se teprve začíná objevovat,“ podotkl Š měření kvality služeb je důležitým marketingovým nástrojem pro většinu komerčních i nezisk Dotazník, který trojice amerických vědců sestavila, Šíma standardizoval pro české prostřed složitý a dlouhý proces. S pomocí odborníků jsme ho převedli do češtiny, upravili pro obla a provedli pilotáž. První verzí dotazníků jsme šli vyzkoušet do terénu,“ popsal počáteční projektu Jan Šíma. Až bude dotazník, který tvoří na dvě desítky uzavřených i otevřených otázek, hotový, nasta projektu, tedy samotné testování tuzemských fitness center. „Projekt se rozjížděl poměrně jsme přijít s opravdu kvalitním nástrojem pro měření kvality služeb, který pak budou moci lidé, třeba i pro jiné oblasti, než jsou fitness centra.“ Podle Šímy by se takto mohla tes služeb i v nemocnicích, bankách nebo pojišťovnách. „Samozřejmě by se dotazník musel upravi prostředí,“ podotkl Šíma. Najít odpověď na to, jak si vybrat ten nejlepší sportovní areál, není podle Šímy jednoduch zobecnit. Každý zákazník je jiný a má jiné požadavky. Stejnou službu může jeden zákazník h skvělou, jiný ji může ohodnotit jako otřesnou. Nejde to jinak než se zeptat velkého počtu odpovědi pak statisticky vyhodnotit,“ vysvětlil Mgr. Jan Šíma.