Vzniklo sdružení Central European Philosophy of Education Society ****************************************************************************************** * Vzniklo sdružení Central European Philosophy of Education Society ****************************************************************************************** 9. 1. 2012; autor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.; rubrika: Projekty a týmy UK Iniciativa založení občanského sdružení CEUPES (Central European Philosophy of Education S na půdě Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Dále se na projektu podílela Pedagogická f univerzity a Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi (Towarzystwo Pedagogiki Filozoficznej). Ob činnosti sdružení je přispět k transformaci a humanizaci občanské společnosti vytvořením p filozofickou reflexi problematiky výchovy a vzdělávání v současné vzdělanostní společnosti Zakládajícími členy CEUPES jsou prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc., doc. PhDr. Naděžda Pelcov z katedry občanské výchovy a filozofie), doc. PhDr. Blanka Kudláčová, Ph.D., a doc. PhDr. Ph.D. (oba z katedry pedagogických štúdií z Pedagogické fakulty Trnavské univerzity), PhDr Ph.D. (z katedry etické výchovy Teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci), prof. Slawomir Sztobryn a dr. Marcin Wasilewski (z katedry filozofické pedagogiky Vysoké pedagog Lodzi). Obsahem a cílem činnosti sdružení je přispět k transformaci a humanizaci občanské společno prostoru pro filozofickou reflexi problematiky výchovy a vzdělávání v současné vzdělanostn Hlubším porozuměním společenským jevům, vědeckým výzkumem a cíleným dialogem o problémech vzdělávání, hodnot, o mezilidských a generačních vztazích a jejich specifických podobách v zemích střední Evropy chce sdružení spojenými silami přispět k jejich řešení. Budeme hledat společné hodnoty, z nichž vychází výchovné a vzdělávací tradice v jednotlivý střední Evropy a rozvíjet možnosti mezikulturního a mezioborového dialogu. Praktické výzvy, jimž se chce CEUPES věnovat, jsou: - hledání a nacházení možností, jak zpřístupnit filozofii výchovy myšlení dnešních student a rozvíjet v nich smysl pro filozofické nahlédnutí vlastní odborné specializace, - vytvoření středoevropské platformy filozofie výchovy se společnými výzkumy, projekty, ko stážemi doktorandů a výměnou pedagogů, - formování nových konkrétních podob spolupráce na základě již vytvořených a fungujících i filozofie výchovy v zemích středoevropského regionu včetně akademických pracovišť, výzkumn vzdělávacích organizací a redakcí odborných časopisů. Vzhledem k současné fragmentárnosti postmoderního pluralistického myšlení považujeme za nu se ontologickými, epistemologickými a etickými kořeny evropské kultury výchovy a vzděláván kriticky jejich proměny v prostředí vzdělanostní společnosti. Současnou redukci hodnotovosti pouze na paradigmata racionality a efektivního jednání vním problematickou – vedle rozvoje moderní vědy je dnes potřebná i kritická rekonstrukce další evropské duchovnosti, řecké péče o logos, křesťanské interiority, osvícenského humanismu. Společnost respektuje pluralitu konceptuálních východisek jednotlivých bádání, jejichž vzá k podpoře a rozvoji duchovní tvořivosti. Společnost chce rozvíjet porozumění pro specifičnosti středoevropského kulturního regionu, považujeme hlavně: - prostor setkávání se východoevropského intelektuálního dědictví se západoevropskými zdro moudrosti, - pozitivní přínos diferencí a zvláštností jednotlivých národních a národnostních optik, p středoevropském prostoru, - respekt k jinakosti a odlišnosti v duchu péče a zodpovědnosti za osud druhého, - smyslem setkávání na půdě filozofie výchovy je koexistence a dialog, nikoli konfrontace a názorů. Společnost a její snažení jsou motivovány a inspirovány určitým pojetím filozofie výchovy, těchto předpokladů: - Filozofii výchovy chápeme v sokratovském duchu jakožto jádro samotné filozofie. - Filozofie výchovy se nám jeví jako určitá „mise“, jako alternativa před propadem teorie pouhé předmětnosti. - Filozofii výchovy můžeme chápat jako „hlas volajícího na poušti“ uprostřed homogenizační depersonalizačních tendencí současné edukační kultury. - Filozofie a výchova jsou vzájemně podmíněny a jejich vztah je nutně vnitřně strukturovan si vyžaduje solidní filozoficko-paradigmatický základ a zároveň filozofie (jako „péče o du napojena na živou praxi výchovy. Další informace najdete na webových stránkách sdružení www.ceupes.eu [ URL "http://www.ceu webových stránkách katedry občanské výchovy a filozofie [ URL "http://tarantula.ruk.cuni.c na Univerzitě Karlově – Pedagogické fakultě.