Místo aby opisovali, studenti Wikipedii i tvoří ****************************************************************************************** * Místo aby opisovali, studenti Wikipedii i tvoří ****************************************************************************************** 17.2.2012, Rubrika: Studium, Strana: 8, Autor: Michal Reiter a Vojtěch Dostál, Téma: Příro Když se zeptáte mladé generace, co si představí pod slovem encyklopedie, většině se pravdě místě vybaví spíš Wikipedie než v kůži vázaný Ottův slovník naučný. Wikipedie je volně přístupná internetová encyklopedie existující dnes v celé řadě jazykový česká byla založena v roce 2002 a v současnosti má více než 220 tisíc hesel různé kvality. Je hojně využívána jak studenty, tak i učiteli k získání informací, ačkoli je často zatrac jakým vzniká. Tuto encyklopedii může psát totiž doslova každý. Nikoli pouze odborníci, jak jiných naučných slovníků. Pro akademickou obec proto Wikipedie nemá punc seriózního zdroje. Přesto je masově používá vysokých škol, kteří z ní čerpají náměty jak pro referáty, tak seminární práce či kteří z opisují. Co se ale stane, když se proces otočí a namísto opisování referátů z Wikipedie se studenti jejího psaní? Nemá taková činnost větší přínos pro mladé lidi, kteří tak získají možnost n nového? I na toto téma jsme se ptali dlouholetého editora české Wikipedie Petra Brože, mim zabývajícího se vulkanismem na jiných planetách. * * Jak jste se vlastně stal wikipedistou? V průběhu zkouškového období na vysoké škole. Během hledání doplňujících informací jsem na Wikipedii a zjistil, že o hesle vím o trochu více, než bylo uvedeno. Doplnil jsem to do čl stal wikipedistou. Objevil jsem zálibu, které jsem na dlouhé roky propadl. Taktéž jsem zís poznat kolektiv zajímavých lidí, které spojuje společná myšlenka svobodného přístupu k inf * * Jak vypadá typický přispěvatel Wikipedie? Je to důstojný profesor, nebo mladý student, život u počítače? Přispěvatel je často prezentován jako mladý a počítačově velice gramotný člověk, nejčastěj student. Nicméně tato představa je klišé. Měl jsem možnost seznámit se s renomovanými odbo věku, s editory ve středním věku, ale i s absolventy a studenty vysokých či středních škol jsou tedy nesourodá skupina lidí různého stáří. * * Jak výnosné je psaní Wikipedie? Musím vás zklamat, editoři jsou dobrovolníci, kteří tvoří ve svém volném čase a bez nároku odměnu. Tudíž nejde tu o příjmy z psaní Wikipedie, ale spíš, řekl bych, o výdaje. Investuj rozšiřování nemálo svého času a často i finančních prostředků, jako když například jedu vy kostel do vedlejší vesnice pro nově vzniklý článek. Je možná dobré tu též podotknout, že t neznamená, že se příležitostně nějaká PR agentura nepokusí vylepšit mediální obraz klientů propagačního článku. Takové články jsou ale rychle objeveny a upraveny do neutrálního vyzn smazány. Wikipedie totiž neslouží jako místo pro reklamu. * * Kdo tedy Wikipedii řídí, když jste pouze dobrovolníci? Máte šéfredaktora? Zapomeňte na klasické postupy psaní knih, na obvyklou redakční radu v čele s šéfredaktorem úkoloval jednotlivé editory. Wikipedie funguje na dobrovolné bázi. Každý z editorů je souč redaktor, který si vybírá, o čem bude psát a čemu se bude věnovat, i když je vázán jistými mne osobně slouží Wikipedie jako koníček, a proto se věnuji tématům, konkrétně v poslední územím v České republice. Jde o hobby, u kterého si vnitřně odpočinu. * * Na internetu se lze dočíst, že Wikipedii, tedy všechny její jazykové verze, provozuje nezisková nadace Wikimedia Foundation. Je pro české wikipedisty náročné s ní komunikovat? Teď jste uhodil hřebíček na hlavičku. Samozřejmě je i pro americkou nadaci složité jednat republice. Proto jsme před pár lety založili české zastoupení americké nadace v podobě obč Wikimedia ČR. Vzniklo z důvodu, že jsme často naráželi na problémy v jednání s různými par vyžadují k jednání věrohodný subjekt, který pro ně anonymní dobrovolník nepředstavoval. Ob již ano. Sdružení funguje také jako servisní organizace pro editory české Wikipedie. Snaží navazovat kontakty s muzei, galeriemi. Pořádá výstavy o Wikipedii na veletrzích, přednášky podporuje editory, například půjčováním fotoaparátů, skenerem. Dále finančně podporuje pro tvorbou svobodného obsahu a všemožně propaguje Wikipedii. * * Wikipedii často používají studenti při školní přípravě. Jak se vlastně české školství encyklopedii? Je veřejným tajemstvím, že Wikipedie je dnes jedním z prvních a zároveň i posledních zdroj studentů podívá, když hledá informace. Vyučující to samozřejmě nevidí rádi. Student totiž vynaložit úsilí k získání informací. Navíc existuje obava, že informace ve Wikipedii nemus správné. Nicméně výzkumy ukázaly, že množství chyb je podobné jako v renomovaných encyklop potřeba kWikipedii přistupovat stejně kriticky jako k jiným zdrojům a ověřovat si informac v dalších pramenech. Dříve byla Wikipedie na univerzitní půdě absolutní tabu, ale její všu postupně tento trend mění. Také mezi mladšími univerzitními pedagogy začíná sloužit jako z získání základního přehledu o různých tématech. Nicméně většinou je takto využívána anglic která obsahuje spoustu kvalitně zpracovaných hesel. Ta česká zatím úrovně anglické nedosáh je možné vidět Wikipedii jako používaný a citovaný zdroj v řadě studentských prací. Chtě n dostáváme do situace, kdy je Wikipedie otevřeně zastoupená ve všech sférách vzdělávání. Pr nezavírat před touto skutečností oči, ale seznamovat studenty s úskalími Wikipedie a nauči správně používat. Studenti většinou Wikipedii pouze využívají jako snadno dostupný zdroj i kde získat materiál do referátů a seminárních prací. Nicméně Wikipedie by jim mohla nabídn kdyby byla lépe použita ve školách. Z toho důvodu vznikl nejprve na anglické, později i na program takzvaného Ambasadorství. Ten se snaží zapojovat studenty s vyučujícími do rozvoje Věříme, že když se studenti seznámí s tím, jak do Wikipedie psát a vkládat správně citovan materiál, naučí se Wikipedii i správně používat a uvědomí si případně její nedostatky. * * Pro studenty pražské přírodovědecké fakulty jste v rámci projektu připravil možnost, j encyklopedie vyzkoušet na vlastní kůži. Jak v tomto čistě akademickém prostředí probíhala V minulém semestru jsem spolupracoval na výuce předmětu ochrana přírody a krajiny s Jiřím Ústavu ochrany životního prostředí. Třiceti studentům třetího ročníku bakalářského studia seminární práce nabídli zpracovat heslo do Wikipedie. Každý z posluchačů musel pro získání několik podmínek: navštívit jedno chráněné území podle vlastního výběru, pořídit několik f území, prostudovat dostupnou literaturu týkající se jeho přírodních poměrů a ochranných po zjištění poté přednesl v desetiminutovém příspěvku před ostatními studenty a samozřejmě na Wikipedii. * * Co na to studenti říkali, když mimo běžné povinnosti ještě měli sepisovat odborný člán Na počátku zavládlo nakrátko zděšení, když jsme jim představili komplexnost a náročnost úk jsme ale u nich snad dokázali vzbudit i zájem, a to jak zajímavým obsahem úkolu, tak i sku jsme je naučili něco, co se po nich na vysoké škole chce, ale většinou dostatečně nevysvět uvádění zdroje neboli ozdrojování. Na konci semestru jsme provedli mezi studenty anketu a veskrze pozitivní ohlasy. Studenti hlavně oceňovali, že museli pracovat samostatně, že jsm správně citovat a že museli svoji práci obhájit před publikem. Ve zkratce: dali jsme jim m si nanečisto psaní a obhajobu bakalářské práce v malém rozsahu. Co nás mile překvapilo, by studentů ocenila, že jejich práce neskončila u vyučujícího v šuplíku, jak to u seminárních bývá, ale že bude sloužit dalším čtenářům. Tato skutečnost byla pro některé i velice motiv odevzdali pokud možno co nejlepší dílo. * * Když projekt dopadl úspěšně, budete se snažit rozšířit tento formát i do jiných škol? Šíření projektu již probíhá. Ať už plánovaně, nebo živelně. Kolegové například zadávají po studentům imunologie na Přírodovědecké fakultě UK. Mnozí učitelé však dokonce zadávají tyt z vlastní iniciativy nezávisle na projektu Ambasadorství. A tak do Wikipedie píší i třeba na Pedagogické fakultě UK nebo studenti kunsthistorie na Univerzitě Palackého v Olomouci. spolupráci s International School of Prague, s Gymnáziem Jana Keplera a dalšími školami. A spousta vyučujících se na tvorbě Wikipedie se studenty podílí již dnes a my to jen nevíme. toto místo a všem takovým poděkoval. * * A co v případě, že se chci zapojit, ale psaní článků není to pravé ořechové? Mám i jin přispět? Wikipedie není jen psané slovo, ale i spousta obrázků, videí, zvuků či ilustrací. Otevírá možnost pro různé zájmové kroužky. Například fotografické či biologické. Pořízené fotograf multimediální materiál se nahrávají na centrální uložiště médií, tzv. Wikimedia Commons. J verze Wikipedie takto vzniklý materiál snadno použije pro ilustraci svých článků a tak je možné, že právě vaše fotografie poslouží třeba pro běloruskou nebo korejskou verzi Wikiped nemusíte být zrovna vyučující či student, abyste se do editování Wikipedie zapojili. Wikip editovat úplně každý. *** Většina studentů ocenila, že jejich práce neskončila u vyučujícího v šuplíku