Na prahu Noci univerzit ****************************************************************************************** * Na prahu Noci univerzit ****************************************************************************************** 28. 2. 2012; autor: rektor Univerzity Karlovy prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc.; rubrika: Té Dnes vpodvečer začíná Noc univerzit. Tento až poeticky znějící název označuje jednu z klíč největšího veřejného projevu studentů a dalších členů akademické obce od listopadu 1989. I nepochybně rezonují i pocity obecnější nespokojenosti se způsobem fungování veřejné, zejmé sféry, jeho předmět je striktně konkrétní: aktuální podoba dvou legislativních návrhů z dí školství, které mají zásadně změnit podobu vysokých škol v naší zemi a postavení jejich st Nemohu než zopakovat mnohokrát zdůrazňovaný základní postoj protestujících, totiž že potře legislativního rámce, které by stimulovaly a usnadnily zlepšování kvality vysokých škol, a nezpochybňuje. Je také celkem zřejmé, že potřebné změny by se měly týkat (mj.) témat, jako financování veřejných vysokých škol, diverzifikace vysokých škol, akreditační proces a hod habilitační a profesorská řízení, zefektivnění samosprávných mechanismů řízení vysokých šk případně i vhodnou, citlivou formou realizovaného zvýšení spoluúčasti studentů na financov studia. Tedy témat, jimiž se kritizovaný návrh věcného záměru zákona o vysokých školách čá Zakopaný pes ovšem je nikoliv (toliko) v tom, CO chce věcný záměr řešit, nýbrž v tom, JAK. stav, kdy se akademická obec zcela důvodně obává o ohrožení kvality vysokých škol, jejich snížení rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělání. To vše v souběhu s parlamentem schvál výhledem státního rozpočtu, podle něhož by mezi lety 2009 a 2013 mělo klesnout financování činnosti veřejných vysokých škol zhruba o 40 %! Organizace a program všech akcí, souhrnně nazývaných Týden neklidu, ukazují, jak nepodlože některých politiků o neodpovědném vyvolávání nepokojů nebo narážky na to, že studenti stej proti čemu protestují. Série kulatých stolů, seminářů a diskusních večerů, na které jsou v případů zváni i lidé blízcí tzv. reformě – to vše dokazuje, že „neklid“ akademické obce se argumentů obou stran. Je patrná snaha probrat detailně nejen kritické body věcných záměrů jejich kontext, historickou dynamiku a dlouhodobější důsledky. Při pohledu na entuziasmus, který doprovází úsilí o vysvětlení, co znamenají akademické sv jsou přínosné i pro ty, kteří nemají s vysokými školami nic společného, musím vyzdvihnout Jednak pestrost aktivit. Ty se neomezují jen na klasické přednášky, ale jsou doprovázeny v divadelních představení, koncertů, výstav apod. Happeningy a kulturní performance již od s k univerzitním „žákům“ a byly spojeny s parodováním, hyperbolou a ironií. Jejich cílem ale „nastavit zrcadlo“, upozornit na problémy života v univerzitním společenství a ještě častě společnosti. Aktivity akademické obce se také neomezují jen na jeden typ fakult nebo vysokých škol. Jen velmi viditelné originální akce ČVUT nebo VŠCHT odpovídající povaze jejich výzkumné a vzdě A je dobře, že se tyto přesahy dějí. Vysokoškolská společenství téma reforem spojuje. A ještě více jsem rád, že projevy zájmu o budoucnost našeho vysokého školství zdaleka nejs Prahu či Brno. Vysoké školy z dalších univerzitních měst naší země se propojují do řetězce naši společnou pozici a snahu přispět ke kvalitě celého systému terciárního vzdělávání. S potěšením sleduji otevření univerzitních prostor veřejnosti ve snaze přiblížit jí naši p výsledky. A to univerzitě nejvlastnějším způsobem, tj. přednáškami, diskusemi, polemikami. dvou fakult UK probíhá Noc univerzit s pestrou nabídkou přednášek z nejrůznějších oborů pě univerzitě – od egyptologie a římského práva přes onkologii a informatiku až po astronomii to velice šťastný způsob argumentace, kdo vlastně jsme, co děláme a v čem to je přínosné. tvořící potřebný kontrapunkt k převážně kritickým hlasům v ulicích a na mítincích. Co celé této situaci předcházelo? To je dnes už docela dlouhá historie, kterou zde netřeba Mnohokrát to shrnul pan ministr Dobeš (i když při tom opakovaně hovoří o jakési mysteriózn výzvě“ – nicméně nebuďme puntičkáři, vždyť víme, že nejspíše má na mysli sérii jednání v K nad Černými lesy, vedenou v první polovině roku 2009 tehdejším náměstkem tehdejšího minist ministra Ondřeje Lišky prof. Růžičkou). Je snad užitečné jen připomenout, že společnými ry knihy terciárního vzdělávání (sepsané pod taktovkou prof. Matějů a jeho týmu), tak materiá kosteleckých jednání byl důraz na zavedení školného a demontáž samosprávného řízení vysoký údajně větší efektivitě, tj. jeho nahrazení vnějším řízením (ve většině variant ve stylu „ a vládu“). To je dědictví, se kterým startovala i současná tzv. reforma, rozvíjená od počá pod vedením ministra Dobeše. O peripetiích zářijového zastavení vcelku slibně rozeběhnutých (zejména od června) věcných jednání měnících původně zoufalou „výkopovou“ variantu věcného záměru z pera prof. Haňky a následném vhození textu do politického soukolí, kdy reprezentace vysokých škol mohly opět stanoviska, i o nepříliš zdařilém (eufemisticky řečeno) vypořádání připomínek České konfer (ČKR) v rámci vnějšího připomínkového řízení ke konci prosince 2011 jsem akademickou obec už dříve informoval. Zde bych rád zmínil nejnovější vývoj od té doby, co pan ministr Dobeš Silvestrem zaslal oba věcné záměry vládě. I když o tom, jak se celá věc velmi výrazně dost povědomí u nás i v zahraničí díky lednovému celouniverzitnímu shromáždění Univerzity Karlo právnické fakultě a souvisejícímu happeningu studentů s metáním melounů ve škraboškách, sn kdo byl tou dobou hodně daleko od sdělovacích prostředků. Nepochybně pod dojmem této události pozval pan ministr k jednání nejprve předsedy akademic (23. 1. 2012) a poté i rektory (24. 1. 2012) veřejných vysokých škol. Poté co předsedové s že pan ministr s nimi sice chce „diskutovat“, apriorně však odmítá jakoukoliv možnost návr celkem pochopitelně jednání opustili. Rektoři, poté co se nakonec přece jen domohli nepříl souhlasu pana ministra s principiální možností změn návrhu, souhlasili s pokračováním jedn následného úsilí členů pracovně-oponentní skupiny ČKR je materiál „Rizika…“ [ URL "IFORUM- rizikaVZZVS_pro_iForum.pdf"] popisující hlavní rizika aktuální verze věcného záměru, který školství před dvěma týdny předán. Významný posun nastal na výročním zasedání ČKR 17. února 2012. Při svém vystoupení tam pan jedné straně zrekapituloval hlavní oblasti, jichž by se měla reforma vysokých škol týkat ( uvedl výše, vcelku není rozpor). Na druhé straně však opakovaně zdůraznil  své odhodlání s vložit tak, aby s vysokými školami bylo dosaženo konsenzu na vhodné podobě reforem vedoucí nejen deklaratornímu růstu kvality, a ochotu věnovat tomu potřebný čas a úsilí. Ani ne o t 2.) následovalo pracovní jednání části předsednictva ČKR s panem premiérem. Trvali jsme na jednání by neměla smysl, pokud by nebyl věcný záměr ve vládě zastaven. Prakticky ve stejné o návrzích i Legislativní rada vlády, která vrátila věcný záměr zákona o vysokých školách školství k dopracování s celou řadou konkrétních a dosti podstatných připomínek, věcných i Zdá se, že důrazný nesouhlas akademické obce s předloženou a arogantně prosazovanou podobo vede k přehodnocování postupů ze strany státu. Jsem rád, že reprezentace vysokých škol se zastavit nekvalitní návrhy reforem mohou opřít o své akademické obce. Pevně věřím, že prob ale kultivovaný protest přinese své ovoce ku prospěchu vysokých škol i celé společnosti. Co lze čekat dále? Možných scénářů je víc. Já sám bych považoval v situaci, kdy politický celého nového vysokoškolského zákona trvá, za dobrou kombinaci možného a užitečného získat důrazné podpory akademické obce adekvátní čas (který i při velmi intenzivní práci těžko bu zhruba dva, spíše tři měsíce) na kompletní přepracování věcného záměru. Zásadní roli by př hrát pracovně-oponentní skupina ČKR a RVŠ. Témata, na potřebnosti jejichž úpravy panuje ko tak mohla být legislativně zpracována do podoby, která nejenže nebude vzbuzovat obavy, že takové legislativní úpravy povede ke zhoršení kvality celého vysokoškolského sektoru v ČR, skutečně pomoci. Teprve po schválení takovéhoto věcného záměru vládou by bylo možné zodpov tvorbě paragrafovaného znění návrhu nového zákona, který by – za podmínky jeho následného, projednávání v celém legislativním procesu – snad mohl přinést některé potřebné změny dneš rámce fungování vysokých škol v ČR, včetně jejich „vlajkové lodi“ Univerzity Karlovy, a př vše, co je v současném zákoně vyhovující a stále aktuální.