Studenti vyprávějí biblické příběhy netradičně ****************************************************************************************** * Studenti vyprávějí biblické příběhy netradičně ****************************************************************************************** 5. 3. 2012; autor: Helena Stinglová; rubrika: Studenti Vyhnání z ráje jako Evin otevřený dopis nebo příběh potopy světa zpracovaný jako Noemovy z deníku. Tak vypadají Biblické příběhy očima studentů dějin umění a teologie, což je i náze publikace, kterou pod vedením doc. PhDr. Mireji Ryškové, Th.D., z katedry biblických věd K teologické fakulty sestavili její studenti. „Ostře sledovaný proces skončil, rozsudek padl Jeruzalém. (Od našeho zvláštního zpravodaje) Včera proběhl ostře sledovaný proces s Ježíšem Kristem. Obžalovaný J. K. byl obviněn z toh za krále Izraele a Syna Božího. I přesto, že nebyly soudu předloženy žádné konkrétní důkaz jeho jednoznačnou vinu, byl J. K. po dlouhém a místy velmi rozporuplném jednání odsouzen k odbornou veřejností se spekuluje o tom, že šlo o zinscenovaný proces.“ Autorkou uvedeného úryvku je Martina Sotáková, která se nechala při své tvůrčí práci inspi Ježíše Krista. Na popud docentky Ryškové podobně jako ona literárně zpracovali biblická té studenti. Zadání bylo relativně volné, záleželo na studentovi, který příběh si vybere a do převede. „Zjistila jsem, že studenti neumějí vyprávět a že lidé nerozumí textu, který čtou. Šlo mi studenti vybrali nějakou část Bible, text si přečetli a pokusili se o jeho interpretaci. C do toho vložili trochu ze sebe,“ vysvětlila docentka Ryšková. Texty, jež studenti napsali, společně s Ryškovou pročetly ještě tři studentky – Helena Mic Radová a Jana Slavíková –, aby z nich vybraly ty nejpovedenější. Helena Michalíková texty stylisticky upravila, pokud bylo třeba, Lia Radová ke každému příběhu napsala odborný kome vysvětloval danou pasáž Bible. Texty studentů pak doplnily i o citace z Písma svatého. Vzn než stostránková publikace, o jejíž grafickou podobu se postarala studentka dějin křesťans Slavíková, která příběhy doplnila také ilustracemi. „Cílem je přivést studující ke čtení Bible. Spousta lidí si o ní myslí, že jí nemůže rozum ji raději nečte. Myslí si, že to je uzavřený svět, do kterého proniknou, až když získají v Teprve, když je donutíte, aby si vzali Bibli do ruky a něco si z ní přečetli, přijdou na t neuvěřitelné, dramatické a podivuhodné příběhy. Není to žádný nesrozumitelný, moralizující podotkla docentka Ryšková. Své studenty se docentka Ryšková snaží vést ke kreativní práci. „Vedu tady společně s dokt Pelechovou seminář bibliodramatu. Jsou to blokové semináře, kde do interpretační práce zap pohyb, gesta, dramatiku, jakýkoliv kreativní způsob práce, aby si účastníci sáhli na daný skrze své prožívání a uchopení za pomoci skupiny. Tato kreativní interpretace, jež pracuje a emocemi, je ovšem založena na solidní exegezi. Snahou je biblický text konfrontovat s čl skupinové práce. Studenti mají možnost si biblické texty osahat a uvědomit si, jak moc se vysvětlila pedagožka. „Chtěla jsem, aby do toho studenti vložili trochu ze sebe,“ říká docentka Ryšková. Vedle toho její studenti zpracovávají biblická témata také výtvarně. „Není kladen důraz na kvalitu díla, jde spíše o to, aby studenti o biblických textech přemýšleli,“ zdůraznila do že studenti pak vyberou ze svých prací ta nejlepší díla, která vystaví na chodbách fakulty i takové malé vernisáže,“ pochlubila se. Publikace Biblické příběhy očima studentů dějin umění a teologie jsou k přečtení zatím pou podobě. Zjara by však měla vyjít i knižně, i když jen ve velmi omezeném nákladu. Biblické příběhy očima studentů dějin umění a teologie k přečtení ZDE [ URL "http://www.kt