Pokud člověku vybraný obor nevyhovuje, je dobré ho promyšleně změnit ****************************************************************************************** * Pokud člověku vybraný obor nevyhovuje, je dobré ho promyšleně změnit ****************************************************************************************** 7. 3. 2012; autor: PhDr. Václav Mertin; rubrika: Studenti Dnes už je o přihláškách na většinu vysokých škol i na většinu oborů rozhodnuto. Tím však volbě školy neskončilo. Mnozí studenti si dali přihlášky na víc škol, na víc studijních ob hodně různorodých, a tak dál přemýšlejí o tom, co by pro ně bylo nejvhodnější. Okolností, zvažují při výběru školy a oboru, je mnoho. Pokusím se je letmo připomenout. Asi na prvním místě je přitažlivost oboru. Je populární být lékařem, právníkem, psychologe jsou i přiměřeně prestižní. Některé obory jsou už dopředu hendikepovány, protože jejich za před veřejností skrytá. Je pak věcí náhody, setkání s publikací, osobností oboru, lákavým zapůsobí i informace od výchovného poradce, že se středoškolák rozhodne pro méně populární Uchazeč by měl trochu nahlédnout za „fasádu“ oboru a trochu si vyzkoušet, jestli ho bude b každodenní podobě. Proto také například zájemcům o obor psychologie doporučujeme, aby si k s lidmi vyzkoušeli ještě dřív, než se pro tento atraktivní obor rozhodnou. Jsme přesvědčen kroužku, oddílu, doučování, pečovatelská práce se starými lidmi nebo malými dětmi dovolí l pozdější každodenní práci s klienty. Možná to v některém oboru není tak jednoduché, ale ro za to. Klíč k úspěšné volbě? Získat si informace Každé rozhodování má dva rozměry. Jeden se týká samotného studia, jeho obtížnosti, výskytu takovým předmětem matematika, pro jiného náročnější zkoušky z jazyků), druhý pak následují čeká přibližně čtyřicet let práce. Každý, kdo je se svým povoláním spokojený, jistě potvrd současně je třeba při volbě profese zvažovat, že v životě je třeba uspokojovat i docela př Naštěstí většina studijních oborů má lukrativnější i méně lukrativní vyústění, takže absol nadchne pro obor, u kterého míra uplatnění není příliš velká a finanční ohodnocení je podp vážně. Od dospělého člověka očekáváme, že si předem získá informace, svobodně se rozhodne škola) dovolil vystudovat obor a on teď nemůže najít vhodné uplatnění, případně že finančn A co když volba oboru bude nevhodná? Řada rodičů nechápe, že malé dítě musí vyzkoušet řadu činností, než se v některé najde, jen někdy je hned první pokus setkání na celý život. Pře existují poradenské systémy, které se snaží najít nejvhodnější obor studia pro žáky i stud škol. Stejně dochází k „chybám“. Nicméně to platí i pro dospělého. Ani dospělý někdy přesně dopředu neví, jestli mu bude vy náplň zaměstnání, do kterého vstupuje, neumí si předem představit všechny souvislosti proj se má zúčastnit. A to může mít i bohaté zkušenosti. Přesto je pro něj budoucnost nová, nej do ní s notnou mírou rizika a někdy i obav. Jestliže se ukáže, že se mýlil ve svých očekáv se jinam. Samozřejmě u staršího dospělého zpravidla postupem času navíc narůstá neochota m pořádky, nabourávat existující mezilidské vztahy, jít do rizika. S největší pravděpodobnos podporováni kulturněhistorickými tradicemi regionu, které nás vedou k tomu, neměnit bydliš Vybraný obor nemusí být ani nejlepší, ani definitivní volba Středoškolský student už je dospělý člověk, který má řadu zkušeností, nicméně stále se ješ životu přibližuje, postupně se seznamuje s různými zákoutími, peripetiemi života dospělých oborech vysokoškolského studia a následném pracovním uplatnění mívá obvykle jen dílčí před bývají studenti, kteří měli možnost seznámit se u rodičů s faktickým výkonem určitého povo pohledy bývají mnohem realističtější. Pokud je povolání rodičů neodradí, vědí, do čeho jdo varianta není zcela bez rizika, protože tím může být vytvořen zcela nezáměrný tlak na to, studovat stejný obor jako rodiče, a teprve během studia se ukáže, že to nebyla zcela šťast To však neznamená, že bychom měli ke zvolenému oboru přistupovat jako k definitivně dané v bychom neměli chápat opuštění oboru jako chybu. Jestliže si dáme trochu práce, tak zkušeno studia se nám budou v životě hodit. Je pravda, že druhou volbu vidím ještě jako zcela bezp nad třetí a další by se student měl vážně zamyslet. Možná se mu vlastně ani studovat nechc odpovídající představa, že se člověk hodí pouze na jeden jediný obor studia a pouze na jed povolání. Jestliže tedy student až na vysoké škole zjistí, že zvolil nevhodný obor, nezbývá než se p Pokud nezjistí svůj omyl hned v prvním roce, nebo dokonce v prvním semestru studia, zpravi doporučovali dokončit etapu studia (např. absolvovat bakalářský stupeň studia), tedy mít j a následně se obrátit jinam. Jedna změna nevzbuzuje nedůvěru, zejména když student část st dokončí. Větší počet změn bez ukončení vzbuzuje nedůvěru a vede nás k otázce, jestli by se důkladněji zamyslet nad tím, co vlastně chce.  Celým tímto textem jsem chtěl konstatovat, že je cílem, aby si student zvolil obor studia, absolvuje a setrvá v něm podstatný díl života, nicméně splnění tohoto cíle je v současné d části populace nemožné. A když se to hned nezdaří, tak nejde zpravidla o žádnou chybu, ale přirozené hledání nejvhodnější životní cesty.