O jmenování ústavních soudců by neměl rozhodovat jen prezident a Senát ****************************************************************************************** * O jmenování ústavních soudců by neměl rozhodovat jen prezident a Senát ****************************************************************************************** 12. 4. 2012; autor: Helena Stinglová; rubrika: i-Forum informuje O moci Ústavního soudu či o vlivech na jeho rozhodování se ve středu 11. dubna hovořilo na fakultě UK. Na pozvání studentského spolku Common Law Society se diskuse zúčastnili děkan JUDr. Aleš Gerloch, CSc., bývalá místopředsedkyně Ústavního soudu JUDr. Eliška Wagnerová, JUDr. Jan Kysela, Ph.D., z katedry politologie a sociologie. Zleva prof. JUDr. Aleš Gerloch, CSc., JUDr. Eliška Wagnerová, Ph.D., moderátor debaty JUDr Wintr, Ph.D., a doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D. Účastníci panelové diskuse především porovnávali fungování první etapy Ústavního soudu pod JUDr. Zdeňka Kesslera a druhé etapy pod předsednictvím JUDr. Pavla Rychetského. „Rozdíl me hlavně v entuziasmu. Druhý Ústavní soud je daleko odtažitější, není tak ponořen do kauz, k podotkla JUDr. Wagnerová, které její funkční období jako místopředsedkyně soudu vypršelo p týdny. Eliška Wagnerová už od devadesátých let pracovala jako asistentka předsedy Ústavníh důvodu mohla fungování obou soudů dobře porovnat. Děkan Gerloch upozornil na to, že první etapa Ústavního soudu měla pestřejší složení a zas řada akademiků, zatímco v dnešní převažují hlavně advokáti. Profesor Gerloch navíc zkritiz funkční období ústavních soudců. „Neměl to být soud jednoho prezidenta,“ upozornil s tím, funkční období soudců přesně kopíruje dvě funkční období českých prezidentů. Ústavní soudce dnes jmenuje prezident se souhlasem Senátu. Podle profesora Gerlocha by se výběru mělo podílet více orgánů. „Podle mě by bylo daleko lepší, aby soudce jmenovalo více orgánů, a to nezávisle na sobě. Optimální model bych viděl při patnácti soudcích tak, aby prezident republiky, tři Senát, tři Poslanecká sněmovna a po třech Nejvyšší soud a Nejvyšš nastínil svou představu. Profesor Gerloch se na závěr svého vystoupení vrátil snad k nejznámějšímu a také nejkontro rozhodnutí Ústavního soudu – v tzv. kauze Melčák. Na konci léta roku 2009 soud podpořil ús nezařazeného poslance Miloše Melčáka proti rozhodnutí prezidenta Václava Klause, kterým by předčasné sněmovní volby. Melčák zároveň podal návrh na zrušení ústavního zákona o zkrácen volebního období sněmovny, z něhož rozhodnutí prezidenta vycházelo. „Je to rozhodnutí Ústa které vybočuje z řady. Považuji ho za chybné,“ zdůraznil profesor Gerloch. Podle docenta Kysely se teprve ukáže, zda rozhodnutí soudu v kauze Melčák bylo šťastné. Od to mohlo odrazit na složení třetí etapy Ústavního soudu. „Druhý Ústavní soud ukázal, že je Kysela s tím, že politici v obavě ze ztráty vlastní moci mohou sestavit soud tak, aby byl nim. Eliška Wagnerová v reakci na diskusi o rozhodování soudu upozornila, že vždy mohou nastat tom, zda soudci jednali skutečně jen podle práva, nebo se nechali ovlivnit třeba osobními bude diskutovat vždy,“ pokrčila rameny bývalá ústavní soudkyně.