Informace o zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 19. dubna 2012 a hlavní přij ****************************************************************************************** * Informace o zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 19. dubna 2012 a hlavní přijat ****************************************************************************************** 1.Zprávy z užšího předsednictva Rady VŠ Předseda Rady VŠ doc. Fischer přednesl informace z Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Dále navrhl prof. Opatrného jako zástupce Rady VŠ do pracovní skupiny MŠMT pro novelizaci Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ve znění pozdějších předpisů. Tat cíl přípravu novelizace výše uvedeného zákona. Usnesení: Předsednictvo Rady vysokých škol nominuje prof. Opatrného jako zástupce Rady VŠ do pracovn pro novelizaci zákona 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ve předpisů. Proběhla tajná volba nového člena Výboru Fondu rozvoje vysokých škol. Užší předsednictvo Rady VŠ  navrhlo RNDr. Popelu za Radu VŠ a Mgr. Jašurka za SK RVŠ jako do grémia pro přípravu materiálu MŠMT „Strategie rozvoje vzdělávání v ČR do roku 2020“ Usnesení: Předsednictvo Rady vysokých škol nominuje RNDr. Popelu a Mgr. Jašurka jako zástupce Rady V přípravu materiálu MŠMT „Strategie rozvoje vzdělávání v ČR do roku 2020“ Usnesení: Předsednictvo Rady vysokých škol schválilo novou členku Výboru Fondu rozvoje vysokých škol Matějovskou.   Doc. Fischer informoval o zasedání Akreditační komise, které se uskutečnilo ve dnech 3. Usnesení:  Předsednictvo Rady VŠ bere na vědomí zprávy z užšího předsednictva Rady VŠ. 1.Zprávy ze studentské komory Rady VŠ (dále SK RVŠ) Předseda SK RVŠ Mgr. Jašurek ve svém vystoupení zrekapituloval jednotlivá jednání o věcnýc zákonů: o vysokých školách a o finanční pomoci studentům, kde k věcnému záměru zákona o vy se jednalo o principech reformy a při jednáních o věcném záměru zákona o finanční pomoci s probíraly okruhy problematických bodů, jako jsou okruhy příjemců, role institutu studentsk sociální citlivosti, podpory práce/praxe při studiu jakou součásti finanční pomoci student školného a věcného záměru zákona o vysokých školách. Dále informoval o usnesení k avizovan vlády ČR zavést zápisné na veřejných VŠ, přijatém na 4. schůzi SK RVŠ. Sdělil, že 5. dubna Reprezentativní komise pro rozpis rozpočtu veřejných vysokých škol. Mgr. Jašurek zmínil da RVŠ. Informoval o zahraničních pracovních cestách, kterých se účastnili zástupci SK RVŠ. S 3. 2012 se uskutečnila na velvyslanectví SRN diskuse o školném V SRN, které se za SK RVŠ z Jašurek. Usnesení:  Předsednictvo Rady VŠ vzalo na vědomí zprávy o činnosti Studentské komory Rady VŠ. 1.Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kap. 333) a srovnání s školstvím v letech 2004 - 2012 Ing. Krčál, vedoucí samostatného oddělení koncepcí a analýz MŠMT představil analytický mat byl 3. dubna 2012 schválen poradou vedení MŠMT. Materiál vznikl na základě potřeb vedení s ale také na základě opakovaných žádostí zaznívajících jak z jiných útvarů na MŠMT, tak nap vysokých škol. Cílem materiálu je podat co nejobjektivnější, nejtransparentnější a nejaktuálnější obraz v sektoru vysokého školství (zejména veřejného) s důrazem na veřejné zdroje z kapitoly 333 a jeho srovnání se sektorem regionálního školství. V první části materiálu jsou popsány zdroje dat, z nichž autoři čerpali, dále metodika a d základních pojmů, které se posléze objevují ve všech částech materiálu. Snaha o maximální vedla k tomu, že nejdříve je vysvětlen a analyzován vývoj jednotlivých skupin výdajů v obo teprve poté je provedena agregace dat a porovnání jednotkových výdajů. Vzhledem ke skutečnosti, že oba sektory školství, regionální i vysoké, jsou financovány vý způsobem a k tomu, že v obou sektorech má např. pojem „normativ“ velice rozdílný obsah, je velmi akcentována role vysvětlujícího textu a zároveň je kladen důraz na fakt, že obdobné srovnávat mezi sebou různými způsoby (např. problematika (ne)zahrnutí prostředků na výzkum vysokých školách nebo kombinovaných a distančních studentů do výpočtu jednotkových výdajů) 1.Ekonomická problematika a) Informace z Reprezentativní komise Předsedkyně ekonomické komise Rady VŠ JUDr. Valová informovala o zasedání Reprezentativní 4. 2012, kde se projednávalo vázání prostředků rozpočtu, zásady financování veřejných VŠ – financovaných studentů, zahájení přípravy návrhu ústavního zákona o finanční odpovědnosti kázni, revize koeficientů ekonomické náročnosti, analýza vnitřní skladby rezortních náklad vysoké školství) a zápisné. Vázání prostředků pro oblast veřejných VŠ bylo upřesněno na 45 korun. Byly zmíněny priority: snížit počet studentů: podíl poprvé zapsaných snížit na 2/3 podíl absolventů Bc pokračujících v NMg snížit ve střednědobém horizontu na 50%, posilovat parametry, podporovat kontraktové financování odvozené od normativního. JUDr. Valová zmínila navržené změny pro rok 2013: § významnější snižování počtů v prvních letech studia § zapojení nezaměstnanosti na snižování počtů studentů § odlišný výpočet základny v jednotlivých kategoriích studií § odstranění možnosti navýšit počty bakalářů v důsledku poklesu v ukazatelích magisterskýc programů § zvláštní přístup pro umělecké a neuniverzitní vysoké školy Dále informovala o způsobu výpočtu limitu, započtení limitu, o specifickém přístupu v ukaz neuniverzitních VŠ a uměleckých VŠ. Specifikovala celkové snížení limitů studií. Dále zmín připomínky vznesené RVŠ a závěr MŠMT k těmto připomínkám. JUDr. Valová informovala dále o zahájení přípravy návrhu ústavního zákona o finanční odpov rozpočtové kázni v návaznosti na novelu zákona č. 218/2000 Sb. Je třeba odložit revizi koe ekonomické náročnosti. K problematice zápisného sdělila, že dle informací, které jsou pouz mělo zápisné činit 3000 – 3500 Kč za semestr. Jde o jednoznačnou vazbu na krytí deficitu r       Usnesení:  Rada VŠ žádá MŠMT ČR, aby Zásady a pravidla financování VVŠ obsahující pravidla pro stanov zapsaných studentů byly zpracovávány s dostatečným předstihem před přijímacím řízením na j školách a aby materiály projednávané na Reprezentativní komisi byly jejím členům zasílány přibližně třítýdenním, předstihem. Rada VŠ žádá MŠMT ČR, aby v Zásadách a pravidlech financování VVŠ byl uplatněn princip del stability jednotlivých zásad a parametrů tak, aby byly pro vysoké školy dopředu předvídate Rada VŠ opětovně důrazně upozorňuje na likvidační dopad současně platného střednědobého vý vysokých škol nejen na kvalitu, ale i na samotnou existenci veřejných vysokých škol. Rada VŠ bere na vědomí předložený materiál MŠMT „Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanč (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech 2004 – 2012“ a ukl ekonomické a komisi pro strategie a rozvoj se předloženým materiálem dále zabývat. b) Stanovisko k materiálu „Stanovisko AV ČR k opakovanému používání Metodiky hodnocení výs kafemlejnku) pro rozdělování institucionální podpory VO“" Místopředseda Rady VŠ prof. Opatrný informoval o materiálu Akademie věd ČR, který její pře Drahoš předložil na 271. zasedání Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI). Materiál s názv AV ČR k opakovanému používání Metodiky hodnocení výsledků VaVaI (tzv. kafemlejnku) pro roz institucionální podpory VO“, mj. říká, že „kafemlejnkem jsou výrazně znevýhodněny všechny instituce (AV i resortní) ve srovnání s vysokými školami. Vysoké školy produkují větší mno nikoliv větším výkonem, efektivitou výzkumu či kvalitou výzkumných pracovníků, ale v důsle většího počtu výzkumných pracovníků a s tím spojenou skutečností, že výrazná část nákladů výsledků VaV je kryta z jiných zdrojů, než jsou výdaje na VaV.“ Prof. Opatrný vyslovil polemiku se závěry prof. Drahoše a zmínil, že u tzv. kafemlejnku jd která má i podstatná pozitiva: je to metoda transparentní, takže jasně exponuje své nedost zavádění korekcí (tento korekční proces již začal efektivně probíhat v posledních letech). adresu VŠ zmínil, že na základě veřejně dostupných dat jsou VŠ efektivnější ve tvorbě výzk podrobil kritice: relevantnost použití počtu výzkumných pracovníků pro diskusi o efektivit typů institucí a tezi, že VŠ dofinancovávají svůj výzkum z jiných zdrojů. Vyslovil domněnku, že adekvátní reakcí na nižší efektivitu AV ČR v produkci bodů z veřejný nemělo být ani obviňování stávající metodiky hodnocení výsledků ani snaha převádět část vý od VŠ k AV ČR jakožto kompenzace za zdroje, které VŠ mají a AV ČR nikoliv. Usnesení: Rada VŠ bere na vědomí "Stanovisko k materiálu „Stanovisko AV ČR k opakovanému používání M výsledků VaVaI (tzv. kafemlejnku) pro rozdělování institucionální podpory VO“" a pověřuje aby s ním seznámil Radu pro výzkum, vývoj a inovace. c) Stanovisko legislativní komise Rady VŠ k problematice zaměstnávání pracovníků na dohody účinností zákona 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách Předseda legislativní komise Rady VŠ JUDr. Hodulík sdělil stanovisko legislativní komise R k problematice zaměstnávání pracovníků na dohody v souvislosti s účinností zákona 373/2011 specifických zdravotních službách. Uvedl negativní dopady tohoto zákona. Zmínil návrh úpra zákona. 5. Stav projednávání věcných záměrů zákonů o VŠ a o FPS Předseda pracovní komise Rady VŠ pro strategie a rozvoj VŠ informoval o tom, že pracovní s se zástupci RVŠ uskutečnila dvě jednání 29. 3. a 4. 4. k principům reformy. Zástupci RVŠ o pracovní materiál. Diskuse proběhla v bodech diverzifikace, financování, autonomie a kvali diskusi se zástupci RVŠ a ČKR shodli mimo jiné na tom, že došlo ke sblížení stanovisek, že školy by měla mít výhradně kontrolní roli. Dále se ukázalo podstatné riziko kontraktů, pro předpokládá jejich uzavírání na nižší částky, které snad umožní přežívání VŠ, ne rozvoj. B že funkční místa jsou pojata obecně, nejsou vysvětleny kritické varianty, a jak při nich d stabilizaci a otevřenosti systému. Pracovní skupina neobdržela od MŠMT přislíbený finanční a data), který by umožnil verifikace výpočtů. Byla docílena shoda účastníků jednání, že ri témat VZZ žádají úpravy a konkretizaci VZZ podle diskuse v pracovní skupině. Úpravy zatím hodlá pouze tlumočit dosažený kompromis jako připomínky zástupců reprezentací legislativní Rada VŠ bere na vědomí průběžnou zprávu o jednáních pracovní skupiny od posledního zasedán Rada VŠ doporučuje MŠMT soustředit veškeré úsilí především na zásadní problémy resortu (ev další krácení finančních prostředků VŠ), které hrozí zničujícími dopady i na VŠ. Rada VŠ se zřetelem na zřejmé riziko, že nedopracované návrhy věcných záměrů zákonů se zej souvislosti se zcela nejasnou politickou situací vlády se opět stanou předmětem oprávněnýc veřejných vystoupení občanů ČR, doporučuje MŠMT stáhnout věcné záměry zákonů a věnovat se úpravám v souladu se závažnými připomínkami Legislativní rady vlády, pracovní skupiny zást VŠ a stanovisky Rady VŠ a České konference rektorů. Rada VŠ opakuje požadavek na poskytnutí výpočtových modelů věcného záměru zákona o finančn studentům (vzorce a vstupní data) k ověření výpočtů. Rada VŠ nepovažuje za možné spolehnou externí komerční subjekt, který dodal výsledky bez výchozích údajů, ze kterých by je bylo 6. Různé Složení Akreditační komise Byl předložen materiál s návrhy na jmenování členů Akreditační komise s účinnosti od 1. zá Rada VŠ bere na vědomí předložený materiál k Akreditační komisi a konstatuje, že ve značné využity její návrhy na členy Akreditační komise. Rada VŠ dále tlumočí MŠMT opakující se hl obce, že někteří navržení členové Akreditační komise sami nesplňují požadavky, které při s akreditací vyžadují a Rada VŠ upozorňuje, že tato skutečnost, pokud nebude včas analyzován vést k budoucím problémům akreditačního řízení. Grantová agentura ČR Rada vysokých škol vyjadřuje zásadní znepokojení nad důsledky neodborně zavedeného a použi systému, jehož neopravitelné selhání v průběhu podávání žádostí vedlo ke zrušení vypsané s agentury České republiky v dubnu 2012. Selhání orgánu státu v průběhu organizace soutěže z ohledu na jeho příčiny citelné škody na straně vysokých škol i dalších vědeckých institucí důsledku zbytečného nárůstu celkového administrativního zatížení tvůrčích pracovníků.