23. dubna 2012

V dětském koutku FF UK teď hlídají v rámci praxe studenti

23. 4. 2012; autor: Lucie Kettnerová; rubrika: Rozhovory & portréty

Od letního semestru 2011/2012 funguje dětský koutek v hlavní budově Filozofické fakulty UK v novém režimu. Hlídání tu zajišťují v rámci studijních praxí studenti katedry pedagogiky a katedry sociální práce FF UK. Proč ke změně došlo a jak proběhly první dva měsíce provozu, jsme se zeptali koordinátorky hlídání Nory Koubové.

Proč na přelomu roku došlo ke změnám ve fungování dětského koutku?

Důvod byl prozaický. Protože finanční prostředky na placení externí firmy na hlídání dětí, kterými do té doby fakulta disponovala, byly vyčerpány.

Kterou cestou jste se do hlídání zapojila vy?

Katedra sociální práce vypsala téma diplomové práce Svépomocný model dětského koutku a mě to zaujalo. Proto jsem se začala setkávat s vedoucím grantu na podporu rodičů-akademiků Filipem Malým, který mi řekl, že fakulta by byla ráda, kdyby mohl být koutek i nadále využíván. Rozhodla jsem se tedy k celému tématu přistoupit zodpovědně a napsala jsem na využití dětského koutku celý projekt s tím, že nově by neměl sloužit jen rodičům-akademikům, ale i studentům. Protože jsem toho už měla o tématu hodně zjištěno a jako matka jsem měla i sama představu, jak by měl koutek fungovat, stala jsem se i koordinátorkou projektu – nemyslím si, a teď nechci, aby to vyznělo jakkoliv pejorativně, že by byl někdo ochoten tomu dát víc než já. Po zimním semestru bych ale tuto funkci ráda předala někomu jinému.

Jak jste dospěli k řešení, že by hlídání pokrývali studenti v rámci praxe?

S tímto řešením přišla doktorka Pazlarová z katedry sociální práce. Já jsem se nejdříve byla seznámit s pojetím svépomocného koutku v Brně na Masarykově univerzitě, tam to ovšem funguje tak, že si rodiče hlídají děti navzájem. Nás ovšem napadlo, že bychom mohli podpořit rozjezd koutku tím, že zapojíme i studenty a budeme teprve postupně rodiče zvykat na to, aby se do chodu koutku sami více zapojovali a recipročně nabízeli hlídání ostatních dětí. Musím ale říct, že většina rodičů je už v tuto chvíli ochotná se do hlídání zapojit. Zatím to ovšem není potřeba.

Kolik studentů se do hlídání zapojuje?

Celkem 38 studentů z katedry pedagogiky a katedry sociální práce, všichni musí v rámci povinné praxe odpracovat v koutku deset hodin za semestr.

Mají studenti přesně určeno, co spadá do jejich kompetencí?

Máme přesně definovaný etický kodex chůvy i zásady pro rodiče, kde je určeno, jak se má chůva chovat, co smí a nesmí, a naopak jaká pravidla musí splnit rodič, pokud chce dítě do koutku dát. Každé dítě má navíc v koutku založenou svou kartu, kde jsou napsána specifika jako alergie a různá omezení dítěte.

Už se stihli některé děti a studenti „spárovat“?

Stává se mi, že mi maminka píše, jestli bych nemohla kontaktovat tu a tu chůvu, protože její chlapeček si s ní rozumí. Nebo tu naopak máme malého chlapečka, který po celou dobu hlídání spí v kočárku. Tak o něj je zase velký zájem mezi chůvami, protože je to pohoda.

Kolik dětí v tuto chvíli koutek využívá?

Pravidelně jej navštěvuje sedm dětí ve věku od jedenácti měsíců do dvou let, z toho tři i několikrát týdně. Hlídání využívají dvě maminky-akademičky, jeden tatínek-akademik a zbytek jsou studenti.

Nora Koubová je studentkou posledního ročníku magisterského programu na katedře sociální práce FF UK. V současnosti funguje jako koordinátorka dětského koutku na fakultě, který mohou využívat jak rodiče-akademici, tak studenti. V budoucnu by ráda pomohla se zřízením dětského koutku pro onkologické pacienty, kteří v době ozařování nemají pro své potomky zajištěno hlídání. Je maminkou dvou dětí.






Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.