Bibliodrama pomáhá studentům najít cestu k Písmu ****************************************************************************************** * Bibliodrama pomáhá studentům najít cestu k Písmu ****************************************************************************************** 4. 5. 2012; autor: Helena Stinglová; rubrika: Studenti Nejen hlavou, ale i všemi smysly se učí studenti Katolické teologické fakulty UK vnímat bi bibliodramatu, který vedou doc. PhDr. Mireia Ryšková, Ph.D., a Mgr. Zuzana Pelechová, se p různých kreativních technik, především dramatických a výtvarných, potýkají s biblickými te jejich významy. „Většina lidí má nějakou představu o biblickém textu. Snahou bibliodramatu je tuto předsta korigovat nebo ukázat na další možné dimenze. Celý proces je zaměřen na to, aby člověk zač pohlížet nově, aby se stal jeho vlastním textem a příběhem,“ nastínila smysl kurzu docentk Kurzy bibliodramatu probíhají v blokových seminářích, v zimním semestru se konají tři setk na letní však studenti vyjíždějí na prodloužený víkend do přírody. Delší čas strávený pohr stmelení skupiny, její otevřenosti a také prohloubení vnímání. Člověk není rušen svým běžn provozem a starostmi a může se věnovat textu naplno. Vedoucí kurzu vyberou dopředu jeden z biblických textů a po jeho rozboru a stanovení hlavní významové linie, s níž chtějí pracovat, sestaví přesný program semináře. Bibliodramatický proces má vždy tři fáze: rozehřívací cvičení, práci s textem a reflexi. „Při rozehřívací fázi si třeba hrajeme na babu. Můžete dělat cokoliv, jde o to, aby se člověk uvolnil a vstoupil do nového prostoru a sžil se se skupinou. Snažíme se, aby i tato fáze nějak souvisela s daným textem. Ne vždy je to ale nutné, když jsem byla na kurzu bibliodramatu v Rakousku, tak jsme deset minut chodili a zívali,“ usmívala se docentka Ryšková. Pak už přichází na řadu samotná práce s biblickým textem. Někdy dostanou studenti vybraný velmi často také s předem zadaným úkolem, jindy se téma dozví až na kurzu. V průběhu semin inspirováni biblickým textem využívají k jeho ztvárnění různé způsoby práce, např. malují, všelijak „muzicírují“. „Snažíme se kombinovat různé kreativní techniky, aby se po dobu prá třeba jenom výtvarně, ale aby se zapojily všechny smysly a schopnosti člověka,“ zdůraznila Pelechová. Aktivity stanovují předem vedoucí kurzu, ovšem to, jak budou pojaty, určují studenti. Vedo aby se studenti neodklonili daleko od významu a smyslu vybrané pasáže bible. Pokud se tak studenty rozeberou. „Kreativní techniky, ať už výtvarné, gestické, dramatické nebo hudební, člověka uvolňují a aby se z racionálního konceptu posunul někam jinam. Pracuje s podvědomím. To, co je v něm na povrch,“ vysvětlila docentka Ryšková, z čeho kurz vychází. Po skončení každé aktivity p fáze reflexe. Součástí semináře je také skutečná práce s textem, kdy studenti společně s v pasáže na základě odborných komentářů rozebírají. Bibliodrama není českou specialitou. Obor se zrodil v protestantských oblastech světa v polovině dvacátého sto jako reakce na poněkud „odcizený“ výklad Písma. „Byla to na historicko-kritickou metodu, která text rozebírala za vědeckých metod, ať už lingvistických či historických. T rozebrán do posledních detailů, stal se polem pro bádání výkladu se pro běžného uživatele bible ztratilo to, čím text především je – tedy Božím oslovení člověka,“ vysvět Ryšková, která obor v polovině devadesátých let přenesla půdu. Nyní společně se svými následovnicemi Zuzanou Pele Magdalenou Bodlákovou O’Brien o bibliodramatu sepsaly pr publikaci. Na kurz se dnes nehlásí jen studenti teologických fakult, bibliodrama láká i studenty Peda práv nebo medicíny. „Víra ani znalost bible nejsou podmínkou. Podmínkou je, aby lidé byli nějakým způsobem investovat. Podmínkou nejsou ani umělecké vlohy, jde jen o otevřenost a o sdílet své prožitky a brát biblický text vážně,“ říká docentka Ryšková.