Jak se studuje na Evropském univerzitním institutu ve Florencii ****************************************************************************************** * Jak se studuje na Evropském univerzitním institutu ve Florencii ****************************************************************************************** Obecně o EUI Evropský univerzitní institut (EUI) je mezinárodní ústav pro postgraduální a pokročilá stu v roce 1976. Od té doby postupně vyrostl do podoby instituce s více než 800 studujícími, p profesory, postdoktorandskými stipendistkami a stipendisty atd. Ročně je do postgraduálníc přijímáno něco přes 100 nových studujících, především z 15 členských zemí EU, dále z Norsk Polska i z řady dalších zemí. Více informací najdete na internetových stránkách http://www "http://www.iue.it"] . Hlavní rysy zdejšího studijního systému lze funkcionálně odvodit ze dvou důležitých vlastn Zaprvé, vlády zakladatelských zemí podporují EUI nemalými částkami na postgraduální výzkum stipendií jednotlivých studujících. Pochopitelně očekávají, že se tyto prostředky zhodnotí tím, že studující odevzdají v řádném termínu kvalitní disertační práci. Zadruhé, na EUI přicházejí studující s výrazně heterogenním vzděláním. Byli formováni odli vzdělávacími tradicemi, které kladou různý důraz na ústní nebo písemný projev, na znalosti nebo na schopnost samostatné práce, na respektování kanonických pravidel nebo na kreativit absolventů. Mnozí také graduovali v jiných oborech, než v nichž přicházejí napsat disertac potvrdit přinejmenším pro studující historie a politických a sociálních věd, mezi kterými absolventky a absolventy literární vědy, filosofie, zemědělského inženýrství, ekonomie, ma dalších oborů. Tuto skutečnost je potřeba zohlednit také v podobě kurikula. Strukturovaný první rok studia Rozmanitost studujících je mimořádně cennou strategickou výhodou, která Institutu umožňuje škálu talentů, dovedností a předpokladů studujících. Na druhé straně to znamená, že někter potřeba takříkajíc nově “socializovat“ na studovaný obor. Tuto úlohu plní strukturovaný pr kde mají studující povinnost absolvovat obvykle dva kursy za semestr. Z těchto dvou je něk a další povinně volitelný, jindy jsou povinně volitelné oba. Výjimku tvoří studující ekono v prvním roce procházejí intenzivním povinným školením v kvantitativních metodách a dalšíc Ještě v druhém roce studia je povinný přibližně jeden kurs za semestr. Kursy, které jsem m navštívit, měly většinou podobu seminářů. Byly opřené o povinnou četbu, nad kterou se poto o vybraných problémech. Po studujících prvních dvou ročníků se obvykle vyžadují jedna až d práce za rok. Většinou nenajdete kursy přímo napojené na téma vaší disertace, nebo tak nej svou logiku. Jak tu také zaslechnete, málokterá univerzita vás najme, abyste přednášeli tř disertaci… a přes 70 % absolventek a absolventů EUI podle statistik pracuje v akademické s Hlavním cílem vzdělávání na EUI je kvalitní a včas odevzdaná disertace. Kursy se chápou ja rozšiřování kvalifikace, nikoli jako síto pro vylučování neschopných; studium také (opět k neobsahuje žádné zkoušky – ani průběžné, ani závěrečnou. Jiným důsledkem důrazu na příprav práce je, že Evropský univerzitní institut rozhodně nepatří mezi “nejevropštější“ v kredit zaveden, přinejmenším ne funkčně (a také se možná neočekává, že by studující odcházeli dok jinou školu), a objem kursů se počítá jen podle hodin strávených ve výuce (v oboru sociáln věd je to 120 za rok). Požadavky na kursy, které jsou dotovány stejným počtem hodin, se mo – od toho, občas se objevit na semináři, až po četbu článků v rozsahu jedné monografie na pětadvacetistránkový esej na závěr. Příprava disertační práce Příprava disertační práce probíhá v intenzivním kontaktu se školitelem nebo školitelkou. N zvláštní pozornost kvalitě vztahu mezi školiteli či školitelkami a studujícími. Nedávno by v platnost praktické pokyny pro tyto vztahy (Doctoral Suprevision at the EUI: A Code of Pr které mají upřesnit minimální oprávněná očekávání pro obě strany; kladou důraz na intelekt studujících, na jasnou, explicitní formulaci vzájemných závazků a na konsensuální povahu d rozhodnutí při psaní disertace. Stipendium na EUI po nedávných reformách pokrývá čtyři rok postup do dalšího roku studia – a vyplácení příslušného stipendia – je vázán na poměrně př mechanismy spojené právě s přípravou disertační práce. Podmínkou postupu do druhého roku studia není jen absolvování příslušných kursů, ale přede “June Paper“. June Paper má především prokázat, že studující jsou schopni během příštích t disertaci. Jde obvykle o rozšířený, přepracovaný a prohloubený projekt disertační práce s formulaci výzkumného problému, důkladným zhodnocením literatury, většinou také s detailní prací a o metodologii, často i s konkrétním příkladem analýzy. June Paper posuzuje školite spolu s dalším profesorem nebo profesorkou; ti jej mohou vrátit k přepracování. Neúspěch p odevzdání June Paperu (v září) znamená konec studia. Úspěšné zakončení prvního roku studia získáním titulu Master of Research, který lze označit za – velmi přibližný – ekvivalent M. Podmínkou postupu do třetího roku studia je další pokrok v přípravě práce, může to být nap dvou kapitol z disertace v první verzi. V prvním pololetí čtvrtého roku je stipendium vypl kdo (pokud si to vybavuji přesně) odevzdají na konci třetího roku dvě třetiny práce v prvn na stipendium ve druhém pololetí vzniká jen těm, kdo předloží v polovině čtvrtého roku cel verzi. Ve čtvrtém a pátém roce je možné na disertaci pracovat i bez finanční podpory, v ka musí být odevzdána nejpozději do pěti let od zahájení studia. Disertační práce se obhajuje Michael Voříšek (autor studuje politické a sociální vědy na EUI ve Florencii)