Příprava učitelů češtiny na Pedagogické fakultě se proměňuje ****************************************************************************************** * Příprava učitelů češtiny na Pedagogické fakultě se proměňuje ****************************************************************************************** 14. 9. 2012; autor: Stanislav Štěpáník, red.; rubrika: Věda na UK Oborové didaktiky zažívají v posledních letech dynamický rozvoj a mění se chápání jejich f se však i edukační realita v našich základních a středních školách, na což musí reagovat i přípravy budoucích učitelů. Proto se vyučující didaktiky češtiny na katedře českého jazyka pro systémovou inovaci výuky této disciplíny v 1. a 2. ročníku navazujícího magisterského Učitelství českého jazyka pro ZŠ a SŠ, resp. v oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Základní problém v přípravě budoucích učitelů češtiny představovala absence moderní didakt se kterou se už na základních a středních školách běžně pracuje. „Financovat z vlastních z technické prostředky, které se ve školách už ve velkém prosadily – zde mám na mysli předev techniku a interaktivní učebnice –, bylo nad naše finanční možnosti. Zároveň jsme si ale b naši absolventi nutně musejí být na práci s nimi připraveni,“ říká vedoucí řešitelského ko KČJ doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. „Současně jsme chtěli proměnit výuku didaktiky ta reflektovala nejnovější zejména psychodidaktické poznatky a aktuální vývojové tendence obo Proto se řešitelé rozhodli připravit komplexní řešení ve formě projektu s proměnami nejen stránce, ale také v oblasti obsahové a metodické a zažádat o jeho financování Fond rozvoje v rámci grantového řízení. Hlavním cílem projektu bylo vytvořit takové edukační prostředí, těsněji přiblížit přípravu učitelů progresivnímu vývoji didaktiky českého jazyka a potřebá se podmínkách „učící se společnosti“. K tomu byly formulovány cíle dílčí: 1. vytvoření e-learningových studijních materiálů, obrážejících aktuální výsledky výzkumů u nás i v zahraničí; 2. inovace vyučovacích metod v semináři – větší důraz na práci s moderními edukačními text mechanismu zpětné vazby v procesu zrání didaktických kompetencí učitele; 3. vytvoření podnětného diskusního prostředí, které bude vycházet z aktivity studentů a v teoretickém podkladě řešit nejožehavější problémy budoucích a začínajících učitelů. Projekt byl úspěšný, a proto od letního semestru 2011/2012 došlo v přípravě budoucích češt podstatným proměnám. Inovace mají tři konkrétní výstupy: 1. elektronické výukové materiály zpracovávající jednotlivé tematické celky vyučované na š oborového i didaktického hlediska; 2. vytvoření ucelené databáze videonahrávek autentických situací z vyučování vedeného zkuš ale především samotnými studenty v rámci seminářů či souvislé praxe; 3. elektronický Rádce začínajícího učitele českého jazyka, vzniklý na základě pedagogickýc studentů a řešitelů projektu. „Přemýšleli jsme, jak výstupy projektu zpřístupnit všem studentům a zároveň inovovat formy komunikace. V dnešní době se samozřejmě nabízí e-learning, který byl na katedře dosud využ malé míře, a tak jsme se rozhodli pro intenzivní práci s moodlem, který je na fakultě k di říká spoluřešitel projektu a doktorand na KČJ Mgr. Stanislav Štěpáník. Studenti tak mají p materiálům v rámci kurzu a sami mohou výslednou podobu kurzu aktivně ovlivňovat. „Tento princip se nám osvědčil především u druhého výstupu, u databáze videonahrávek, kdy také vystoupení studentů v autentických didaktických situacích. Ke každé nahrávce pak bylo otevřeno diskusní fórum a studenti i autoři vystoupení mohli výkony komentovat. Šlo nám o výrazně posílili prvky sebehodnocení v procesu přípravy učitelů,“ dodává S. Štěpáník. Řešitelé, ale postupně i sami studenti do diskusí zasahovali otázkami zpochybňujícími zaži Ukázalo se totiž, že studenti přes intenzivní studium domácí i zahraniční moderní odborné mnohdy nejsou schopni překročit tradiční didaktické uvažování, jež jim bylo vštípeno na zá školách. Řešitelé diskutující opakovaně vraceli k tázání se po smyslu zařazení konkrétního do školského kurikula, zpochybňovali tzv. zjevené pravdy a motivovali studenty k opravdové oprávněnosti volby konkrétních vyučovacích metod. Důležitým výstupem projektu je Rádce začínajícího učitele českého jazyka, který je inspiro publikací z Velké Británie. Zatímco dosavadní studijní publikace v didaktice češtiny jsou spíše akademicky, příručka si klade za cíl být studentům učitelství praktickým pomocníkem. za spoluautorství studentů, neocenitelný přínos přitom znamenají příspěvky zkušených učite kombinovaného studia oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Zároveň se také ukazuje, že to jso posluchači, již mají potenciál velmi zodpovědně a motivovaně rozvažovat jednotlivé odborné problémy. „Obecně jsme při řešení projektu vycházeli z nutnosti celkové proměny vzdělávání budoucích jazyka. Usilovali jsme, aby studenti pochopili význam aktivní činnosti žáka v procesu učen komunikační zřetel při vyučování jednotlivým jazykovým rovinám a zahrnuli do praxe konstru výuky, které jsou dnes tak úspěšně implementovány do výuky matematiky a přírodovědných obo Šmejkalová. Příspěvek vznikl v rámci projektu FRVŠ 344/2012/F5/a Inovace studijního předmětu Didaktika