Filmový Rudolf II. není jen Císařův pekař a Pekařův císař ****************************************************************************************** * Filmový Rudolf II. není jen Císařův pekař a Pekařův císař ****************************************************************************************** Trochu potrhlý, trochu tajemný a trochu vizionář. Tak byl nejčastěji císař Rudolf II. ztvá filmech. Hereckého parťáka mu dělal golem, kulisou příběhu pak byla zidealizovaná doba ren přináší další tematicky zaměřený článek k 460. výročí narození a 400. výročí úmrtí císaře Filmový historik doc. PhDr. Ivan Klimeš z katedry filmových studií FF UK Postava Rudolfa II. filmaře, a nejen ty české, velmi lákala, neboť svou bohatostí inspirov k novým a novým námětům. Rudolf jako nositel kulturního rozkvětu, jako podivín či jako mec jen vybrat, na kterou z jeho charakteristik scénář zaměřit. Ne vždy ovšem býval Rudolf II. ve filmu hlavní postavou, tou se zprvu stal golem. Rozšířen tematiky v českém kulturním prostředí napomohlo zejména Osvobozené divadlo a s ním spojení Werichem, kteří v roce 1930 uvedli scénickou revue Golem. Představení bylo podle dochovaný a fotografií nesmírně působivé, Golema si v něm zahrál Václav Trégl. „Voskovec vzpomínal, nejprve nehnutě s vytřeštěnýma očima, a když se poprvé pohnul a promluvil, publikum zděšen filmový historik doc. PhDr. Ivan Klimeš z katedry filmových studií FF UK. Na základě tohoto představení napadlo Miloše Havla, šéfa společnosti A-B, že by z toho moh a vyzval Voskovce a Wericha, aby napsali scénář, což se také stalo. Miloš Havel přizval ke filmu francouzského režiséra Juliena Duviviera, jenž snímek sice natočil, od scénáře V + W odchýlil a svůj film spíše postavil na romantické legendě než na původní parodické struně. byl dokončen v roce 1936, Golema ztvárnil Ferdinand Hart a Rudolfa II. si výborně zahrál H Když se řekne golem, představí si veřejnost asi nejvíce hliněnou postavu z Císařova pekaře císaře. „V tomto dvojfilmu je golem ztvárněn jako monstrum s gigantickými rameny, které ne II. je pak konfrontován s touto mocenskou modlou, skrze niž může překročit hranice normáln čemž celý život toužil a kvůli čemuž si vydržoval alchymistické laboratoře,“ popisuje doce „Předpokládáme, že základem pro tento film byl právě scénář z pera Voskovce a Wericha, kte my historici neznáme, možná leží v některém z rodinných archivů.“ Film vznikl v roce 1951 exkluzivní projekt střižený na tělo Janu Werichovi. Rudolf II. se objevuje také ve filmu Pražské noci z roku 1968, kde jednu z povídek natočil spoluautor scénáře výše zmiňovaného filmu o císaři a jeho pekaři. V hororové povídce Posle zkombinoval jak tradici hrdinného golema, tak golema lidského ztvárněného člověkem, dokonc II. hraje Martin Růžek, postava císaře je tu však spíše upozaděna. V našem výčtu bychom neměli opomenout také Vávrovu komedii Cech panen kutnohorských (1938) II. netradičně ukázán jako osvícený člověk, který má pochopení pro dýmku a další neřesti f Dačického. Více prostoru dostal Rudolf II. ve filmu Svatby pana Voka (1970), kde jej výraz Landovský. Proč byl vlastně císař Rudolf II. filmaři tak oblíbený? „Českému historickému vědomí v nič nebyl exponován v žádném ideologickém zápase, jako tomu bylo například u doby pobělohorské byla všeobecně vnímána jako prosluněná a zábavná, nesla se více méně ve stylu ženy, víno, docent Ivan Klimeš. V roce 2012 si připomínáme 460 let od narození císaře Rudolfa II. a zároveň 400 let od jeh "http://iforum.cuni.cz/IFORUM-13272.html"] . Spolupořádají ji Univerzita Karlova, Národní