Dnešní studenti jsou bez zájmu, říká posluchačka historie ****************************************************************************************** * Dnešní studenti jsou bez zájmu, říká posluchačka historie ****************************************************************************************** Ačkoliv se na svou profesi historičky Marie Michlová teprve připravuje, už má za sebou vyd úspěšných knížek. Svůj literární talent projevila i při svém pohledu na spolužáky. Najdete vy takoví nejste? Maxík Domnívám se, že za většinou problémů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy stojí nezájem posluchačů o obor, který studují. Navštěvovala jsem přednášky historiků, filozofů, archeol všude to bylo stejné – otrávené obličeje, zívání, čmárání po sešitě, na monitoru notebooků se sociální sítí. Jistě, člověk by mohl vinit pedagoga z neschopnosti udržet si pozornost, měli studenti o předmět zájem, nepochybně by se o něm bavili alespoň o přestávkách a pod l bulvárního tisku četli odbornou literaturu. Přitom lidé se na FF nehlásí proto, že po její snadno najdou zaměstnání nebo tak získají akademický titul bez jakékoliv práce. Ne, hlavní podle všech logických důvodů měl být pro studenty FF zájem o obor, na tuto akademickou půd přivést nadšení pro filozofii, fascinace historií nebo touha naučit se mrtvý jazyk. Ještě v posledním ročníku gymnázia jsem si představovala studenty FF jako mimořádně inteli intelektuální skupinu lidí, jejímž primárním koníčkem je obor studia. Očekávala jsem histo je otázka poválečného vývoje Československa důležitější než to, co budou mít dnes k svačin si, že studenti s pootevřenými ústy naslouchají profesorům a po přednášce se zvedne les ru které zajímají další detaily. V neposlední řadě jsem doufala i v trpělivé učitele, kteří b odpovídají na dotazy, na něž se nedostalo během vyučovací hodiny. Průběh cvičení v mých př připomínal britský parlament, v němž dvě strany vášnivě debatují. Mýlila jsem se. Nezájem studentů o vlastní obor je občas natolik výrazný, že má člověk poc se sem tito mladí lidé dostali za trest. Jejich lhostejnost se pak zčásti přenáší i na uči z toho, že minimálně polovina studentů neplní své povinnosti, a pokud ano, tak v nedostate a zásadně po termínu. Z vysokoškolského učitele, který by měl být v ideálním případě spíše přítelem, se stává středoškolský profesor krotící rozjařené výrostky. Dotazy, které se na se týkají zejména atestací a toho, co již bylo řečeno v době, kdy dotyčný nedával pozor. N a kultivovanou diskusi nezbývá čas. To všechno se bohužel netýká jen českých studentů. I mládež, která přijela ze zahraničních kupodivu prokazuje stejný „entuziasmus“. Znuděné „Ach jo…“ jsem už slyšela anglicky, franc španělsky, německy, finsky, polsky, rusky, slovensky či maďarsky. Jeden řecký student sice nadšení projevil, ale tím, že bezostyšně skákal všem učitelům do řeči během přednášek, se své banální myšlenky a při každém pokusu jej utišit se jen hlasitě rozčiloval. Získat pozo se mu ale bohužel dařilo mnohdy lépe než učitelům. Ale i profesor, který by se při přednáš pouliční bavič, by studenty určitě začal brzy nudit. Občas nějaký student sice projevil o něco zájem i při hodině a na zkoušku přinesl úctyhodn literatury, ale mimo školní budovu se o tomto tématu vůbec nechtěl bavit, všechno pro něj složil zkoušku nebo dopsal diplomovou práci. Entuziasmus se nedá měřit počtem knih ani obj prací (ačkoliv oboje leccos napoví), skutečný entuziasmus odhalí i jediné slůvko, které mi z úst nadšence při přednášce, například „Maxík“. Oním Maxíkem byla myšlena osoba, již osta Maximilienem Robespierrem. Všichni, kdo v tu chvíli dávali pozor, se rozesmáli a já si vzp „Waltíka“ a blaženě se usmála, má naděje ve studenty zamilované do historie a historických vrátila! Bc. Marie Michlová je studentkou 2. ročníku navazujícího magisterského studia oboru histor současnosti pracuje na diplomové práci na téma Hidalgo aneb životopis Johna Gibsona Lockha Gibson Lockhart je hrdinou nedávno vydaného románu Smrt Múz. Poznámka autorky: „Jedná se o úvahu, která vznikla na základě subjektivní zkušenosti v rámci bakalářského st nereprezentuje názor všech studentů historie. Cílem nebylo kritizovat studenty a pedagogy fakulty jako celek, článek nekritizuje ani tu část studenstva, která neprojevuje zájem o s cílem článku bylo pouze poukázat na toto téma. Tento text je psán jako fejeton, nikoliv ja vědecká studie, proto neobsahuje všechny aspekty problematiky.“