Diskuse na FF UK: kam dál směřovat doktorské studium? ****************************************************************************************** * Diskuse na FF UK: kam dál směřovat doktorské studium? ****************************************************************************************** Otevřený seminář, který se na FF UK uskutečnil 4. prosince, si dal za cíl přispět předevší pojmenování problematických oblastí a možných výhledů zcela klíčové oblasti vzdělávání i v účastnil i ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M. Organizátoři setkání vycházeli z přesvědčení, že doktorské studium v České republice je na bezpochyby zásadním tématem pro další rozvoj vysokých škol i výzkumu, na straně druhé se m dostatečné pozornosti ve smyslu diskuse nad jeho stavem, kvalitou a především mezinárodním Navíc se podle nich v posledních měsících stalo také jistým problematizovaným tématem ve v institucí – veřejných vysokých škol a Akademie věd ČR. To vše byly důvody, které vedly ved fakulty UK a Filosofického ústavu AV ČR, v. v. i., k tomu, aby společně připravila otevřen kterém by zazněla jak důležitá zpětná vazba v pohledu na dosavadní situaci, tak by byl poj výhled. V prvním bloku semináře promluvili zástupci přírodovědných, technických i humanitních obor bezprostřední zkušenost s doktorským studiem, jeho kvalitou i legislativně-administrativní Odpolední blok se zaměřil na výhledy doktorského studia v systému terciárního vzdělávání a usedli ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M. , p Strakoš, DrSc., z katedry numerické matematiky MFF UK, který má zkušenosti z působení v Ak ČR, prorektor pro strategický rozvoj Univerzity Karlovy prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc., Chýla, CSc., člen Akademické rady Akademie věd ČR. Nutnost diferenciace vysokých škol Ministr Fiala nejprve zhodnotil stávající situaci v oblasti vysokého školství a doktorskéh Podle OECD patří Česká republika ke státům, které dávají nejméně financí na vysoké školstv vysokoškolské studium je mezi mladými lidmi stále velký zájem, neboť v ČR existují nejvyšš platy středo- a vysokoškoláků. „Vysokoškolské vzdělání se tedy stále vyplatí,“ řekl minist prezentoval několik čísel, která ukázala rozvrstvení doktorandů. Podle údajů MŠMT tvoří do všech aktivních studentů na vysokých školách, 99,3 % jich studuje na veřejných vysokých šk zemích EU je to jen 74 %) a 28 % se věnuje technickým oborům. Jedno číslo se týkalo i Univ na ní je zapsáno přibližně 30 % všech doktorandů. Ministr se dotkl také problematiky financování školství. V příštím roce by mělo dojít k ná pro oblast školství o 1,24 % a samotné vysoké školství by mělo získat celou miliardu korun návrhu je i zvýšení faktoru kvality při hodnocení vysokých škol z 20 % na 22,5 %, což by m diferenciaci škol. Podle ministra je totiž neúnosné, aby z dvaceti šesti existujících vyso dvacet čtyři nabízelo doktorské studium. Kvalita by měla vítězit nad kvantitou Důraz na kvalitu, a ne jen kvantitu doktorských programů ve svém vystoupení zdůraznil i pr strategický rozvoj Univerzity Karlovy prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. Zároveň poukázal n školy stojí před otázkou, zda se mají soustředit na výchovu jednoho či dvou doktorandů, kt úrovni „excellence“, nebo zda se zaměří na to, aby žádný student neklesl pod určitou laťku Profesor Štech zavzpomínal také na práci na Bílé knize, kdy ze statistik zjistil, že při p doktorského studia na milion obyvatel stojí Česká republika na světové špici a i v počtu a velmi dobré úrovni. „Přestaňme tedy s katastrofismem,“ řekl prorektor Štech. Co však podle stejně jako třeba v Německu, je neúměrná délka doktorského studia. Podle ministra školství bude dialog o doktorském studiu pokračovat již příští týden, kdy m představí reprezentantům vysokých škol návrh jednotlivých reformních kroků.