Velikost a velikášství ****************************************************************************************** * Velikost a velikášství ****************************************************************************************** Právě před rokem, 18. prosince 2011, Českou republiku zasáhla smutná zpráva – zemřel první Václav Havel. Nad tím, jaký byl uplynulý rok země bez jeho vlivu, se zamýšleli akademici U Karlovy, kteří loni uctili památku Václava Havla na vzpomínkovém shromáždění v Karolinu. M emeritní rektor UK prof. PhDr. Radim Palouš, CSc., DrSc. Kým setrval v mé paměti Václav Havel: totiž spíš jako občan-disident, nebo spíš jako prezi „dole“, nebo ten „nahoře“? Kdysi jsem čtenářům připomenul dvě z českých pohádek: v jedné vystupuje český Honza jako h – chce být “světový”, vydá se s rancem buchet do světa a vrátí se s „převratnými“ nálezy ( efekt pronese v cizinečtině: „Sudkulatti, ristupie, tujekarra, tentorie.“) Hlupák! Z jinéh známe jako čestného a pro jiné život nasazujícího odvážlivce: třikrát se pustí do ztracené mnohohlavému draku, třikrát nesklidí žádnou odměnu a obec může svinout černý flór, Honza p kouzelnému dědečkovi výzbroj, aby pokračoval na své cestě zachráněnému království neznám. Pro obě honzovské podoby máme v českém slovníku dvě prostá slova: velikášství a velikost. něčím netrpěl, pak velikášstvím. Mám před očima jeho rozpačité postoje a jakousi elegantní ovšem i jeho vyjadřování ústící spíše do otázek než do suverénních soudů a rozkazů. Jak to myslí, když jednou zdůrazňuje v politice rozměry co nejširší – přímo světové – a po konkrétní politickou drobnokresbu? Každé lidské činění je odpovědné – ať chce nebo nechce, uvědomuje či nikoli: je mravný, nebo nemravný! „Mravnost je všudypřítomná, podobně jako po která se odpoutá od mravnosti, je prostě politika špatná.“ (V. Havel: O lidskou identitu. 1990, s.128). Oba reprezentanti českých politických začátků Masaryk i Havel položili do základů našeho p společenského života nárok dobročinění a odpírání zlu. Z tohoto vysokého hlediska nás pozo