Budoucnost hudební Evropy spočívá v reflexi každodenní práce učitele ****************************************************************************************** * Budoucnost hudební Evropy spočívá v reflexi každodenní práce učitele ****************************************************************************************** Ve dnech 13. až 16. února letošního roku se v belgickém univerzitním městě Lovaň uskuteční Evropské asociace pro školní hudební výchovu (EAS). Tato asociace si klade za cíl vytvořit platformu pro sdílení informací, názorů a zkušeností a pro letošní setkání si zvolila téma – jaké mají být praktické dovednosti učitele hudební výchovy a jakým způsobem dosáhnout vy hudebním vzdělávání. Každý rok se v některém z členských států EAS setkávají studenti, pedagogové, vychovatelé, kulturní zástupci, aby diskutovali o tématech, která jsou pro hudební výchovu v evropském Letos si zástupci realizačního výboru belgické konference zvolili téma Praktické dovednost výchovy. Odborníci z evropských zemí se letos setkají, aby našli odpovědi na otázku neustále se měn učitele hudební výchovy v hudebněvzdělávacím procesu. Zaměří se zejména na všeobecnou hude – na praktické dovednosti učitele hudební výchovy a na způsob, jak dosáhnout vysoké kvalit vzdělávání. Zvláštní pozornost bude věnována každodenní reflexi učitele jako formě výzkumu kontextu. Konference bude rozdělena do tří oddílů: prezentace výzkumného záměru, prezentace úspěšnéh a workshopy. V pátek 15. února vystoupí národní koordinátor EAS pro Českou republiku Miloš Jaroslava Lojdová z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Den předtím přednesou Šárka Vaňková a Radka Binderová z Masarykovy univerzity v Brně. Místem konání celé akce bude Lemmensinstituut, který si za více než 130 let vybudoval siln hudebního vzdělávání. Byl založen roku 1879 Jaak-Nikolaasem Lemmensem a původně sloužil ja chrámovou hudbu. Před několika desítkami let se stal konzervatoří, jež nabízí vzdělávání v disciplínách, jako je kompozice, dirigování, hra na nástroj, zpěv, jazz, hudební pedagogik nebo divadelní umění. Součástí konference bude také studentské fórum, pro něž bylo zvoleno téma Reflexe praxe v vzdělávání. Uskuteční se ve dnech 11. až 14. února za účasti 24 studentů z dvanácti zemí E bude mít své delegátky také Česká republika. Zúčastní se Šárka Mihulková z Pedagogické fak Karlovy v Praze a Lucie Šťastná z Pedagogické Fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Stu jak na praktické muzicírování, tak na skupinové či plenární diskuse. Součástí fóra bude pr s informacemi o organizaci výukové praxe na dané fakultě a o roli univerzitního poradce/le třídního učitele při výukové praxi. V rámci konference (ve dnech 12. až 14. února) se také uskuteční v pořadí již třetí doktor fórum (DSF), jehož cílem je dát doktorandům příležitost prezentovat a sdílet své výzkumné diskutovat o nich v přátelském prostředí, poskytnout metodologickou a teoretickou podporu hudební pedagogice a rovněž umožnit studentům zpětnou vazbu na jejich názory a výzkumné pl řadě je pro studenty významná možnost členství v síti EAS, která poskytuje cenné zdroje po a profesních kontaktů. Také DSF bude mít ve svém kolektivu české delegáty – jsou jimi Egli Stevanovic z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Nezbývá než popřát všem delegátům úspěšnou reprezentaci a organizátorům vydařený ročník me konference. Věříme totiž, že budoucnost hudební Evropy spočívá v kritické reflexi každoden