Český znakový jazyk v sobě skrývá něco exotického ****************************************************************************************** * Český znakový jazyk v sobě skrývá něco exotického ****************************************************************************************** Jen málokterý obor nabízí takové možnosti pro studenty se speciálními potřebami jako Češti neslyšících [ URL "http://ucjtk.ff.cuni.cz/cnes/"] na FF UK. Velkou část výuky totiž zpros čtyři fakultní tlumočníci znakového jazyka, navíc spolužáci již znakový jazyk umí nebo se zkušenosti s výukou tohoto netradičního oboru se podělili Kateřina Hupáková a Petr Pánek. Proč jste si jako studijní obor vybrali právě Češtinu v komunikaci neslyšících? KH: ČNES jsem si zvolila v kombinaci s bohemistikou. Oba obory se hodně prolínají – musíte češtinu, abyste ji mohli porovnávat se znakovým jazykem. Lingvistické jednotky, které jsou pochopitelné v mateřském jazyce, najdete totiž i v jazyce znakovém. PP: Mým cílem bylo jednak si rozšířit vzdělání, protože jsem měl po maturitě už desetileto jsem byl delší dobu v kontaktu s neslyšícími a chtěl jsem pracovat jako tlumočník znakovéh Je třeba, aby měl student základy znakového jazyka, nebo je teprve získá v průběhu studia? PP: Znalost znakového jazyka je spíše výhodou než nutností. Takový uchazeč má v prvním roč ostatními. Znakový jazyk je jedním ze dvou pracovních jazyků na katedře, které je třeba ov se předem s komunitou neslyšících alespoň trochu seznámit a získat základní přehled o znak dobré, pokud se uchazeč nesetká poprvé s neslyšícím až na fakultě. KH: Přijímací zkoušky jsou z velké části založené na znalosti češtiny, v testu se střídají otázky s otázkami na českou komunitu neslyšících. Kolik studentů ČNES se už před zahájením studia pravidelně pohybuje mezi neslyšícími? PP: Nemám k dispozici statistické údaje, ale myslím si, že procento uchazečů, kteří jsou v neslyšícími, bylo dříve vyšší. V současnosti se hlásí spíše ti, kteří v oboru vidí zajímav k tradičním oborům vysokoškolského studia. Tito studenti nemají obvykle žádné základy česk jazyka a jdou do studia s čistým štítem. KH: S tím souhlasím, já jsem se hlásila před čtyřmi lety a měla jsem nulovou znalost české jazyka, o komunitě neslyšících jsem věděla snad jen z dostupných publikací. Takových je ná většina. Hledají v oboru něco odlišného, exotického. Další zvláštností ČNES je možnost studia nejen pro slyšící, ale i pro neslyšící studenty. komunikace mezi slyšícími a neslyšícími studenty? PP: Velkou část výuky zprostředkovávají tlumočníci znakového jazyka, v současné době jsou dispozici čtyři. Co se týče přestávek, tak komunikace záleží výhradně na jazykové kompeten Všichni studenti v ročníku mají obvykle podobné starosti se školou, což významně napomáhá komunikační bariéry. Řada z nich se také schází na akcích neslyšících. Jakou roli ve studiu hraje praxe v komunitě neslyšících? PP: ČNES patří mezi lingvistické obory, takže je praxe před zahájením studia spíše výjimko studijního programu jsou nabízeny tři specializace – tlumočnická, pedagogická a výzkumná. realizovat v oblastech, ve kterých se chce profesně prosadit. Specializaci si vybírá až v druhého ročníku. V prvním roce má možnost se rozkoukat a seznámit se s oborem, poté by měl specializaci začít více přemýšlet. KH: V průběhu studia má student dost prostoru si jednotlivé věci nejdříve ozkoušet a pak s preferencí rozhodnout pro své zaměření. Jednotlivé specializace vám umožní nabyté znalosti upevnit, studovat předmět více do hloubky. To vnímám jako nevýhodu u dvouoborové kombinace nemá dostatek prostoru, respektive času věnovat se oběma oborům do hloubky a může se soust hlavní linii studijního programu. O svém oboru mluvíte v samých superlativech, existuje něco, co vám na něm stále chybí? PP: Myslím, že by obor měl posílit předměty související s tlumočnickou propedeutikou, míst větší důraz na lingvistickou složku oboru. Také se domnívám, že dotace výuky znakového jaz je nedostatečná. Na některých zahraničních univerzitách je věnováno v prvním ročníku výuce až padesát procent celkového času. KH: Na začátku studia se někteří studenti mohou potýkat se studiem českého znakového jazyk úplně jinak než jazyky mluvené. Navíc absence studijních materiálů často působí další obtí nemůžou látku dohánět tzv. na poslední chvíli, jak je mezi studenty v oblibě. Samozřejmě n materiálů se stále pracuje, vznikají ale postupně. Například nová multimediální cvičebnice která studentovi velmi usnadní studium, a podobných materiálů je stále třeba. Co byste potenciálnímu uchazeči poradili, aby se co nejrychleji a přitom kvalitně zoriento problematice českého znakového jazyka a získal přehled o české komunitě neslyšících? PP: Měl by si prohlédnout webové stránky Ruce.cz, Cktzj.com, Pevnost.com a Cun.cz nebo čas Infozpravodaj a Unie. Tyto portály a periodika nabízejí zájemcům základní vhled, aktuální v komunitě neslyšících a pozvánky na její akce. Každopádně bych velmi doporučoval navštívi předtím, než se uchazeč na obor přihlásí. První dojem obvykle napomůže v hlubší orientaci KH: Pro uchazeče, který nemá pokročilou znalost znakového jazyka, je vhodné sledovat Telev neslyšících, z pohodlí domova tak může získat představu o tom, jak vypadá znakový jazyk a Není špatné čerpat z WEBliku, webových stránek určených pro neslyšící děti. Zde může uchaz formou získat základní znakovou slovní zásobu.