Barokní oltáře v Salvátoru nahradilo až do Velkého pátku současné umění ****************************************************************************************** * Barokní oltáře v akademickém Salvátoru nahradilo až do Velkého pátku současné umění ****************************************************************************************** Interiér akademického kostela Nejsvětějšího Salvátora v Praze během postní doby jedinečným kolekce postních obrazů Patrika Hábla, která dočasně nahradí všechny historické oltářní ob koncept umělecké intervence je součástí letošního Popelce umělců, který začal ve středu 13 Háblovy monotypy navazují na starobylou tradici zahalování uměleckých děl v postní době a vyměňování obrazů v kostele podle různých liturgických dob či svátků. „Koncept Patrika Háb Křesťanská ikonografie se jakoby mávnutím proutku vytratí, nebeské vysílání přeladí na jin Poučený pozorovatel však ví, že to tak docela není pravda. Možná se mu vybaví slavný Děčín od krále romantických malířů Caspara Davida Friedricha,“ říká kurátor Norbert Schmidt. Setkání s jinakostí a překvapení z nových souvislostí jsou v postní době v prostoru chrámu Určitá redukce, vycházející z tradičního postního zakrývání kostelních obrazů, se v Háblov souboru potkává se subjektivními obrazy, jakýmisi „zpovědními zrcadly“ odvážně nastavenými překvapeným návštěvníkům bohoslužeb. Z náhodných doteků a uskupení barev však nakonec vyrů kostela pevný a pečlivě promyšlený celek. Sám Patrik Hábl k intervenci říká: „Možnost prostorové realizace pro Nejsvětějšího Salváto obrovskou životní výzvu. Zakrytí všech barokních obrazů nastavuje i zrcadlo nám samotným. by měla nevtíravým a sofistikovaným způsobem upozornit na to, na co jsme si již zvykli, a jsme ochotni přijmout i něco nového.“ Popeleční středou začíná čtyřicetidenní postní doba – přípravné období na slavení Velikono Popelce umělců vznikla na konci první světové války v pařížské katedrále Notre Dame, kde b requiem za padlé umělce. Od této doby se setkání víry a umění koná v evropských metropolíc kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze letos už po osmnácté. „V naší farnosti působí celá řada umělců nejrůznějšího druhu, ale zveme i umělce, kteří zr praktikující věřící, protože jsme přesvědčeni, že svět víry a umění mají k sobě bytostně b vyjadřují symboly a vždycky se doprovázely. Dnes navíc náboženství a umění mohou být spoje proti banalizaci světa, proti zpovrchnění života,“ vysvětluje Mons. Tomáš Halík, farář aka u Nejsvětějšího Salvátora. Malíř a grafik Patrik Hábl (* 1975) vystudoval VŠUP v Praze u prof. Pavla Nešlehy. V roce vystavoval nejen v českých galeriích, ale i v Lyonu, Istanbulu, New Yorku, Mnichově či Ams Kurátoři malířské intervence: Norbert Schmidt a Petr Tej