Pedagog by měl být nejen kvalifikovaný, ale především kvalitní ****************************************************************************************** * Pedagog by měl být nejen kvalifikovaný, ale především kvalitní ****************************************************************************************** Ve dnech 13. až 16. února 2013 se v belgické Lovani uskutečnil další z ročníků konference pro hudbu ve školách (EAS). Konferenci, která se tentokrát zaměřila na téma Reflektivní uč tradičně doprovázelo studentské a doktorandské fórum. Akce se zúčastnili i zástupci PedF U Hlavními organizátorkami studentského fóra byly Marina Gallová (Bristolská univerzita, Vel Branka Rotar Panceová (Univerzita v Ljubljani, Slovinsko). Pod jejich vedením se fóra zúča z celkem dvanácti evropských zemí. Českou republiku reprezentovaly studentka Šárka Mihulko Karlovy v Praze a Lucie Šťastná z Univerzity Palackého v Olomouci. Vedoucím české delegace PaedDr. Miloš Kodejška, CSc., z katedry hudební výchovy PedF UK. Prostory a technické záze poskytl Lemmensinstituut, jedna z fakult belgické univerzity LUCA School of Arts. Program sestával jak z přednášek, tak i z praktičtěji zaměřených seminářů a improvizačních výkladových sekcích připravených organizátory se studenti především seznámili s odborným p pohledy různých autorů na to, jakým způsobem je vhodné zapojit do vyučovacího procesu refl programu rovněž probíhala za aktivního přispění studentů, kteří na základě předem zpracova posterů informovali o organizaci a průběhu praxí na svých mateřských univerzitách. Tím se otevřelo zajímavé srovnání toho, jak se pojímá příprava učitelů v různých evropských státe odlišných vzdělávacích systémech klade největší důraz. V neposlední řadě měli studenti v rámci pedagogických výstupů (peer teaching) možnost podě ostatními i o své schopnosti a dovednosti, jež získali během studia a vlastní pedagogické fóru tedy studenti dostali příležitost sdílet nejen teoretické poznatky a myšlenky, ale ta konkrétním pedagogickým postupům či technikám. Náplň fóra byla v mnohých ohledech tvořivá, zajímavá a obohacující, avšak časově velmi nár organizace se ne vždy podařilo ideálně vyvážit skladbu rozvrhu, a některým částem, jako na seminářům, nebyla vymezena dostatečná časová dotace. Proto se některé části programu odehr a pod určitým tlakem, což částečně poškodilo výsledný dojem celého programu a také omezilo především hloubku poznatků, které si mohli účastníci fóra odnést. Konference jako nová inspirace pro výkon budoucího povolání Vyvrcholením fóra, ke kterému veškeré činnosti směřovaly, byla prezentace projednávaných t konferenčního programu. Studentům se do vystoupení podařilo s úspěchem zapojit jak teoreti problematiky, tak i sumarizaci výsledků jejich vlastních příspěvků a interpretační aktivit prezentovanou myšlenkou bylo, že navzdory mnohým rozdílům ve vzdělávacích systémech evrops pojetí výuky jako takové je možné stát se nejen kvalifikovaným, ale také kvalitním pedagog předpokladu, že učitel bude schopen reflektovat své vlastní pedagogické působení a zhodnot je v souladu s potřebami a možnostmi studentů. Přínosy fóra zdaleka nespočívají pouze v rovině akademických či profesních poznatků. Přes program (anebo právě díky němu) měli studenti dostatek příležitostí se seznámit a poměrně Docházelo tedy nejen k vzájemnému kulturnímu obohacování přímo v místě konání fóra, ale zá vytvořit skupinu mladých lidí s podobnými zájmy a cíli, kteří mohou dále sdílet své myšlen internetové sociální sítě. Navíc všichni účastníci fóra získali roční členství v EAS a tím jim byl umožněn přístup k podnětným pro jejich profesionální růst. Studentské fórum EAS je skvělou příležitostí pro všechny studenty, kteří mají zájem naváza kontakty a získat novou inspiraci pro výkon svého budoucího povolání. Zkrátka nepřijdou an že v sobě potřebují aktualizovat motivaci pro další studium a znovu objevit to krásné, co hudební výchově kdysi zamilovali.