Budoucí učitelé mají fakultní hrad. Studenti dějepisu absolvují část výuky na Beč ****************************************************************************************** * Budoucí učitelé mají fakultní hrad. Studenti dějepisu absolvují část výuky na Bečově ****************************************************************************************** Na konci května podepsala Pedagogická fakulta UK smlouvu o spolupráci s Národním památkový díky níž budou moci studenti dějepisu, ale časem třeba i dalších oborů, část výuky realizo autentickém prostředí hradu Bečov. Spolupráce mezi oběma institucemi je ale daleko starší, 2008. První kontakt navázali zástupci katedry dějin a didaktiky dějepisu PedF UK s Národním pamá před pěti lety v Českém Krumlově, kde se konal seminář zaměřený na didaktické programy pam jsme zde prezentovali projekt realizovaný pod Evropským sociálním fondem, jenž se věnoval ke kulturně historickému evropskému dědictví,“ vzpomíná PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D., odbor katedře dějin a didaktiky dějepisu PedF UK. V Českém Krumlově zároveň představovalo své aktivity při rozvíjení vzdělávacích programů h národních památek, včetně třeba Telče nebo Bečova.  „Když jsem výstupy překládala kolegyni Británie, tak jsem si uvědomila, že pro některé projekty nedokážu vymyslet paralelu ze zah jsou to naprosto unikátní návrhy,“ popisuje Hana Havlůjová. Na základě tohoto semináře se zástupci katedry spojili se Státním hradem a zámkem Bečov a Plasích a připravili výběrový seminář, který proběhl v roce 2009 a v rámci nějž studenti p tyto dva památkové objekty návrhy programů na to, co by se zde dalo s žáky a studenty škol studenti jednu či druhou památku navštívili, aby si lépe představili, co je a není reálné Paralelně do aktivit zapojila doktorka Havlůjová i skupinu středoškolských studentů, které dějepis, a na nich „zkoušela“, jak pro jejich věkovou skupinu může být národní památka ins aktivity vymyšlené budoucími pedagogy by zvládli. Studenti střední školy, mezi nimiž byla vznesli požadavek, aby na hradě Bečov bylo více objektů možné zkoumat hmatem. Protože památka spravovaná státem nemá na takovéto předměty finance, přihlásili se středoš grantového řízení, které vyhlašuje Nadace Vodafone, a ve spolupráci s vězni z Horního Slav repliku relikviáře svatého Maura, která je mobilní, takže je možné ji převážet jak po hrad zimním období přemístit na přednášku do školy nebo domova seniorů. „Prezentaci relikviáře tak, aby si posluchači lépe představili pojmy, jako jsou relikviář, světec nebo ostatky. S vytvořili v rámci projektu například haptickou mapu Evropy s místy, kde se ,domečkové? rel nacházejí,“ říká Hana Havlůjová. V roce 2012 se Pedagogické fakulty UK a MU zapojily s Národním památkovým ústavem do proje kultury nazvaného Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástr péče o kulturní dědictví České republiky, který trvá až do roku 2015 a jehož cílem je zpří pro různé vzdělávací aktivity zaměřené na všechny generace. „Protože výběrové nebo didaktické semináře jsme si už vyzkoušeli, chtěli jsme přemýšlet o objektu globálně jako o svědku minulosti, kterému bychom chtěli rozumět. Proto jsme studen do úvodu studia dějepisu vzali do reálného prostředí Bečova, kde je nejen hrad, ale i hist a obnovující se botanická zahrada, díky níž jsme mohli něco zajímavého nabídnout i student druhý obor biologii,“ vysvětluje Hana Havlůjová. Výsledkem byla čtyřdenní interaktivní exk studenti možnost si spoustu věcí prakticky vyzkoušet a pochopit v souvislostech. „V tuto chvíli vyhodnocujeme, nakolik byly splněny cíle semináře a jaký byl přínos pro stu bychom pokračovali i příští rok, uvidíme, zda je tento koncept přenositelný třeba i na jin realizované v rámci vysokoškolské výuky.“ Již zmiňovaná smlouva o spolupráci mezi Národním památkovým ústavem a Pedagogickou fakulto podepsána 29. května a na jejím základě získává Státní hrad a zámek Bečov status Fakultníh objektu. „Věřím, že navázaná spolupráce může být zajímavá pro pedagogický výzkum nejen pro třeba i speciální pedagogy nebo další obory Univerzity Karlovy,“ hodnotí význam nové smlou Havlůjová.