Jak učit o traumatické minulosti? Využít lze svědectví pamětníků ****************************************************************************************** * Jak učit o traumatické minulosti? Pedagogové mohou využít svědectví pamětníků ****************************************************************************************** Rozvíjení efektivního a smysluplného vzdělávacího využití audiovizuálních svědectví pamětn mezinárodní seminář Svědectví pamětníků ve výuce pro 21. století, který uspořádala Univerz Kalifornie ve spolupráci s Matematicko-fyzikální fakultou UK. Setkání se uskutečnilo ve dn července v Centru vizuální historie Malach na pražské Malé Straně. „Cílem v pořadí již druhého ročníku semináře bylo seznámení pedagogů s využitím nahrávek r pamětníky, které umožňuje nejen prohloubení nových gramotností potřebných pro 21. století, nastolení kontroverzních a problematických témat k diskusi ve třídě,“ říká koordinátor CVH Mlynář. Účastníci semináře z Čech, Moravy, Slezska i Slovenska prostřednictvím přednášek, diskusí badatelské práce zahájili tvorbu svých vlastních vzdělávacích projektů – vyučovacích hodin úryvky z interview s pamětníky, jež jsou uložena v Archivu vizuální historie Nadace šoa na Kalifornie (USC Shoah Foundation [ URL "http://sfi.usc.edu"] ). Kromě Martina Šmoka, konzu pro vzdělávací programy, během minulého týdne na semináři vystoupil také didaktik dějepisu učitel Mgr. Milan Hes, Ph.D., historik Mgr. Michal Schuster z Muzea romské kultury v Brně, oddělení pro dějiny šoa Židovského muzea v Praze Mgr. Michal Frankl, Ph.D. V pátek 12. července byl zároveň zahájen třídenní návazný seminář pro pedagogy, kteří se v zúčastnili prvního ročníku této akce. „Vyučující z odborných středních škol i gymnázií se frekventanty podělili o zkušenosti, které získali v uplynulém školním roce během práce na hodinách. Diskuse a prezentace otevřely řadu otázek, jejichž jednotícím prvkem často byla historických událostí pro porozumění dnešní politické a společenské situaci v ČR,“ popisuj Během setkání byl účastníkům představen také multimediální výukový portál IWitness [ URL " iwitness.usc.edu"] , který registrovaným pedagogům umožňuje tvorbu vlastních interaktivníc produktů přímo na internetu s využitím 1 100 anglických interview z archivu USC Shoah Foun specifika nové kolekce 65 rozhovorů s přeživšími genocidy ve Rwandě, která se stala součás Shoah Foundation v dubnu letošního roku.