Je každodenní cestování racionální? ****************************************************************************************** * Je každodenní cestování racionální? ****************************************************************************************** Za hodinu se hlemýžď zahradní posune o 5 metrů. Přibližně stejnou dobu tráví denně přemísť lidí, ať už se jedná o cesty do práce, na nákupy, za zábavou, či domů. Co ovlivňuje volbu prostředku, ve kterém trávíme většinou uzavřeni více než 4000 vteřin denně? Odpověď na otá publikaci Cesty městem [ URL "http://www.cupress.cuni.cz/ink2_ext/index.jsp?include=podrob socioložka Mgr. Markéta Braun Kohlová, PhD [ URL "http://www.czp.cuni.cz/czp/index.php/cz/ kontakty/14-mgr-marketa-braun-kohlova-phd"] . Vysvětlení volby dopravního prostředku je velmi komplexní problém. Podle autorky by většin stejných podmínek zvolila dopravní prostředek, s nímž je cesta levnější a trvá kratší dobu mohou využít především správní orgány a provozovatelé hromadné dopravy, budou-li chtít jej nabídkou a regulací silniční dopravy zlepšit podmínky pro život ve městech. Obdobně jako v zahraničí se i u českého obyvatelstva významně liší chování lidí bydlících částech měst a na jejich okraji. Konzistentní životní styl počítající s využitím automobil dominantního dopravního prostředku nehledě na nabídku alternativních způsobů dopravy je hl proč část lidí v suburbálních oblastech častěji jezdí autem. Chování lidí v tomto případě nižší nabídka hromadné dopravy. Jmenovaná sociologická publikace může sloužit jako případová studie studentům sociologie, geografie či environmentalistům, ale i dopravním inženýrům. Empirické dotazníkové šetření, vycházejí, probíhalo ve vybraných českých městech, včetně Prahy, a data byla analyzována p diskrétní volby. „Doufám, že vzbudím diskusi o faktorech, které ve výsledku ovlivňují budo měst,“ dodává autorka knihy, jejímž základem byla disertační práce. Prezentace Markéty Braun Kohlové z Cyklu přednášek Super Solidam Petram [ URL "http://www. images/stories/2013/Cesty_mestem.pdf"]