Taiwanský žebříček: UK je 55. vysoká škola v rámci kontinentální Evropy ****************************************************************************************** * Taiwanský žebříček: UK je 55. vysoká škola v rámci kontinentální Evropy ****************************************************************************************** Dne 10. října 2013 byly zveřejněny výsledky posledního letošního mezinárodního žebříčku vy Performance Ranking of Scientific Papers for World Universities, který je též znám jako Ta (jeho zpracovatelem je National Taiwan University). Taiwanský žebříček se, podobně jako „žebříčky“ SCImago [ URL "http://www.scimagoir.com/"] "http://www.leidenranking.com/"] , soustřeďuje pouze na jednu oblast, a to na vědeckou čin škol, přičemž ji hodnotí výhradně na základě bibliometrických indikátorů. Tento přístup za část činnosti vysokých škol a hodnotí ji pouze jednou metodou. Pozoruhodné ovšem je, že vš jmenované přehledy/žebříčky si na rozdíl od „prestižních globálních žebříčků“, které hodno šířeji a neomezují se pouze na bibliometrické ukazatele (ARWU [ URL "http://www.cuni.cz/UK THE [ URL "http://www.cuni.cz/UK-4218.html"] , QS [ URL "http://www.cuni.cz/UK-4219.html"] své limity, zdůrazňují nutnost obezřetné práce s výsledky a skutečnost, že rozdíly v pořad znamenat zásadní rozdíly v „kvalitě“. Tento závěr platí zvláště v oblasti vědy, neboť výsl nezanedbatelné části vznikají díky domácí i mezinárodní spolupráci. Tuto skutečnost „žebří slova smyslu“ zakrývají, když navozují dojem „globální soutěže“ izolovaných vysokých škol. u globálních žebříčků dále posilován tím, že k významným rozdílům v pořadí v jejich případ ty indikátory, v nichž spolupráce nehraje roli: např. anketa mezi akademickými pracovnicem případě THE a QS (ptá se na několik málo vysokých školy na světě) či významná ocenění (nos ceny nebo Fieldsovy medaile) v případě ARWU. Taiwanský žebříček vychází z databáze Web of Science (tak jako žebříčky Leidenský, THE a A hodnocení se soustřeďuje na tři oblasti [ URL "http://www.cuni.cz/uk-4221.html"] : objem p činnosti, citovanost a excelentní výsledky. Prostřednictvím kvantitativních scientometrick se přitom snaží indikovat jak kvantitu (objem publikační činnosti), tak kvalitu (např. H-i v časopisech s oborově nejvyšším impakt faktorem), a to v dlouhodobém (jedenáctiletém) i a (jednoletém či dvouletém) měřítku. Je nutné dodat, že stranou veškerých výpočtů zůstává ce humanitních věd, která se z podstaty věci (články nejsou nejdůležitějším výstupem, citační odlišné, význam citovanosti není tak silný) s bibliometrickými ukazateli rozchází; přísluš pracovníci jsou do žebříčku zahrnuti pouze v rámci alternativního pořadí, v němž jsou vybr přepočítávány na jednoho akademického pracovníka. Vedle celkového žebříčku jsou publikovány též žebříčky šesti oborových skupin a čtrnácti o přejatém z Web of Science. Sami zpracovatelé přitom větší váhu kladou na oborové žebříčky, údaje o sevřenějších oblastech, než je tomu v případě žebříčku celkového, v němž jsou pod seskupeny značně rozdílné (např. z hlediska skladby a podílu jednotlivých oborů) vysoké šk zvýhodněny školy velké z hlediska počtu akademických pracovnic a pracovníků. V celkovém žebříčku byla Univerzita Karlova jako 55. vysoká škola v rámci kontinentální Ev 185. místo, klasifikována byla dále ve čtyřech oborových skupinách (zemědělské vědy, klini vědy o živé přírodě, inženýrské vědy a přírodní vědy) a osmi oborech, nejvýše v případě ma fyziky, a to na 82., resp. 104. místě, v dalších pěti případech (ekologie a životní prostř a fauně, farmakologie a toxikologie, chemie, geovědy) pak v první dvoustovce. Jakkoli jsou uvedená čísla příznivá, nelze je přeceňovat. Rankingy vypovídají především o a/nebo reputaci hodnocené univerzity, aniž by reflektovaly, zda a nakolik je právě toto je I poměrně úzce zaměřené žebříčky, které pracují s bibliometrickými indikátory, mají mnoho reputačních průzkumech či o určování pořadí na základě nositelů Nobelových cen (Fieldsovýc a dokonce i na základě doby, která uplynula od udělení ceny, ani nemluvě. V úvahu je též t nepřesnosti vstupních dat. Jediná zpráva, kterou mohou žebříčky přinést, je, že daná insti České republiky Univerzita Karlova) náleží do jakési „1. ligy“ mezinárodní vědecké komunit případě však nepřinášejí zprávu o tom, že by se UK pohybovala někde na konci ligové tabulk další české instituce nebyly kvalitní. Na skutečné posouzení kvality vysokých škol by bylo zcela jiného způsobu hodnocení a v žádném případě ne zjednodušený metodologický přístup ra PŘEHLED UMÍSTĚNÍ UNIVERZITY KARLOVY V TAIWANSKÉM ŽEBŘÍČKU 2013 skupina oborů / obor Agriculture Environment and Ecology Plant and Animal Science Clinical Medicine Life Science Pharmacology and Toxicology Engineering Materials Science Natural Sciences Chemistry Geoscience Mathematics Physics celkové umístění Univerzity Karlovy Ilustrace: věda ve dvou specializovaných žebříčcích Taiwanský žebříček i ARWU hodnotí vědeckou činnost vysokých škol. Zatímco první se opírá p scientometrické ukazatele, ARWU kromě nich přikládá třetinovou váhu nositelům významných o celkové výsledky a na jejich „snadnou interpretaci“, ke které číselná řada vybízí, lze uká celkového skóre prvních pěti set vysokých škol: ARWU mnohem silněji podporuje dojem existe „kvalitních vysokých škol“ („winners“) a velké propasti, která je dělí od „zbytku světa“ ( příklady pak ukazují, že od určitého umístění nedokáží žebříčky rozlišovat a neposkytují p diskusi, co znamená posun o několik míst nahoru či dolů. Přesnější je mluvit o přehledech Viz např. sekci FAQ na stránkách Taiwanského žebříčku: „Do lower ranks indicate poor acade of universities? Not necessarily. Scientific papers performance constitutes only a part of overall academic performance although it is a significant one. Any interpretation of poore performance or reputation due to a university’s lower rank in this ranking system is over „It should be noted that many universities obtained similar scores, and the slight differe scores must be interpreted carefully. A university’s slightly higher score than another un not necessarily suggest its superiority in scientific research because the two universitie very close proximity in the ranking“. Podle údajů z letošního Leidenského žebříčku mezi lety 2008–2011 vzniklo 80 procent výstup Karlovy, které jsou evidovány ve Web of Science, ve spolupráci, 54 procent ve spolupráci m I tuto skutečnost Taiwanský žebříček kriticky reflektuje, když upozorňuje na nepřekonateln vysokých škol s vysokým podílem humanitních oborů. V letošním roce byly humanitní obory Un viditelné v žebříčku QS: celkově se umístily na 137. místě, klasifikovány pak byly anglick literatura (168. místo), filosofie (104. místo), jazykověda (86. místo), moderní jazyky (1 Resp. na 211. místo v alternativním pořadí, v němž jsou vybrané indikátory přepočítávány n akademického pracovníka.