Dálnice může způsobit odliv mozků do velkých center, upozorňuje dopravní geograf ****************************************************************************************** * Dálnice může způsobit odliv mozků do velkých center, upozorňuje dopravní geograf ****************************************************************************************** Ráno autobusem a tramvají do práce, v poledne metrem na pracovní oběd, večer vlakem na náv po dálnici autem s přáteli. Bez dopravních prostředků, silnic a železnic si dnes asi málok představit. Doprava a dopravní obslužnost ovlivňují životy jednotlivců, vesnic, měst i cel vybudování dálnice může naprosto změnit fungování nově pokrytého regionu. Všechny tyto fen ve svých výzkumech zachytit dopravní geografové Přírodovědecké fakulty UK [ URL "http://ww fakulta"] . Mezi hlavní témata, kterými se dopravní geografové zabývají, patří problematika dopravní d prostorových interakcí, volby dopravního prostředku anebo vliv dopravy na regionální a lok Všichni, kdo žijí mimo velká městská centra, vědí, jakou změnu do jejich života přinese vy komunikace, která je spojí s jinými městy a regiony. „Nově otevřená dálnice může vyvolat tři efekty. Za prvé vznik nových firem a pracovních mí dálnice. Ne vždy však dojde ke genezi něčeho nového. Druhou z variant je tak pouze redistr aktivit. Tento efekt byl vyvolán například vznikem nákupních center v Čestlicích a Průhoni Zpočátku tam sice byly otevřeny nové obchody, jinde ale ty původní zkrachovaly (například na Jižním Městě v Praze). Pracovní síla i zákazníci se přesunuli na předměstí. Třetím efek odsávání. Může se stát, že nová komunikace nepřinese do slabších regionů nic pozitivního, oblasti ještě zhorší, protože dosavadní aktivity z regionu ‚odsaje‘. Silná konkurence ze v zlikviduje drobné místní podnikatele a může dojít i k odlivu mozků, lidé začnou dojíždět d centra za lepší a lépe placenou prací. Časem tam pak zůstanou,“ vysvětlil RNDr. Miroslav M Přírodovědecké fakulty UK, který patří mezi odborníky na dopravní geografii v Česku. Dálniční sítě však nejsou jedinou oblastí, kterou se tým doktora Marady zabývá. „Vedle dal třeba problematika dopravní dostupnosti. Geografické informační systémy nám dnes přinášejí možnosti usnadnění územních analýz, můžeme rychle a oproti minulosti i jednodušeji modelov vyjádřenou dostupnost. Dopravní dostupnost, respektive nedostupnost, je důležitým tématem společnosti. Největší odlehlostí trpí periferní, okrajové oblasti, jejichž obyvatelé se ta vypořádávat s řadou problémů a různými negativními efekty včetně slabší možnosti participa společnosti,“ podotkl doktor Marada. V extrémních případech hovoříme o tzv. dopravně podmíněné sociální exkluzi, kdy jsou lidé od okolního světa, že se sami bez vlastních automobilů nedostanou za službami, k lékaři ne Dopravní geografové pak sledují i to, jak lidé z takto periferních oblastí spolupracují a starší spoluobčany svépomocí svážejí za potřebnými službami hromadně jedním vozem a sdílen dopravou tak nahrazují chybějící dopravu veřejnou. I když je dopravní geografie relativně malý obor, výzkumy, na kterých vědci Přírodovědecké pracují, přinášejí radnicím měst, krajským i celostátním i evropským úřadům, potažmo celé důležité informace o problematice dopravy a jejím vlivu na život současné společnosti. Výz dynamice dopravních vztahů v Česku před časem finančně podpořila i Grantová agentura ČR.