Budou mít i památky své pedagogy, nebo zvítězí ziskovost provozování objektů? ****************************************************************************************** * Budou mít i památky své pedagogy, nebo zvítězí ziskovost provozování objektů? ****************************************************************************************** V pondělí 10. února se v prostorách Pedagogické fakulty UK [ URL "http://www.pedf.cuni.cz/ uskutečnil odborný seminář Edukace na památkových objektech ve správě Národního památkovéh otázka, zda mají mít i památky, podobně jako muzea a galerie, své pedagogy, byla jednou z sále nejvíce rezonovala. „Edukace na památkách ve správě NPÚ není novou záležitostí. Na řadě objektů se ale v minul a vzdělávání skrze kulturní dědictví snažily především jednotlivé skupinky nadšenců,“ uved Martina Veselá, ředitelka územního odborného pracoviště NPÚ v Telči, která je zároveň hlav projektu NAKI Vzdělávací role NPÚ: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturn republiky, o jehož průběžných výsledcích se na semináři také diskutovalo. Na koncepčním řešení, které by mělo celorepublikový přesah a přispělo ke zkvalitnění nabíz však podle doktorky Veselé začal NPÚ pracovat teprve před dvěma roky. Díky Programu apliko a vývoje národní a kulturní identity (NAKI) Ministerstva kultury ČR bylo možné přizvat ke pracovníky pedagogických fakult v Praze a Brně a vnést tak do rozvoje edukace odborné hled primárně nedisponuje. „Nadšenci na památkových objektech se, bohužel, až příliš často zaměřují na úspěch konkrét které nabízejí svým návštěvníkům, ale ztrácejí ze zřetele širší kontext,“ pojmenoval jedno na památkách NPÚ Mgr. Tomáš Wizovský, kastelán státního hradu a zámku Bečov, který si podo také prošel. Podle jeho názoru však zapomínají, že nejprve je třeba chápat smysl a mít rozmyšlenou stra potom je možné pilovat taktiku. Proto bylo tak důležité, že se v rámci projektu podařilo v objektech NPÚ a odborných pracovištích sedm regionálních edukačních center, jejichž koordi společnou vizi i cíle a při tvorbě a realizaci edukačních programů navzájem úzce spoluprac „Už po prvním roce ověřování koncepčního přístupu k edukaci na památkových objektech se uk třeba začít vážně uvažovat o roli památkových pedagogů,“ reagovala na prezentaci zkušenost svých příspěvcích představili jak regionální koordinátoři edukačních center, tak účastníci kulatých stolů z řad kastelánů, PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D., z Pedagogické fakulty UK. „Ať ne, svět výchovy a vzdělávání je mnohem širší než svět památkové péče. Oba mají mezi sebou styčné body, ale zdaleka se nekryjí. Oba mají své terminologie a principy fungování a mnoh dobrou vůli nerozumí. Památkoví pedagogové, podobně jako ti v muzeích a galeriích, mohou p aby se úsilí NPÚ naplňovat své vzdělávací a výchovné poslání nemíjelo účinkem, aby se prol prohlubovalo.“ Martina Veselá ale na základě diskusí u kulatých stolů upozornila na fakt, že uskutečňován poslání NPÚ je komplikováno zvyšujícím se tlakem na finanční ziskovost provozování zpřístu V tomto ohledu tak narůstá disproporce vůči muzeím a galeriím, které pracují v jiných podm edukaci však nelze primárně pohlížet jako na ziskovou činnost. „Kvalitní edukace přináší v v oblasti péče o kulturní dědictví především z dlouhodobého hlediska. V diskusi proto zazn toto téma při jednání se zřizovatelem NPÚ, nebo ještě lépe v meziresortní komisi MK a MŠMT jednoznačné zařazení edukačních aktivit mezi hlavní nebo vedlejší činnosti správců objektů personální i cenovou politikou,“ shrnula závěry kulatých stolů Martina Veselá. Seminář uspořádal Národní památkový ústav ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity kulturního dědictví ČR. Program semináře, elektronická podoba prezentací a závěry diskusních kulatých stolů budou