Kvalitní a bezplatná škola pro všechny děti v Africe, znělo Pedagogickou fakulto ****************************************************************************************** * Kvalitní, bezplatná a povinná škola pro všechny děti v Africe, znělo Pedagogickou fakult ****************************************************************************************** U příležitosti Dne afrického dítěte se na Pedagogické fakultě UK [ URL "http://www.pedf.cu 16. června uskutečnilo sympozium Vzdělání a hlas dítěte: lokální a globální pohledy. Toto záštitou OSN Global Education First Initiative – Youth Advocacy Group (GEFI-YAG) konalo v vůbec poprvé. Heslem letošního sympozia byla kvalitní, bezplatná a povinná školní docházka v Africe. Den afrického dítěte se koná každoročně jako připomínka událostí, k nimž došlo 16. června jihoafrickém Sowetu. Studenti tehdy protestovali proti vzdělávacímu systému podporujícímu apartheid. Brutální reakce vládních ozbrojených složek měla za následek smrt několika stud Pedagogická fakulta UK a studenti programu Erasmus Mundus v oblasti speciálního a inkluziv kteří jsou v současné době na fakultě na stáži, ve spolupráci s organizacemi Lumos Česká r Charita Česká republika v tento významný den uspořádali sympozium s názvem Vzdělání a hlas a globální pohledy, které umožnilo představení či sdílení zkušeností a názorů v oblasti vz kontextu nejen Afriky, ale i České republiky a mezinárodního společenství. Jako první se slova ujala studentka programu Erasmus Mundus Carolina Gaona z Argentiny s p Milestones and Challenges of Inclusive Education of Children with Disabilities in Internat Příspěvek byl zaměřen na problematiku začlenění dětí s postižením do vyučovacího procesu, společnosti o potřebách postižených, zkostnatělého kurikula, které nerespektuje jejich pot podpory rodičů v oblasti vzdělávání jejich dětí. Příspěvek končil slovy: „Inkluze je cesta nekončící proces.“ Jako druhá vystoupila zástupkyně Charity ČR pro Jižní Súdán Lenka Huberová. Její příspěvek Influence Education? Experience from South Sudan Activities poukázal na vliv válečného kon i psychický vývoj dětí postižených oblastí i na možnosti jejich vzdělávání. Velký podíl na tomto prostoru má však také přístup rodičů, kteří využívají pomoci dětí pro získání obživy školní docházky. Další v pořadí se slova ujal třídní učitel z Mulafa Primary School ve východní Keni Kim Al příspěvek s názvem The State of Kenyan Primary Schools: A Teacher's Perspective zmapoval s v Keni. I když uvedl, že se přístup ke vzdělávání poslední dobou zlepšil, nastínil několik proces ještě prohloubit – především že je třeba přezkoumat současnou vládní vzdělávací pol Poslední příspěvek s názvem Child Voice Is Important přednesla ředitelka organizace Lumos Kačírková. Představila činnost organizace Lumos, která se snaží vzbudit v mladých lidech z problematiku, a přiblížila projekt EU Turning Words into Action zaměřený na postavení dětí rovná práva pro všechny. V diskuzi se přítomní vyjádřili k problematice inkluzivního vzdělávání. Podtrhli význam pů učitelů na národnostní menšiny a vytváření vazeb s představiteli různých společenských vrs k posílení obecného povědomí o právech dítěte a k zapojení se do mírových aktivit a charit pro znevýhodněné školské komunity. Pokud totiž jednomu dítěti vysvětlíme jeho práva, bude předávat dalším dětem a v budoucnu pak jako dospělý bude dělat lepší rozhodnutí.