Univerzitní centrum vytvořilo mezioborovou síť udržitelného rozvoje ****************************************************************************************** * Centrum pro otázky životního prostředí UK vytvořilo mezioborovou síť udržitelného rozvoj ****************************************************************************************** Na jaře letošního roku dospěl do svého finále jeden z dosud největších projektů, jaké Cent životního prostředí UK [ URL "http://www.czp.cuni.cz/czp/index.php/cz/"] realizovalo. Celo pracoviště se zaměřilo na hledání možných způsobů udržitelného rozvoje regionů České repub tří let se do projektu Mezioborová síť spolupráce pro policy development v oblasti udržite (MOSUR) zapojila řada českých vysokých škol i dalších institucí a neziskových organizací. z Evropského sociálního fondu – Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP projektu v rozhovoru představila RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D. Proč vznikl projekt MOSUR? Ekonomika i společnost jsou limitované životním prostředím, což dává do souvislosti proces dnešním světě, které bývají ve vědeckém popisu oddělené. Udržitelný rozvoj ovšem klade důr procesy samotné, nikoli jen na jejich výsledky ? například HDP nebo environmentálně přízni A právě v rámci těchto procesů se hovoří o nutnosti spolupracovat napříč obory nebo skupin zapojení různých společenských skupin atd. Zajímalo nás, jak by se předpoklady udržitelnéh projevovat v oblasti naší práce – tedy jak vysoké školy dokážou komunikovat mezi sebou a s akademickou sféru. Chtěli jsme to vyzkoušet v praxi. Jaké cíle jste si tedy stanovili? Jak jsem již naznačila, naše cíle nebyly pouze teoretické. Hlavním cílem bylo navázání spo a dalších institucí. Zkusili jsme přenést dlouholeté zkušenosti z podobné práce v mezináro českých poměrů. Naše původní vize a poměrně velké plány byly ovšem velmi limitovány výzvou jsme vstoupili, a později také jejími administrativními nároky, které byly téměř nad naše Když uvedu konkrétní příklad našich aktivit, podařilo se nám značně vylepšit odborný časop vytvořili jsme četné výukové moduly a materiály publikované formou otevřených vzdělávacích Původně jsme ale plánovali především stáže a odborné praxe mimopražských studentů a vysoko učitelů. Pravidla OPVK však bohužel neumožňovala přímou podporu studentů ani pedagogů Univ jako školy sídlící v hlavním městě České republiky, přestože nadpoloviční většina našich s mimopražských a právě oni s jejich znalostmi v oblasti udržitelného rozvoje by mohli být p regionům. Pomáhali jsme tedy především ostatním vysokým školám, na nás a naši univerzitu z doplňkové aktivity. Nakonec ovšem i nám projekt umožnil posunout se dál, například po odbo Proč jste se rozhodli pro projekt, který kladl důraz právě na regionální rozměr? Obecně mohu říci, že v diskusích o udržitelném rozvoji je jeho regionální rozměr v českém podceňován. Navazujeme zde právě na zkušenosti z naší mezinárodní spolupráce, kde se debat rozvoji vedou daleko pragmatičtěji a většinou také s praktickými výsledky. Tohle nám v Čes chybí. Konkrétní výsledky v této oblasti zde přinášejí hlavně technické obory, takže se zd udržitelný rozvoj byl problémem technologií a pak jakéhosi mocného impulzu, který lidi don V čem se můžeme inspirovat zahraniční zkušeností? Prakticky ve všem. Především bychom se měli učit z pragmatického a přitom hodnotově založe udržitelnému rozvoji, který pak může vytvářet praktická řešení – to je největší rozdíl opr a nevíře v to, že jde něco změnit k lepšímu. Dále je to schopnost problémy jasně vyjádřit, a strukturovat, efektivně je směřovat k řešení, byť se týkají zdánlivě jen drobností. Tent promítal do všech společných aktivit, počínaje výukou studentů, přes způsob, jakým byly or zahraniční stáže, až po výzkum anebo plánování dalších společných projektů. I samotní zahr zapojení do projektu byli daleko aktivnější a navíc pozitivně smýšlející, což usnadňovalo dálku“. Co přinesl projekt pro studenty a co pro vysokoškolské učitele? Vedle již zmíněné inspirace ze zahraničí byly přínosem především aktivity asociace ekologi Zeleného kruhu. Ten se snaží systematicky propojovat činnost vědců a nevládních organizací věda více sloužila společensky potřebným cílům. K tématu uspořádal skvělou mezinárodní kon založil a provozuje webové stránky Věda v akci [ URL "http://www.vedavakci.cz/"] , kde sys oboustranné formy spolupráce, například burzu témat diplomových prací souvisejících s činn organizací. Vydává edici Apel, pravidelně pořádá Science café atd. Vyplynulo z vaší tříleté práce na projektu nějaké zadání potřebného výzkumu? V návaznosti na tento projekt jsme získali výzkumný grant pro vytvoření metodiky analýzy a regionálního (udržitelného) rozvoje. Impulzem pro jeho podání je i téma sociálního učení, zabýváme, například jsme tomuto problému věnovali zvláštní číslo impaktovaného časopisu Jo Production, v němž máme i čtyři vlastní články. Můžete uvést příklady dobré praxe vzešlé z projektu? Příklady, a to jak pozitivní, tak i negativní, jsou k nalezení v databázi [ URL "http:// www.enviwiki.cz/"] , kterou jsme naplňovali regionálními případovými studiemi. Chceme toti (a především jak a proč) nefunguje, a poučit se z toho. Z těch dobrých výstupů můžeme jmen studii Moštárna v Hostětíně nebo příklady ze zahraničí. Pokračuje vytvořená mezioborová síť ve spolupráci i po skončení projektu? Samozřejmě, i když do budoucna to zřejmě nebude v naprosto stejné podobě, spíše si každý o pro něj obohacující. Je jen trochu limitující, že teď už to bude bez finanční podpory. Je možné najít podobnou výzvu v rámci OPVK, prostřednictví které bychom mohli přímo pokračova Nicméně bych ráda zdůraznila, že se v projektu ledacos podařilo – jelikož jsme společně s vytvořili soubor případových studií regionálního rozvoje, v podobě databáze i připravované čísla Envigogiky se chystáme tento přístup dále rozvíjet v teorii i praxi (máme na to velm Technologické agentury ČR). Zahájili jsme velký mezinárodní projekt UE4SD, kde se síť spol pracovišť rozrostla na 55 partnerů z 33 zemí – v jeho rámci pořádáme na podzim velkou mezi konferenci [ URL "http://www.ue4sd.eu/project-events/copernicus-conference"] . A pokud bud přemýšlet o další (spolu)práci, určitě se pokusíme navázat tam, kde jsme přestali – jednal především o posilování vazeb mezi různými aktéry, kteří by mohli každý svým způsobem přisp rozvoji ve svém regionu či obecně. Myslíme si totiž, že je dobré pečovat právě o tuto dive vytvářet různé komunikační příležitosti pro to, aby se různorodé hlasy a názory mezi sebou Do Mezioborové sítě spolupráce pro policy development v oblasti udržitelného rozvoje se za ČR, Business Leaders Forum, Centrum výzkumu globální změny Akademie věd ČR, Ekologický ins Budějovicích, Masarykova univerzita v Brně, Vysoká škola finanční a správní v Mostě a Zele