Kouzlo zážitkové pedagogiky: i Člověče, nezlob se může pomoct poznat sebe sama ****************************************************************************************** * Kouzlo zážitkové pedagogiky: i Člověče, nezlob se může lidem pomoct poznat jejich pravé ****************************************************************************************** Lidé, kteří se vrátí z kurzu vedeného metodou zážitkové pedagogiky, obvykle s neutuchající vyprávějí o tom, že šlo o životní zážitek, jenž jim pomohl lépe poznat sebe sama a třeba i na svět a přehodnotit dosavadní život. Vůbec přitom není podstatné, kde dny strávili, ale toho důvodu jsou dnes tyto kurzy vyhledávaným způsobem trávení nejen letních volných dní. připravit pro různé skupiny lidí se učí i studenti pastorační a sociální práce na Evangeli fakultě UK [ URL "http://web.etf.cuni.cz/"] . „Když člověk něco zažije, pamatuje si to mnohem lépe, než když má jen zprostředkovanou zku knihy, časopisu nebo z ústního podání. Základní pomůckou zážitkové pedagogiky je hra nebo Rozdíl mezi hraním si a zážitkovou pedagogikou je však v tom, že v zážitkové pedagogice si cíle a objem informací, které chceme studentům, klientům či komukoliv jinému předat. Na zá vymyslíme aktivity, které k těmto cílům vedou. Cílů přitom může být nespočetné množství,“ Michal Pařízek, který spolu s Bc. Pavlem Kaplanem vede kurzy zážitkové pedagogiky určené s Evangelické teologické fakulty UK a Vyšší odborné školy sociálně pedagogické a teologické Michal Pařízek se poprvé zúčastnil kurzů vedených metodou zážitkové pedagogiky během svých Fakultě tělesné výchovy a sportu UK [ URL "http://www.ftvs.cuni.cz/"] . Díky této zkušenos sebe objevovat vlastnosti, o kterých ani nevěděl, že je má. „Do té doby jsem si například jak reaguji v zátěžových situacích. Časem bych na to asi přišel, ale díky tomu, že jsem ab zážitkové pedagogiky, jsem začal mnohem dřív a rychleji poznávat sám sebe,“ vzpomínal.

Studentům se snažíme ukázat, že stačí ovládat princip dramaturgie a práce se skupinou a naučit se s tím pracovat. To, co už znají, pak mohou pře zcela nového.

Samotný kurz může trvat jen pár dní, ale třeba i dva týdny, což závisí především na zvolen cílech, kterých chce skupina dosáhnout. Program organizuje tým instruktorů, kteří své svěř prostřednictvím předem důkladně připravených her a jejich reflexí ke stanoveným cílům. Pra na rozvoji komunikace, poznávání sebe sama či druhých i na objevování toho, jak jedinec re nepředvídatelné či krizové situace. Díky této metodě je možné člověka přivést k hlubšímu z smyslem věcí a života, nad hodnotami a postoji, lidem lze také tímto způsobem předávat kon „Zážitková pedagogika je krásná v tom, že nepotřebujete znát tisíce nových her. Studentům ukázat, že stačí ovládat princip hry, základy dramaturgie a práce se skupinou a naučit se To, co už znají, pak mohou přetvářet v něco zcela nového. Příkladem může být třeba Člověče si myslí, že to je hra pro zkrácení dlouhé chvíle dětí. Přitom se s ní dá krásně pracovat pojetí pravidel, fair play, trpělivosti, ohleduplnosti, záleží jen na tom, který z cílů si se např. pořídit figurky, které se mohou klást na sebe, a hru upravit tak, že jeden hráč m druhého vyhodil z políčka, bude nosit jeho figurku na své. Množství variací nabízí i práce lze zaměnit za něco jiného, např. kdo řekne nejdřív slovo začínající hláskou A, může si po na výchozí políčko apod. Takových možností je nekonečně mnoho. Z každé hry si pak můžete o nového,“ podotkl Michal Pařízek. Jak s nástroji zážitkové pedagogiky pracovat se po teoretické stránce studenti učí během č cyklu přednášek. Součástí výuky jsou však také blokové celovíkendové kurzy, kde si tuto me na vlastní kůži, aby ji v budoucnu uměli dobře použít i v praxi. Celý cyklus pak vyvrcholí tím, že sami studenti připraví kurz pro vybranou skupinu lidí, j a pozvou. Je velký rozdíl v tom, jestli se připravuje teambuilding pro pracovníky nějaké f pro seniory, pro lidi v těžkých životních situacích nebo pro problémovou mládež apod. Zále studentech, jaký typ akce si budou chtít vyzkoušet a natrénovat, aby pak své nabyté zkušen zužitkovat při vykonávání svých budoucích povolání.