I když žáci ve škole lingvistiku nemají, mohou se účastnit mezinárodní olympiády ****************************************************************************************** * I když žáci ve škole lingvistiku nemají, mohou se účastnit mezinárodní olympiády ****************************************************************************************** Organizační tým složený z bakalářských, magisterských a doktorandských studentů FF UK a MF už potřetí v řadě vyslal reprezentanty z řad středoškoláků na mezinárodní kolo Lingvistick [ URL "http://www.ioling.org/"] (International Linguistics Olympiad). Žáci byli vybráni na soutěže – České lingvistické olympiády [ URL "http://ufal.mff.cuni.cz/clo"] (ČLO), na její finančním zajištění se podílí FF UK, MFF UK a částečně též UPOL. Česká lingvistická olympiáda (ČLO), která žáky nominuje, vznikla v návaznosti na lingvisti korespondenční seminář Pralinka a je tak nejmladší vědeckou olympiádou u nás. Olympiáda je tím, že vznikla „zdola“. Iniciativa se totiž zrodila převážně mezi bakalářskými a několika studenty, školské instituce se jí chopily až postupně. Studenti mají na starosti veškerou organizaci zahrnující vytváření soutěžních úloh, komuni jejich učiteli, trénink nejlepších žáků, shánění financí, vysílání národního týmu na mezin brzké budoucnosti i organizaci mezinárodního kola v Praze. Od tohoto roku se ČLO stala sou z pohledu MŠMT, což znamená, že je spoluvyhlašována ministerstvem, které nese i některé ná Zájem o olympiádu roste Od svého vzniku zaznamenává ČLO konstantní nárůst soutěžících v základním školním kole. „V měli pouze 12 soutěžících. V roce 2013 už se zapojilo 445 studentů ze 30 škol. V tomto roc na své historické maximum a ve školním kole jsme měli 1576 studentů,“ říká spoluorganizáto Diatka, který studuje filologický program na Filozofické fakultě UK. „Takové velké množstv nebylo možné zvládnout bez aktivních středoškolských učitelů, kteří jsou ochotní obětovat aktivity spojené s ČLO – sehnání studentů, zrealizování školního kola a hlavně opravu řeše ČLO se skládá ze tří kol – školního, zemského (Morava a Čechy) a národního. Reprezentační čtyři žáci, kteří dosáhli nejvyššího počtu bodů ve všech kolech dohromady. Čtyřem nejlepší tréninku nejen na soustředění, ale i v průběhu mezi vyhlášením výsledků celostátního kola kolem. Český tým je i v mezinárodním srovnání úspěšný. V roce 2013 v Manchesteru získal jednu zla roce 2014 v Pekingu dvě bronzové a jedno čestné uznání. V mezinárodním kole se soutěží jed a jednak týmově. Týmová úloha odlišuje lingvistickou olympiádu od ostatních, kde nic takov „Těší mě, že při organizaci ČLO trávím volný čas smysluplně. To znamená nejen pro sebe, al Proto mám nesmírnou radost z možnosti seznamovat studenty s lingvistikou a dát 1576 z nich o reprezentování České republiky na mezinárodní úrovni,“ přiznává Vojtěch Diatka, který zá že díky soutěži dostanou žáci šanci trénovat analytické myšlení. „Vzhledem k tomu, že se u nás na středních školách lingvistika téměř neučí, nemůžeme u stu znalost faktů. Všechny naše úlohy jsou postaveny na logice, na hledání vzorců v datech a n myšlení. Tím pádem nabízíme mnoha z nich trénink ve schopnostech, které jsou uplatnitelné