Debata o systému vzdělávání představila jeho českou i francouzskou podobu ****************************************************************************************** * Debata o systému vysokoškolského vzdělávání představila jeho českou i francouzskou podob ****************************************************************************************** V předvečer kongresu Evropské asociace mezinárodního vzdělávání (EAIE) se odehrála řada se seminář se konal 16. září 2014 odpoledne ve Francouzském institutu v Praze. Záštitu nad ní velvyslanec Francie Jean-Pierre Asvazadourian a spoluorganizovala ho francouzská národní a mobility Campus France. Po úvodním vystoupení Rachida Makhloufiho, atašé pro vědu a vysoké školy, a nové ředitelky institutu Isabelle Guisnelové krátce promluvila i Béatrice Khaiatová, náměstkyně generální Campus France. V úvodním vystoupení Systém vysokoškolského vzdělávání v ČR a jeho reformy podal prorektor studia prof. Stanislav Štech interpretaci vývoje terciárního vzdělávání v ČR po roce 1989. tři hlavní fáze tohoto vývoje. První označil jako období „návratu Humboldta“ (1990–1998), byl prosazován ideál nezainteresovaného hledání pravdy v okamžiku, kdy byl tento ideál v z paradoxně rozkládán tlaky na komercializaci a akontabilitu univerzit. Druhou fázi označil odstátnění vysokých škol (1998–2006), kdy posílení institucionální autonomie (při trvající rozpočtové závislosti univerzit na státu) paradoxně znamenalo i lhostejnost státu k společ vysokých škol a v důsledku toho jakousi jeho „demisi“, pokud jde o koncepci terciárního vz fázi souhrnně nazval fází zlomu a nástupu neoliberální agendy (2006–), stejných receptů do EK pro všechny země. Neúspěšné reformy terciárního vzdělávání pak interpretoval jako důsledek tří hlavních přek reformy byly vnímány jako nepodložené empirickými důkazy, nebyly evidence-based (vysoké šk dobré hospodaření, zvýšily počet absolventů a významně i výzkumné výsledky). Dále byly vní morálně nepřijatelné, protože jejich akceptace by znamenala zpronevěření se hlavnímu účelu – nezainteresovanému hledání pravdy, kultivaci občanské společnosti a přijetí instrumentál užitkovosti. A konečně byly psychologicky dehonestující – jejich podstata byla vyjádřením akademické obci, jejíž členové náhle jako by ztratili legitimitu své činnosti a museli se nechávat kontrolovat. V dalším průběhu semináře vystoupili také francouzští představitelé. Joëlle Courbi?resová velice přesně vysvětlila poměrně složitý systém francouzského vysokoškolského vzdělávání. velkými školami, univerzitami, speciálními instituty, vysokoškolskými univerzitními ústavy srozumitelné a pro zájemce o studium je vhled do nich důležitý. Rachid Makhloufi pak popsa českou spolupráci v oblasti VŠ a mobilit. Daniel Frank z Technologického centra AV ČR zase zhodnotil českou a francouzskou účast na rámcového programu EU i společné projekty. Překvapivou informací pro mnohé bylo, že projek účastí představovaly 55 % všech tzv. joint research projektů. Za českou stranu představil Lukáš Levák z MŠMT francouzským partnerům velké české výzkumné a také priority v programu Horizont 2020. Podobně kolegyně z Domu zahraniční spolupráce MŠ strukturu českého vzdělávacího systému a v motivujícím příspěvku představily atraktivní pr ČR. Celý seminář byl zakončen slavnostní recepcí na francouzském velvyslanectví v Bukvojském p