Experiment prokázal, že slovní popis zhoršuje vizuální vzpomínky ****************************************************************************************** * Experiment prokázal, že slovní popis zhoršuje vizuální vzpomínky ****************************************************************************************** Experimentální laboratoř PLESS [ URL "http://pless.cz/"] na katedře psychologie FF UK ve s dalšími laboratořemi z celého světa prokázala existenci verbal overshadowing efektu. Tento v překrytí původní vizuální vzpomínky verbálním popisem, což má významné důsledky napříkla praxi. „Může se tak totiž stát, že očití svědkové, kteří pachatele nejdřív slovně popsali, problém jej při přímé konfrontaci správně identifikovat,“ uvádí Ing. Mgr. Marek Vranka [ U psychologie.ff.cuni.cz/katedra/vranka.php"] , vedoucí Experimentální laboratoře PLESS.   Existenci efektu demonstroval již v 90. letech Jonathan Schooler, a ačkoliv se efekt brzy učebnic psychologie, pozdější studie přinášely smíšené výsledky a jeho původně odhadovanou samotnou existenci zpochybňovaly. Unikátní společná studie 30 laboratoří z celého světa, j také laboratoř PLESS, teď jednoznačně prokázala existenci verbal overshadowing efektu a př poznatky ohledně mechanismu jeho fungování. Ukončená studie je první ze série takzvaných registrovaných replikačních zpráv, což je nov v prestižním americkém časopisu Perspectives on Psychological Science. Pro registrované re charakteristické, že se skupina laboratoří snaží ověřit existenci dříve popsaných psycholo pomocí společného výzkumného designu schváleného autory původního článku. Jak říká americk Simons: „Každá jednotlivá studie poskytuje pouze nepřesný odhad skutečné velikosti studova Uskutečněním mnoha nezávislých replikací můžeme změřit efekt přesně a zároveň ověřit, zda napříč laboratořemi.“ V současném experimentu, jenž probíhal ve dvou verzích, účastníci vždy nejdřív zhlédli krá bankovním lupičem. Poté v jedné verzi písemně popsali pachatele nebo psali státy a hlavní toho, zda byli náhodně zařazeni do experimentální nebo kontrolní skupiny. Pak všichni 20 m křížovku. Ve druhé verzi experimentu bylo pořadí křížovky a popisování pachatele, resp. vy vyměněno. V obou verzích experiment pokračoval prezentací obrázku s osmi osobami, na které označit bankovního lupiče z videa (případně uvést, že pachatel na obrázku není). „Pokud verbal overshadowing efekt skutečně existuje, účastníci v kontrolní skupině, která nepopisovala, by měli být při identifikaci v průměru úspěšnější než účastníci ve skupině p pachatele. To se opravdu potvrdilo u obou verzí experimentu, když se provedla společná ana zúčastněných laboratoří. U první verze byl průměrný rozdíl v úspěšnosti skupin pouhé 4 pro Když ale byla mezi videem a popisem 20minutová pauza, což je případ druhé verze experiment podobnější realitě, kdy svědek popisuje pachatele s delším časovým odstupem, úspěšnost při v průměru lišila až o 16 procentních bodů,“ popisuje experiment Marek Vranka. Velikost obou zjištěných efektů je sice nižší než hodnoty naměřené v původní studii (22–25 bodů), nicméně existenci samotného efektu lze považovat za spolehlivě prokázanou. Navíc by význam časové prodlevy mezi prezentací podnětu, jeho slovním popisem a opětovným rozpoznán „Kromě přínosu pro výzkum paměti a výslech očitých svědků je současná studie důležitá i z metodologie psychologické vědy. Nově představený model, kdy skupina laboratoří pomocí spol schváleného plánu zkoumá určitou hypotézu a pak výsledky publikuje bez ohledu na to, zda s potvrdí, nebo nepotvrdí, by v budoucnosti mohl být standardem a odpovědí na řadu problémů, současná (nejen) psychologická věda potýká,“ konstatuje Marek Vranka. O experimentální laboratoři PLESS PLESS (Prague Laboratory for Experimental Social Sciences) laboratoř vznikla v roce 2013 p spočívá v otevřenosti laboratoře i pro studenty a výzkumné pracovníky jiných, především sp Laboratoř PLESS se aktivně zapojuje do inovativních výzkumných projektů, a podílí se tak n účastníky pořádaných experimentů.