Předškoláci jsou lépe připraveni na výuku matematiky, ukázal výzkum PedF UK ****************************************************************************************** * Předškoláci jsou lépe připraveni na výuku matematiky, ukázal výzkum PedF UK ****************************************************************************************** Předškoláci umějí čím dál tím lépe počítat. U odkladů rozhoduje věk a pohlaví dítěte. Škol vybírají hlavně vzdělaní rodiče ve větších městech. Tato zjištění ukázal rozsáhlý výzkum v výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty UK [ URL "http://www.pedf.cuni.cz/uvrv"] Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy realizovala výzkum, jehož cílem bylo zmapovat situa přechodu z mateřské školy do povinného vzdělávání. Šetření CLoSE se zúčastnilo 2008 rodičů 95 mateřských škol z celé ČR. Rodiče vyplnili dotazníky týkající se volby školy, následně provedena diagnostika matematických dovedností a zrakového vnímání. Předškoláci jsou lépe připraveni na výuku matematiky Děti přicházejí do školy lépe připraveny dále se rozvíjet v matematice než před čtyřiceti byl Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy realizován podobný výzkum zaměřený na zjišťov dovedností tehdejších dětí přicházejících do prvních tříd. Na obdobně zadaných úlohách byl 5 000 dětí. Podíl dětí, které znají čísla od 0 do 10, se zlepšil o 25 procentních bodů, dnes je jich m víc než 60 %. Významný nárůst nastal i ve schopnosti odříkat číselnou řadu alespoň do třic dovednost zvládá 40 % dětí nastupujících do první třídy (oproti 23 % v roce 1972). Podíl předškoláků, kteří neznají žádná čísla a neumí počítat ani do deseti, se zmenšil na jsou dnes ale ohroženější než dříve. Tlak jejich spolužáků s lepšími dovednostmi je velmi které neumí počítat už při vstupu do základní školy, musí vyvinout větší úsilí, aby v prvn Šance na odklad se odvíjí od měsíce narození Podíl rodičů, kteří se rozhodli odložit nástup do školy o jeden rok ve školním roce 2012/2 To je ve srovnání se zahraničím nebývale vysoká míra. Například naši sousedé mají mnohem n (Slovensko 8 %, Německo 8 %, Rakousko 4 %) a jsou země, které odklad školní docházky vůbec (např. Francie). Odklady školní docházky zvažují rodiče častěji v případě chlapců (poměr pohlaví dítěte u r odklad je chlapci 65 : 35 dívky). Odkladové děti pocházejí celkově z rodin s nižším vzdělá ekonomickým zázemím a mají horší výsledky ve zjišťovaných dovednostech (zrakové vnímání a dovednosti). Nicméně mezi rodiči zvažujícími odklad se vyskytují také děti z podnětného ro s dobrými výsledky v diagnostice. U těch se jedná převážně o obavy ze vstupu do školy spoj věkem (děti narozené o prázdninách). Ze sledovaných faktorů se celkově jako nejvýznamnější odkladu ukázal být právě věk dítěte. U dětí narozených v červenci zvažuje odklad 29 % rodi narozených v srpnu dokonce téměř každý druhý rodič (43 %). Rodiče uvádějí, že hlavním impulzem k odkladu školní docházky bylo jejich vlastní rozhodnu ve stejně velké míře přišel impulz k odkladu od dalších aktérů (z mateřské školy, při zápi psychologů či lékaře). Rodiče prvňáků dávají přednost příjemným učitelům před náročnými, školu vybírají hlavně vz velkých měst Víc než polovina rodičů (63 %) uvedla, že školu pro své dítě vybírali. To je o 18 procentn než před pěti lety. Přístup k volbě školy se liší podle vzdělání rodičů a velikosti obce: vybírají vzdělanější rodiče ve velkých městech. Výběru školy věnují rodiče velkou péči: více než polovina rodičů navštívila alespoň jednu rodičů se obrátila se svými otázkami na zaměstnance školy, další se aktivně doptávali u ro starých dětí. Při výběru školy byly aktivnější rodiče, kteří vnímali své dítě jako znevýho motivací výběru je snaha zajistit, aby ve škole byli k dítěti vlídní a vycházeli vstříc je motivace převládá nad snahou zajistit dítěti co nejkvalitnější vzdělání. Výsledky ukazují, že rodiče nedůvěřují tomu, že spádová škola bude s dítětem vlídně zacház jeho individuální potřeby. Snaží se proto tyto základní nároky svým dětem zajistit pečlivý Zhruba 17 % rodičů se při výběru školy poohlíží po škole se speciálním zaměřením, nejčastě školu s rozšířenou výukou cizích jazyků. Zde již je patrná motivace vybrat školu náročnější, která dítěti zajistí kvalitní vzdělání vzdělaných rodičů profitují z širokého výběru škol méně než děti rodičů vzdělanějších. V t bezesporu přispívá rozšířená praxe volby školy k posilování vzdělanostních nerovností – v lze očekávat koncentraci dětí vzdělaných a motivovaných rodičů a v jiných dětí rodičů, kte vzdělávání dítěte velkou váhu nebo se ve vzdělávacím systému neorientují. To potvrzuje ana mezinárodních výzkumů, která ukázala relativně velké rozdíly ve výsledcích i sociálním slo škol a tříd na prvním stupni povinného vzdělávání v ČR.