Centrum, které posiluje demokracii, se přesunulo na Fakultu humanitních studií ****************************************************************************************** * Centrum, které posiluje demokracii, se přesunulo na Fakultu humanitních studií UK ****************************************************************************************** Jeho posláním je podporovat občany, aby se lépe orientovali ve veřejném prostoru a aby se zapojovali do občanského života. Letos na podzim se analyticko-aplikační Centrum občanskéh [ URL "http://www.obcanskevzdelavani.cz/"] spojilo s Fakultou humanitních studií UK [ URL fhs.cuni.cz/"] , aby společnými silami pracovaly na rozvoji občanské společnosti České rep zabránily tak např. šíření populistických, nebo dokonce extremistických tendencí v zemi. „Naším posláním je podporovat lidi v tom, aby se aktivně a informovaně zapojovali do veřej to znamená, aby byli svobodnější v tom, co dělají, a věřili, že to má smysl. Snažíme se vy potřebnými dovednostmi i znalostmi,“ vysvětlil ředitel Centra občanského vzdělávání Mgr. O Centrum občanského vzdělávání vzniklo před pěti lety a do letošního podzimu působilo pod h Masarykovy univerzity. Nyní však přešlo pod Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy, k blízkosti problematik, kterým se obě instituce věnují. „Především Katedra studií občansk Fakulty humanitních studií UK je nám velmi blízko. Zabývají se podobnými problémy jako my, praxi a akademické znalosti,“ upozornil Ondřej Horák a podotkl, že Centrum počítá, že se d pedagogické práce zapojí i studenti či absolventi. Činnost Centra se zaměřuje na celou společnost. V prvé řadě se tak obrací na učitele zákla škol vyučujících občanskou výchovu a základy společenských věd, kterým pomáhá ve vytváření a metodik výuky. „Centrum občanského vzdělávání kromě jiného připravilo projekt a publikac Politika do školy patří, ve které vysvětlujeme, proč i aktuální a kontroverzní témata patř hodin a proč je žádoucí o nich s dětmi hovořit. Je důležité, aby učitel, když se svými žák nemanipulativním způsobem a vyváženě, a umožnil tak dětem nahlédnout oba póly problému. Je kritické myšlení žáků, aby se mohli svobodně rozhodnout, který z názorů jim je bližší,“ zd Horák.
Vedle nejmladší generace, respektive jejich vyučujícím, se Centrum věnuje také rozvoji obč vzdělávání dospělých, což je v České republice velmi zanedbané téma. Centrum se soustředí hůře dosažitelné, tedy osoby méně vzdělané žijící v menších obcích s horším přístupem k in lidi je těžší nějakým způsobem vzdělávat a vybavovat schopnostmi či dovednostmi k tomu, ab svobodně a informovaně. Proto se snažíme spolupracovat s místními knihovnami a realizujeme projekty. Knihovna by podle nás neměla být jenom místem, kde se půjčují knihy, ale i míste komunitní život a kde se člověk může dále rozvíjet,“ podotkl Ondřej Horák. O tom, že občanské vzdělávání, a tedy posilování demokracie a principů právního státu, má pracovníci Centra snaží přesvědčovat také politickou reprezentaci země. „Když stát nebude pracovat na občanském vzdělávání, zranitelnost lidí a schopnost podlehnout extremistickým populismu bude nesrovnatelně vyšší. A stát za to bude posléze platit mnohem víc peněz, než na začátku investovat do vzdělávání lidí,“ zdůraznil Ondřej Horák. V rozvoji občanského vzdělávání se Centrum mocně inspiruje v zahraničí, především v Německ Zahraniční metody se pak snaží adaptovat na české prostředí. V současné době vedení Centra vzdělávání uvažuje o vytvoření kurzu celoživotního vzdělávání zaměřeného na tuto problemat kurzu určeného studentům-seniorům v rámci Univerzity třetího věku.Když stát nebude podporovat a pracovat na občanském vzd zranitelnost lidí a schopnost podlehnout extremistickým náladám nebo populismu bude nesrov stát za to bude posléze platit mnohem víc peněz, než kolik je potřeba na začátku investova lidí.