Centrum, které posiluje demokracii, se přesunulo na Fakultu humanitních studií ****************************************************************************************** * Centrum, které posiluje demokracii, se přesunulo na Fakultu humanitních studií UK ****************************************************************************************** Jeho posláním je podporovat občany, aby se lépe orientovali ve veřejném prostoru a aby se zapojovali do občanského života. Letos na podzim se analyticko-aplikační Centrum občanskéh [ URL "http://www.obcanskevzdelavani.cz/"] spojilo s Fakultou humanitních studií UK [ URL fhs.cuni.cz/"] , aby společnými silami pracovaly na rozvoji občanské společnosti České rep zabránily tak např. šíření populistických, nebo dokonce extremistických tendencí v zemi. „Naším posláním je podporovat lidi v tom, aby se aktivně a informovaně zapojovali do veřej to znamená, aby byli svobodnější v tom, co dělají, a věřili, že to má smysl. Snažíme se vy potřebnými dovednostmi i znalostmi,“ vysvětlil ředitel Centra občanského vzdělávání Mgr. O Centrum občanského vzdělávání vzniklo před pěti lety a do letošního podzimu působilo pod h Masarykovy univerzity. Nyní však přešlo pod Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy, k blízkosti problematik, kterým se obě instituce věnují. „Především Katedra studií občansk Fakulty humanitních studií UK je nám velmi blízko. Zabývají se podobnými problémy jako my, praxi a akademické znalosti,“ upozornil Ondřej Horák a podotkl, že Centrum počítá, že se d pedagogické práce zapojí i studenti či absolventi. Činnost Centra se zaměřuje na celou společnost. V prvé řadě se tak obrací na učitele zákla škol vyučujících občanskou výchovu a základy společenských věd, kterým pomáhá ve vytváření a metodik výuky. „Centrum občanského vzdělávání kromě jiného připravilo projekt a publikac Politika do školy patří, ve které vysvětlujeme, proč i aktuální a kontroverzní témata patř hodin a proč je žádoucí o nich s dětmi hovořit. Je důležité, aby učitel, když se svými žák nemanipulativním způsobem a vyváženě, a umožnil tak dětem nahlédnout oba póly problému. Je kritické myšlení žáků, aby se mohli svobodně rozhodnout, který z názorů jim je bližší,“ zd Horák.

Když stát nebude podporovat a pracovat na občanském vzd zranitelnost lidí a schopnost podlehnout extremistickým náladám nebo populismu bude nesrov stát za to bude posléze platit mnohem víc peněz, než kolik je potřeba na začátku investova lidí.

Vedle nejmladší generace, respektive jejich vyučujícím, se Centrum věnuje také rozvoji obč vzdělávání dospělých, což je v České republice velmi zanedbané téma. Centrum se soustředí hůře dosažitelné, tedy osoby méně vzdělané žijící v menších obcích s horším přístupem k in lidi je těžší nějakým způsobem vzdělávat a vybavovat schopnostmi či dovednostmi k tomu, ab svobodně a informovaně. Proto se snažíme spolupracovat s místními knihovnami a realizujeme projekty. Knihovna by podle nás neměla být jenom místem, kde se půjčují knihy, ale i míste komunitní život a kde se člověk může dále rozvíjet,“ podotkl Ondřej Horák. O tom, že občanské vzdělávání, a tedy posilování demokracie a principů právního státu, má pracovníci Centra snaží přesvědčovat také politickou reprezentaci země. „Když stát nebude pracovat na občanském vzdělávání, zranitelnost lidí a schopnost podlehnout extremistickým populismu bude nesrovnatelně vyšší. A stát za to bude posléze platit mnohem víc peněz, než na začátku investovat do vzdělávání lidí,“ zdůraznil Ondřej Horák. V rozvoji občanského vzdělávání se Centrum mocně inspiruje v zahraničí, především v Německ Zahraniční metody se pak snaží adaptovat na české prostředí. V současné době vedení Centra vzdělávání uvažuje o vytvoření kurzu celoživotního vzdělávání zaměřeného na tuto problemat kurzu určeného studentům-seniorům v rámci Univerzity třetího věku.