Zaměstnává bezdomovce. Teď za to získala titul prospěšné podnikatelky roku ****************************************************************************************** * Zaměstnává bezdomovce. Teď za to získala titul EY Společensky prospěšný podnikatel roku ****************************************************************************************** Z charismatických mužů Honzy Badalce a Karima se za poslední dva roky staly legendy pražsk mezi skupinu dnes už bývalých bezdomovců, kteří ukazují tuzemským i zahraničním turistům P nevšedního úhlu. O tom, že se na univerzitě může zrodit veřejně prospěšný projekt dobře fu už několikátým rokem přesvědčuje tým studentů oboru studia občanského sektoru na Fakultě h UK [ URL "http://fhs.cuni.cz/"] , Tereza Jurečková a Ondřej Klügl, kteří za projektem Prag "http://pragulic.cz/"] stojí. Nyní se jim dostalo i veřejného uznání, když Tereza jako ved získala ocenění EY Společensky prospěšný podnikatel roku. Stala jste se společensky prospěšnou podnikatelkou roku 2014. Čím byl pro Pragulic rok 201 Rok 2014 byl výjimečný v tom, že jsme během něj nedostali žádnou cenu (smích), proto jsme soustředili na reálnou práci a na to, kam náš projekt posunout dál. Byl to přelomový rok v měli skoro 4000 zákazníků, oproti tomu předešlému jich tedy podstatně přibylo. Díky tomu s docela dobře finančně dařit. Došlo k profesionalizaci všeho, co děláme, do takové míry, že Pragulic udržitelný podnik. Kolik prohlídek Prahy nyní za týden uspořádáte? Hodně to ovlivňují sezony, nejhorší jsou leden, únor, červenec a srpen. Během špatné sezon týden zhruba pět prohlídek, během dobré až čtrnáct. Zaměstnáváte devět průvodců, každý z nich provází zájemce jinou oblastí Prahy, vypráví jim příběh a popisuje zkušenosti, jež získal během života na ulici. O které průvodce je největ Mediálně nejznámější jsou dnes asi Honza Badalec a Karim. Mediální pozornost se snažíme rovnoměrně rozprostírat mezi všechny naše průvodce. Karima u propagovat, patří mezi nejoblíbenější a prohlídky má vyprodané dlouho dopředu. I Honza Bad populární. Zahraniční zákazníci si chválí Roberta, který mluví plynně anglicky, německy a velký železniční fanda, procházka s ním je o pražských squatech, historii a samozřejmě o ž s ním začíná prohlídka na hlavním nebo smíchovském nádraží, pak se s ním zájemci projedou Cibulku, kde je squat a park. Jaká je poptávka mezi zahraničními turisty o takové nevšední prohlídky Prahy? Za minulý rok bylo asi 40 procent zákazníků ze zahraničí. Je zajímavé, že nejvíce jich při toho, že si o nás přečtou článek v nějakém zahraničním médiu. Mediální výstupy nám velmi p Navázanou máme spolupráci i s cestovními kancelářemi specializujícími se na turisty z Něme Skandinávie. Provádíme také hodně skupinek středoškolských studentů z Německa nebo ze Švýc výlety do Prahy jsou u nich velmi populární. Kdo je vaším typickým zákazníkem? Na začátku jsme si mysleli, že náš cílový zákazník bude mladý, alternativně smýšlející člo 25 let, ale nakonec to tak vůbec není. Kdybychom měli popsat úplně typického zákazníka, by věku mezi 25 do 35 let s vyšším vzděláním, střední ekonomické třídy, žijící v Praze. Věkov ale začínají v poslední době hodně rozšiřovat, chodí k nám rodiny i s dětmi v kočárku a pr výpravy s desetiletými dětmi, zájezdy seniorů, firmy, které výpravu s námi berou jako team neziskových organizací, a to i ze zahraničí. Jak ovlivnil Pragulic život vašich průvodců? Chtěli bychom to za pomoci odborníků nějak exaktně změřit, pokud to bude možné. Zatím to m subjektivně. Například Karim už má provázení jako regulérní práci a je si tím schopen vydě peníze. Předtím měl velké problémy s ubytováním. Díky tomu, že jim v rámci projektu nenabí ale i asistenci a pomoc s řešením různých problémů, jsme mu už dvakrát pomáhali se zajiště Jinak by dnes Karim byl na ulici. S ubytováním jsme pomohli i průvodci Honzovi H. Vedle to také to, jak pomalu znovu navazují rodinné a sociální kontakty. Lidé, kteří jsou na ulici, nemívají dobré rodinné vztahy, takto ale mají možnost je začít znovu upevňovat. Navíc si p lidí, kteří chodí na prohlídky, rozšiřují svoji síť kontaktů o ty, jež jim mohou do budouc podporovat je. Na Honzovi Badalcovi je vidět, jak se během té doby, co je zapojený do proj svými nejen rodinnými problémy srovnal, uvědomil si, co chce, že chce bydlet, vydat sbírku si nějaký cíl. Společně s Ondřejem Klüglem a Katarínou Chalupkovou, která dnes již v projektu není, jste vymysleli během svých studií na Fakultě humanitních studií UK. Jaké znalosti a dovednosti, během vašeho studia, jste prakticky uplatnila při práci na projektu? Pro mě bylo zásadní to, že nám paní docentka Marie Dohnalová představila téma sociálního p takový prvotní impulz. Nevím, jestli bych se k tomuto projektu dostala jinými cestami – mo ne, možná později. Pak už si člověk musí vyhledat svoje informace a dostat vhled do samotn začít nad tím přemýšlet. Na škole jsme měli s Pragulicem obrovskou podporu. Zajímali se o jak funguje, za to jsem moc vděčná. Říkala jste, že rok 2014 jste využili k plánování a vymýšlení nových nápadů na rozšíření n služeb. Na co se tedy můžeme od Pragulicu do budoucna těšit? Už delší dobu přemýšlíme o tom, zda jít s naším projektem do zahraničí a jak to udělat. Te rádi otevřeli pobočku ve Vídni, kde máme velkou fanouškovskou základnu už od dob, kdy jsme soutěži Social Impact Award, a proto bude mnohem jednodušší rozjet to tam než v jakékoli j se to osvědčí, rádi bychom se posunuli i do dalších zahraničních měst. Projekt Pragulic vymyslela v roce 2012 trojice studentů Fakulty humanitních studií UK Tere do projektu zapojená není). Jeho cílem je pomoci lidem v nouzi, která je přivedla až na ul sebeúctu. Lidi s bezdomoveckou životní zkušeností proto začali zaměstnávat jako turistické bezdomovci, vyprávějí jim své osobní životní příběhy a vysvětlují, jak se dá na ulici přež Důležitým momentem, který nastartoval úspěšné fungování projektu Pragulic, bylo vítězství získali důležitý finanční vklad do počátků svého sociálního podnikání. Od té doby uspěli i jako vedoucí projektu získala ocenění EY Společensky prospěšný podnikatel roku.