Stále málo škol učí děti, jak správně pečovat o svoje zdraví, ukazuje studie ****************************************************************************************** * Stále málo škol učí děti, jak správně pečovat o svoje zdraví, ukazuje studie ****************************************************************************************** Ve znalostech toho, jak by měl člověk správně dbát o svoje zdraví a předcházet nemocem, ob republiky v porovnání s dalšími zeměmi Evropské unie pokulhávají. Podle studie vypracované pod vedením prof. Ludmily Fialové z Fakulty tělesné výchovy a sportu UK [ URL "http://www. ke zlepšení situace nepřispěla ani reforma tuzemského vzdělávacího systému. Jak do budoucn výuku na základních a středních školách v této oblasti, proto na základě svých výzkumů aut nové publikaci Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Co vás přivedlo k vydání monografie Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole? Výsledky výzkumu zdravotní gramotnosti v osmi evropských zemích ukázaly, že její celková ú republice je pod průměrem EU, obdobné výsledky představují i data o zdravotní gramotnosti zdravotní péče, prevence nemocí a podpory zdraví. Od roku 2007 probíhá v českém školství v reforma. Rámcové vzdělávací programy více zdůraznily některé oblasti a témata, mezi něž pa vzniklá vzdělávací oblast Člověk a zdraví, která představuje základní podněty pro pozitivn zdraví, s nimiž se žáci seznamují, učí se je využívat a aplikovat ve svém životě. První ab opouštějí školy právě v této době. Proto bylo na místě zhodnotit úspěšnost tohoto nového s vzdělávání. A jak se tedy osvědčil? Prokazatelný pozitivní posun v preventivním chování nelze očekávat hned, ten se projeví vž časovým odstupem. Na základě výzkumných výsledků dokládáme rozpory, které současnou kuriku provázejí. Především jde o prokazatelný nesoulad mezi projektovaným kurikulem (vzdělávacím a faktickou realizací kurikula ve školní praxi. Dále upozorňujeme na nesystémovou tvorbu a standardů vzdělávání v oborech tělesná výchova a výchova ke zdraví (těmito obory je vymeze výuka vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, pozn. red.). Přinášíme proto doporučení, která b být zohledněna v nadcházející etapě revize kurikula. Teoretická východiska doplňujeme výzk praxe. Jaký je aktuální stav vzdělávání v oblasti Člověk a zdraví na českých školách? Vzdělávací obor tělesná výchova je výrazně orientován na podporu zdraví. Učivo oboru se al soustředí na pohybové činnosti a dovednosti než na přímou podporu zdraví a odpovídá spíše koncepci tělesné výchovy. Školní tělesná výchova se v současné době pohybuje na pomezí zdr koncepce. Obdobně ani vzdělávací obsah oboru výchova ke zdraví není realizován komplexně, přestože b vzdělávacími dokumenty zřetelně vymezen. Specifické požadavky na realizaci oboru výchova k základním i středním vzdělávání se bohužel zatím nepodařilo zcela zohlednit, a to ani v et reformy po roce 2005, která zahrnuje vznik a revize rámcových vzdělávacích programů. Co navrhujete v této oblasti zlepšit? Tělesná výchova je dnes jediným školním předmětem, ve kterém se mohou žáci pohybovat. Pohy benefity v oblasti fyzické, psychické, sociální i duchovní. Přesto tělesná výchova ani výc nemají dobrou prestiž. Je proto žádoucí zvýšit podporu jak ze strany Ministerstva školství tělovýchovy ČR, tak ze strany vedení škol, fakult připravujících učitele, ale i samotných veřejnosti. Je také nutné podpořit vznik kvalitních výukových materiálů, motivovat učitele růstu, finančně zajistit materiální podmínky pro výuku. Návrhy a doporučení, které předklá publikaci, se opírají o výzkumné výsledky a kritickou analýzu současného stavu. Přestože m k dispozici dostatečné množství disponibilních hodin, většina škol nabízí pouze povinné mi výchovy, tedy dvě hodiny týdně. Některé školy zavedly výchovu ke zdraví a přiřadily jí urč hodin, jiné ale setrvávají na starém modelu a předepsaná témata vyučují v jiných předmětec nový obor zatím není dostatek kvalifikovaných učitelů ani kvalitních didaktických materiál oblast Člověk a zdraví je přitom třeba vnímat nejen jako klíčovou při utváření zdravého ži dětí a mládeže, ale také jako součást obecnější podpory zdraví a základ pro budoucí zdravé naší společnosti. Kdo je prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D. Profesorka Ludmila Fialová je absolventkou Fakulty tělesné výchovy a sportu UK a Filozofic na katedře pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu. Ve své vědecké práci se zaměřu se tématy tělesného sebepojetí, výchovy ke zdraví a interkulturní výchovou prostřednictvím monografií sledujících tyto oblasti. Podílela se také na několika mezinárodních výzkumech. a Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Dlouhá léta vedla vědecký časop v české vědě.