Na PedF UK zkoumají množství oxidu uhličitého během vyučování ****************************************************************************************** * Na PedF UK zkoumají množství oxidu uhličitého během vyučování ****************************************************************************************** Centrum environmentálního vzdělávání a výchovy Pedagogické fakulty UK [ URL "http://kbes.p home/cevv"] již před více než rokem zahájilo měření koncentrace CO2, teploty a vlhkosti v budově fakulty. Jde o výzkum vycházející z projektu PRVOUK 02 (Environmentální výzkum). V k dispozici první výsledky. Měření koncentrace CO2 slouží jako ukazatel kvality vnitřního ovzduší. V něm se – pokud ne – zvyšují koncentrace toxických látek (formaldehyd, těkavé organické látky a široká skupin pocházejících z cigaretového kouře, čisticích prostředků, nátěrů apod., tzv. odérové mikro samotná zvýšená koncentrace CO2 způsobuje poruchy soustředění a únavu. Na podrobnosti proj zeptali PhDr. Kateřiny Jančaříkové, Ph.D., vedoucí CEVV Pedagogické fakulty UK. Proč jste se zaměřili právě na měření hodnot CO2? Rozhodli jsme se měřit oxid uhličitý, který je známý jako jeden ze skleníkových plynů. Jeh atmosféře vlivem industrializace rapidně přibylo, a to z 0,0275 objemových procent vzduchu Zároveň je to plyn, který každý zná – vstupuje do fotosyntézy a vylučuje se během dýchání; přítomnost života. V nevětraných místnostech koncentrace CO2 v důsledku dýchání velice rychle přesahuje hladi zdravotními limity a ovlivňuje i pocity člověka. Norma pro obytné místnosti udává maximáln koncentraci CO2 1500 ppm (viz vyhláška 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, 5; ppm z angl. parts per million je výraz pro jednu miliontinu). To je 3x více, než je běž CO2 v atmosféře. Kromě této hodnoty existuje také Pettenkoferovo kritérium udávající hodno hranici, kdy lidé začínají pociťovat příznaky spojené se zvýšenou hladinou CO2. Jak projekt postupoval? Na fakultě jsme začali v srpnu 2015 s měřením v pěti místnostech ve třetím patře: R302, R3 a R319. Měřicí čidla od firmy Siemens každých 10 minut hodnotí a zapisují hodnoty CO2. Zji během vyučování k překročení normy dochází běžně. Hlavní příčinou je dýchání lidí v učebně a nedostatečné větrání. Instalovaná čidla změnou na oranžovou a následně červenou signalizují překročení hodnot 1000 ppm a 1500 ppm. Oranžo tak signalizuje potřebu vyvětrat. Venkovní vzduch – i nekvalitní – je vždycky lepší než te učebnách, ve kterých měření provádíme, se studenti a vyučující pomocí čidel a signalizace větrat a také mají možnost si uvědomit, jak zásadně prostředí může ovlivňovat to, co si žá výuky zapamatují. Jaký vliv na studenty mají překročené hodnoty CO2? Zvýšená hladina CO2 způsobuje pocit únavy a ospalosti a má negativní vliv na mozkovou činn prostředí, kde je norma významně překročena, je problematické. Vnější prostředí silně ovli studentů soustředit se a pamatovat si. Posláním pedagogické fakulty je připravovat budoucí učitele, proto jsme se rozhodli seznam studenty s informacemi o koncentracích CO2 a umožnit jim přímo prostřednictvím webového po instalovaných čidel monitorovat situaci v učebnách, kde se vzdělávají. Koncentrace CO2 jso příkladem toho, jak okolní prostředí ovlivňuje učení, a budoucí učitelé tak mají příležito CO2 nejen seznámit na vlastní kůži, ale s pomocí moderních technologií se učit i efektivně To je důležité pro jejich následnou praxi. Problematika koncentrací CO2 stále více zasahuj základní a střední. Dříve žáci trávili přestávky mimo třídy a ve třídách se větralo. Dnes přestávce s mobilem ve třídě. Větrání ve třídách bez přítomnosti vyučujícího zakazují bezp kvůli hrozícímu nebezpečí. Na některých školách dokonce větrání zakazuje ředitel, protože peníze zateplili a snaží se uspořit za vytápění. Jak se snažíte řešit problém s koncentracemi CO2 v rámci programu PRVOUK? V rámci PedF UK jsme se v první fázi zaměřili na otázku, jak dostupnost informací ovlivňuj vyučujících a studentů. První výsledky ukazují, že i pouhá informace poskytnutá barvou čid chování a zlepšuje klima ve třídě. Ve spolupráci s kolegy z lékařské fakulty plánujeme hlu výzkum zaměřený přímo na vliv zvýšených koncentrací na kognitivní funkce jedince. V našem týmu environmentálního výzkumu jsou ale i právníci, a tak doufáme, že nám v blízké vyhodnocením norem a předpisů pro školy. Hygienické normy například požadují hodně přísný ale současně omezují rychlost proudění vzduchu. Stejně tak potřebujeme podrobnější analýzu předpisů, abychom mohli pro školy připravit metodiky správného větrání. Když se naučíme vě koncentrace ostatních toxických látek klesne také. Jak konkrétně by se tedy mělo v učebnách větrat? Měřáky mne naučily, že optimální je větrat 3–4 minuty čtyřikrát za dvouhodinovku, to se ko na dobré hladině. Nestačí pořádně vyvětrat ráno před výukou. To vůbec není třeba. Sedí-li 40 posluchačů, během půl hodiny se koncentrace CO2 navýší natolik, že je nutné větrat. Ted být kratší a častější, než jsme zvyklí. Sledujete své měřáky i během dne? Na webových stránkách http://merenico2.pedf.cuni.cz/ [ URL "http://merenico2.pedf.cuni.cz/ (přihlašovací údaje User/User) je možné sledovat koncentrace on-line. Často to využívám, k problematice CO2 přednáším v jiných místnostech. V pracovní dny můžu takřka vždy demonstro posluchačům, že došlo k překročení normy. Jakou má celý projekt institucionální podporu? Spolupracujete s dalšími katedrami a fakult Pedagogická fakulta participuje na mezifakultním PRVOUK Environmentálním výzkumu. Jako čle jistými finančními prostředky, ze kterých jsme zakoupili i naše měřicí přístroje. Měření C které zajímá kolegy z dalších kateder a také z jiných pracovišť UK – především je třeba zm Antonína Jančaříka, Ph.D., a RNDr. Sylvu Rödlovou, Ph.D. V současné době máme na toto téma podaný projekt u GA ČR „Kvalita ovzduší a vzdělávání“. P získali, mohli bychom výzkum podstatně rozšířit. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., vystudovala odbornou biologii a ekologii na Přírodověde současné době pracuje jako odbornou asistentkou KBES a vedoucí Centra environmentálního vz