Daniel Pražák vyjel za dětmi konžské ulice ****************************************************************************************** * Daniel Pražák vyjel za dětmi konžské ulice ****************************************************************************************** Student Pedagogické fakulty UK Daniel Pražák, dnes předseda studentského spolku Drosophila www.facebook.com/drosophila/"] podnikl v roce 2013 dobrodružnou, ale pro své studium velmi vypravil se jako dobrovolník do Demokratické republiky Kongo, přesněji do lokality Lubumba v průběhu tří týdnů učit místní děti. Co všechno cestě předcházelo? Museli jste se nějak speciálně připravit? Na cestu jsem se vypravil s kamarádkou Ivetou, která v rámci Adopce na blízko v komunitě B Lubumbashi působila celý předcházející rok. Díky tomu byla většina příprav a zajištění jed jsme komunikovali přímo s komunitou. Zajímavým zážitkem však byla série očkování, mimo jin která s člověkem leccos udělají. Zároveň bylo také třeba připravit se i psychicky a jazyko angličtinou si člověk v Kongu opravdu nevystačí. Komunita Bakanja se stará o chlapce z ulice. Jak jste zde pomáhali, co všechno jste pro dě Kromě výuky jsme každé odpoledne otvírali „knihovnu“ – společenskou místnost, kde byla k n věcí od kolečkových bruslí přes učebnice až ke společenským hrám a hračkám. Asi nejtěžší b kluci vraceli zapůjčené věci včas a na své místo. Spolupracovali jsme také na projektu Pla se na jednodenní programy her a tanců shromáždila okolní centra. Průvod je ostatně vidět n Využil jste přímo na místě svých vědomostí z PedF UK? Jednoznačně. Je až s podivem, že některé výchovné prvky se dají aplikovat na dítě a výchov už jste kdekoli. Může to být dětský domov kousek za Prahou, dítě z Konga, nebo třeba „prob obecně. Například situace a prvky, které popisují pedagogové z daleké minulosti, jako třeb Anton Makarenko, se dají aplikovat naprosto přesně, což jsem si taky na vlastní kůži proži Navštívili jste v Kongu i jiné vzdělávací ústavy? Máte přehled o možnostech studia v Kongu Z toho, co jsem měl možnost pochytit, je obrovský rozdíl mezi výukou, kterou poskytuje stá soukromém sektoru. Ten rozdíl je opravdu obrovský, ale bohužel většina dětí naprosto nemá na opravdu kvalitní péči. Jistě jste získal velké zkušenosti a podněty pro vaši další pedagogickou práci. Jaké oboha cesta do Konga znamenala? Pamatuji si, že první, co jsem po příletu na Ruzyni udělal, bylo, že jsem se šel napít pit kohoutku. Ale tím nejdůležitějším je snad onen nadhled nad realitou naší země. Potvrdil js to největší, co člověk může dětem dát, je vědomí, že jsou milovány, a respekt. A to, že po „zlobí“ a vymezuje se, není to zpravidla nic jiného než zoufalé volání o pozornost. Když p dostanou možnost konstruktivně se projevit, zažije člověk něco úžasného. Spolupracujete s charitativními projekty i dnes? Účastníme se projektu Adopce na dálku, v jehož rámci má Pedagogická fakulta UK adoptovanou Indie. Za poslední rok nádherně funguje spolupráce mezi všemi fakultními spolky a dalšími našich akcích o této možnosti informujeme a studenti přispívají. Je to velmi milá forma po pro jednoho člověka, velký smysl. V poslední době jsme zachytili projekt zase z jiné části Life –, sdružující skupinu dobrovolníků z ČR, jež pracuje na záchraně pralesa na Sumatře. na fakultě pořádat s Green Life workshop a chceme jim pomoci tento cenný kus naší Země chr Daniel Pražák se narodil v roce 1991, maturitu složil na gymnáziu Přírodní škola. Od roku od roku 2014 působí v Akademickém senátu. V roce 2015 založil na PedF studentský spolek Dr pořádáním kulturních a vzdělávacích akcí, účastní se projektů na pomoc dětem z dětských do republice Kongo v rámci organizace Adopce na blízko.