Virtuální klášter aneb ze Zlaté Koruny byla založena nová fundace ****************************************************************************************** * Virtuální klášter aneb ze Zlaté Koruny byla založena nová fundace ****************************************************************************************** Studenti Pedagogické fakulty UK [ URL "http://www.pedf.cuni.cz"] se v rámci semináře ve Zl pustili do edukačního experimentu: zbudovali na louce virtuální klášter a inscenovali v ně podobě jeden den podle denního režimu mnichů. Budoucí učitelé dějepisu měli možnost seznámit se v rámci dvoudenního semináře ve Zlaté Ko cisterciáckého řádu, specifickou architekturou i způsobem života mnichů. V autentickém pro cisterciáckého kláštera zazněly nejprve úvodní přednášky prof. Kateřiny Charvátové a dr. R Lomičkové, předních odbornic na tuto problematiku. Snaha prohloubit nejen kvalitu historického poznávání, ale také profesní učitelské příprav k vytvoření i dalších vzdělávacích příležitostí, které by dokázaly obohatit fundované výkl památky. Jak upozornil již Henri Bergson, ani jako učitelé bychom neměli podléhat iluzi, ž dostatečně, když o nich dokážeme mluvit: „Známe a chápeme jen to, co jsme schopni do určit objevit.“ Právě takovou příležitost seminář studentům nabídl v podobě možnosti vystavět svůj „virtuá K nápadu inspiroval tvůrce programu film Dogville dánského režiséra Larse von Triera, v ně zasazen do ateliéru vybaveného jen minimem kulis. Budovy jsou zde naznačeny pouze půdorysn Studenti se tedy po vyslechnutí přednášek odebrali na protější břeh zlatokorunského opatst vybudovali svou virtuální filiaci. Nejprve vytyčili podle vzoru ideálního kláštera půdorys v něm ve zrychlené podobě inscenovali jeden den podle letního denního řádu. Nocovali v dor sedmkrát zasedli do chóru ke zpěvu gregoriánského chorálu, v kapitulní síni vyslechli kapi Řehole sv. Benedikta, věnovali se studiu náboženských textů i denní práci, stolovali v ref Zasvěcenými průvodkyněmi byly i nadále prof. Charvátová a dr. Těšínská Lomičková, které je komentovaly, dokreslovaly historickými paralelami, především však reagovaly na otázky a po samých. Vyvrcholením programu se stala podvečerní návštěva konventního chrámu Nanebevzetí Panny Ma úryvky z chorálu i Salve Regina, které dodnes běžný den v cisterciáckých komunitách uzavír V závěrečné reflexi studenti uvedli, že takto pojatý program jim pomohl blíže se seznámit cisterciáckého mnišství a kultury. Díky fyzickému zakoušení virtuálního času i prostoru se a teoretické představy problematizovaly, probouzel se nový zájem a otázky historického i d Experiment se nechtěl obejít bez památky, jejíž ochrana a provoz kladou mnohdy edukaci do omezení, že se pedagogové na exkurze raději nevypraví. Doložil spíše, že cesta k docenění památných míst vede přes celou škálu edukačních zkušeností, které zde prožijeme a společně Program připravili společně pracovníci Pedagogické fakulty UK a Metodického centra pro vzd jehož zřizovatelem je Národní památkový ústav, na základě smluvního partnerství fakulty s Koruna, který se stal před nedávnem doslova „fakultním klášterem“.