Komise J. Williama Fulbrighta oslavila 25 let působení v České republice ****************************************************************************************** * Komise J. Williama Fulbrighta oslavila 25 let působení v České republice ****************************************************************************************** Fulbrightova komise si letos připomíná 25. výročí svého působení v České republice. Založe 1991 za účelem správy česko-amerického vládního stipendijního programu, který slouží k aka špičkových studentů, vysokoškolských pedagogů a vědců. Od svého vzniku až do současnosti v Komise J. Williama Fulbrighta na významná americká vědecká pracoviště 859 českých studentů přednášejících, do České republiky pak přijelo 708 amerických stipendistů. Studenti a akad Univerzity Karlovy v uplynulých 25 letech tvořili až 70 % všech stipendistů Fulbrightova p Toto významné jubileum Fulbrightova komise oslavila zhodnocením svého dosavadního působení republice. Pod záštitou místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavla Bělobrádka, m školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové a Jeho Excelence velvyslance USA v Česk Andrewa Schapira se 10. 6. v Lichtenštejnském paláci uskutečnila konference k 25. výročí K Fulbrighta v České republice. Pozvání přijaly desítky absolventů Fulbrightova programu, me rektor Univerzity Palackého v Olomouci profesor Jaroslav Miller, prorektor Masarykovy univ Martin Bareš nebo děkan Filozofické fakulty Jihočeské univerzity profesor Vladimír Papouše Součástí konference bylo několik diskuzních panelů. Ten dopolední byl zaměřen na české vys a na zásadní změny, kterými v uplynulých 25 letech prošlo. Diskuze o potřebných reformách, další mezinárodní spolupráce a o podmínkách dalšího rozvoje českého vysokého školství se ú špičkových odborníků z českých univerzit, kteří jsou sami absolventy Fulbrightova programu byla i prorektorka Univerzity Karlovy docentka Milena Králíčková, která odpovídala na otáz překvapilo po příjezdu do USA: „Největším překvapením pro mne bylo ohromné propojení vědy devadesátých letech, kdy jsem studovala, nebylo na zdejších vysokých školách obvyklé. Jsem české školství v této oblasti velmi pokročilo a že propojení kvalitního výzkumu s tím, jak dnes učíme, je již naprostou samozřejmostí.“ Bývalí stipendisté Fulbrightova programu, kteří dnes sami mají na podobu českého vysokého vliv, byli dotázáni také na to, co jim přijde na americkém systému lepší a kde naopak spat školství nedostatek. „Pro mě je nejdramatičtějším rozdílem mezi evropským, potažmo českým jedné straně a americkým na straně druhé školné,“ uvedl specialista v oboru umělé intelige profesor ČVUT Michal Pěchouček. Školné je dle profesora Pěchoučka fenoménem, kterým bychom inspirovat a pokusit se mu správně porozumět, neboť jeho přítomnost vytváří závazek a odpo ze strany studentů vůči vyučujícím, tak i naopak. V Kalifornii se ukazuje, že školné je ta jak podstatně vylepšit univerzitní rozpočet. Významným krokem v budoucí spolupráci ministerstva školství a Fulbrightovy komise je přede úspěšného programu asistentů ve výuce angličtiny na středních školách. Na české mimopražsk školy doposud mohlo každoročně přijet deset amerických absolventů, aby učitelům a předevší poskytli bezprostřední kontakt s rodilým mluvčím z USA. Místo dosavadních deseti bude na č školách od následujícího školního roku působit dvacet, od školního roku 2017/2018 pak doko absolventů špičkových amerických univerzit, uvedl na tiskové konferenci náměstek ministryn profesor Stanislav Štěch. Navýšení příspěvku ze strany MŠMT je jednoznačným potvrzením kva stipendistů Fulbrightova programu, jejichž přítomnost na českých středních školách se za p stala významným segmentem česko-amerických vztahů. V současnosti nabízí Fulbrightova komise pro české akademické pracovníky osm typů stipendi lze vybrat nejen programy pro postgraduální studenty či vědecké pracovníky, ale také progr z neziskového sektoru nebo studenty ze sociálně znevýhodněných rodin. Více informací je k www.fulbright.cz [ URL "http://www.fulbright.cz/"] .