Na letní škole se nejen diskutovalo o výuce matematiky, ale i tančilo ****************************************************************************************** * Na mezinárodní letní škole se nejen diskutovalo o výuce matematiky, ale i tančilo ****************************************************************************************** Ve dnech 13.–20. srpna proběhl již osmý ročník mezinárodní letní školy YERME Summer School pro studenty doktorského studia didaktiky matematiky. Tento ročník byl významný zejména tí jeho organizaci postarala katedra matematiky a didaktiky matematiky [ URL "http://kmdm.ped Default.aspx?PorZobr=1&PolozkaID=-1&ClanekID=136"] (KMDM) Pedagogické fakulty UK, a doktor světa tak strávili příjemný týden v Poděbradech. Užším výběrem (kritériem pro účast bylo odevzdání abstraktu práce studenta) prošlo 66 stud absolventů z 19 různých zemí, nicméně vlivem současné situace v Turecku nedostali dva z ni nemohli tak dorazit. Kromě 64 doktorandů se letní školy zúčastnilo i šest tzv. expertů neb pracovních skupin. Jádrem školy byly tematicky zaměřené skupiny, kde účastníci během dvaceti hodin intenzivně svém konkrétním výzkumu, který zpracovávají v rámci disertačních prací. Do programu bylo z plenárních přednášek expertů, tři hodiny v diskuzních skupinách (zaměřených na obecnější t matematiky) a tři hodiny v neformálních diskuzních skupinách (věnovaných zájmům účastníků) V plenárních přednáškách se účastníci například dozvěděli, čeho si všímají budoucí učitelé hodin a jak se dají jejich pozorovací schopnosti rozvíjet (Naďa Vondrová), dále si většina měla možnost uvědomit, že často neuvědoměle pracujeme s logikou, že přirozená dedukce možn tak přirozená a že se vlastně studentům ani není co divit, když se s logikou potýkají (Viv Guerrier). Tommy Dreyfus předvedl možnost jiného zavedení pojmu derivace, a to pomocí rychlosti změny interval aproximované po částech konstantní funkcí; na tomto přístupu bylo zajímavé, že po proměnné (dx) byl definován jako po částech lineární funkce a to ještě poměrně dlouho před pojmu derivace. Angelika Bikner-Ashsbahs přítomné seznámila s pojmem „interest-dense situa charakteristikami a způsoby, jak takovou situaci při vyučování vytvořit a následně udržet. Tim Rowland si připravil úlohu na geometrickou transformaci trojúhelníka v jiný zadaný tro shodnou základnou i výškou – ještě odpoledne se po posluchárnách povalovaly odřezané kusy náležící zoufalcům, kterým se postup ukázaný při prezentaci naprosto nepodařilo reprodukov se posluchači mohli i pro budování prestatistického uvažování u žáků již od deseti let (i Daniho Ben-Zvi. Zajímavých aktivit bylo tolik, že mnozí z účastníků v kuloárech hovořili o nutně potřebovali alespoň jednu hodinku volna denně navíc k tomu, aby si v klidu srovnali alespoň dospali). Není se ostatně čemu divit – kromě samotné (a opravdu velmi intenzivní) práce si účastníci i pestrý večerní program – od plavání v jezeře přes prohlídku Poděbrad doprovázenou divade (někteří účastníci zřejmě doteď přemýšlí, jak v českém jazyce vznikly např. výrazy švédský bedna aj.) či šifrovací a geocachingový večer až k ochutnávce piva z místních malých pivov šifrovací a geocachingový večer se vydařil – nejenže se zápolení statečně zúčastnil i tým expertů samotných (velká výzva pro všechny účastníky), ale podle komentářů účastníků se po a udržet „interest-dense situation“, takže ještě kolem desáté večer pobíhaly po Poděbradec skupinky hledačů pokladů (a některé ho dokonce i našly – pamětní odznak s logem YESS 8). V ovšem nesmí chybět ani pořádný výlet, proto se dvěma autobusy vyrazilo do Prahy. Poslední dokonce i na tanec, což je v podání didaktiků matematiky velký zážitek. Letní škola rozhodně splnila to, co slibovala. Všichni jsme dostali cenné rady a impulzy p navázali důležité kontakty s kolegy z mnoha koutů světa. Autoři: Vladimír Bílek, Miroslava Brožová, David Janda, Gabriela Novotná, Veronika Tůmová PedF UK)