Starý zákon je pro mě plný výzev, říká malířka a studentka UK ****************************************************************************************** * Starý zákon je pro mě plný výzev, říká malířka a studentka dějin křesťanského umění ****************************************************************************************** Mezi posluchači Univerzity Karlovy nejsou jen začínající vědci, ale i nadaní kreativci. K Anežka Bartošíková. Malířka a studentka druhého ročníku dějin křesťanského umění na Katoli fakultě UK v rozhovoru pro iForum říká, jak je ráda, že si zvolila právě tento obor. Našla velkou inspiraci pro svou výtvarnou práci. Na střední uměleckoprůmyslové škole jste studovala specializaci užitá malba. Co vás pak př dějiny křesťanského umění? Nelákaly vás přímo umělecké školy? Po dokončení maturitní práce jsem si v umělecké scéně připadala ztracená. Nevěděla jsem, k Jako každý student střední umělecké školy jsem se zkoušela dostat na Akademii výtvarných u jsem dokonce do druhého kola přijímacího řízení, ale sám vedoucí studia mi řekl, že potřeb vyzrálého, takže mě nepřijali. Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové mě rovnou odmítli, proto především experimentálními malířskými přístupy, já jsem naproti tomu odchovaná tradiční de Na uměleckých školách to tedy nevyšlo. Upřímně řečeno jsem ráda, protože jsem sama netušil tam chtěla dělat. Už od třetího ročníku střední školy jsem si říkala, že by nebyl špatný n se i dějinám umění, protože se člověk seznámí s historií umění a rozšíří si námětové spekt křesťanského umění mě táhly z toho důvodu, že mi jsou náboženské motivy velice blízké, vid nejhlubší náměty, které kdy vznikly. Vždy vám byla nejbližší malba, nebo jste zkoušela i jiné výtvarné techniky? Malba a grafika mi jsou nejbližší. Na sochařinu nemám takové to správné 3D cítění, nijak z nenaplňuje, a architektura je úplně mimo můj záběr. Jak jste se k malování a umění vlastně dostala? Dovedlo mě k tomu okolí. Od dětství jsem dobře kreslila, všichni mi neustále opakovali, že studovat umění. Mně se to moc nelíbilo, protože jsem prakticky založená, přemýšlela jsem s vědním oboru, lákala mě ornitologie. Raději o sobě říkám, že jsem malířka než umělkyně, pr než umělci soustředím na řemeslné provedení díla a různé malířské techniky. Umělec je dnes individuum, které se musí výrazně odlišovat, vybočovat z řady a zároveň je schopné tvořit. prvním místě řemeslo před snahou šokovat. Umělec musí pořád víc a víc překvapovat, aby nez okolí, přitom se z jeho tvorby stává spotřební zboží. Proto se mi líbí dřívější období. Kd opravdu hodně laicky, v Rubensově dílně to sice taky jelo jako na běžícím pásu, byla to ve obrazů, díla ale krásně sloužila a byla naplněna umem. Je to něco jiného, než když Andy Wa Marilyn Monroe na sítotisku a poslal ji do světa v tisíci kopií. To sice Rubens také stíha nadnesu, ale bylo to pořád užité umění, které lidem sloužilo a bylo zdrojem duchovní podpo Warholovu tvorbu nijak snižovat, snažím se jen poukázat na to, že je mi bližší řemeslná dí reálných zakázkách než rychlá masová produkce pro konzumní společnost měřená kvantitou. Používáte při své výtvarné práci moderní technologie, tablety a podobně? Zkoušela jsem to, ale žádné digitální médium kontakt s živou hmotou barvy nenahradí. Moder používám třeba pro propagační grafiku, ale k vytváření malířských děl to není ono. Někdy e vytvořím třeba něco v akvarelu, obrázek naskenuji a pak s ním pracuji v počítači, napříkla digitálních filtrů. Kteří umělci vás inspirují? Inspiruje mě Toyen, moc se mi líbí její práce s barvami a tvary. Obdivuji i práci Jindřich česká avantgardní scéna je mi blízká. V poslední době přicházím na chuť také kubistům. Líb na hranici abstrakce a figurativní tvorby, baví mě, jak člověk spojuje reálné objekty s ge tvary. Aktuálně mě také hodně inspiruje Sandro Botticelli, jeho kresebné linie a to, jak s s malbou. Jsem detailistka, ráda propracovávám malby do detailů. Jak se do vaší tvorby promítá studium na katolické teologické fakultě? Odráží se ve snaze produchovnit náměty, vkládat do malování vnitřní prožitky ještě víc, ne dělávala dřív. Když se člověk setkává s celou plejádou vysokého křesťanského umění, cítí, duch doby. Snažím se, aby moje obrazy měly intelektuální náplň, aby člověk cítil, že z nic nějaký příběh. Začala jsem se také zabývat mariánskými motivy. Nejde to snadno, není to ta si řekla: teď namaluji Ježíše na kříži. Postupuji po drobných stupíncích. Trvalo mi dlouho odhodlala namalovat Pannu Marii v moderním pojetí. I teď mám trošku strach přiznávat, že t když se mě někdo na fakultě zeptá, kdo vlastně na obraze je. Proč se bojíte? Obávám se, jak to přijmou. Hodně lidí je tam zaměřených na tradiční umění – takhle se zobr v gotice, renesanci, baroku – a já tam pak přijdu s něčím, co je poloabstraktní, moderní. ošemetné téma. Zaujal mě váš obraz Teolog s hlavou v oblacích, ten musí být na fakultě populární… Každý si v tom obrazu najde něco svého, někteří říkají, že to je spíš kosmolog. Já jim na je to samé, že ten také uvažuje o podstatě Boha a vesmíru. Věnujete se převážně figurativní malbě, na velké části vašich obrazů je zobrazena žena. Je princip bližší? Ženy se skutečně na mých obrazech hodně objevují, je to snad tou blízkostí, to, že jsem st člověk se tím sám asi trošku vyjadřuje. V tvorbě mám ale cykly, někdy maluji spíše muže, j Záleží na tom, jakými tématy se zrovna zabývám. Myslím, že brzy to budou opět muži, protož do Starého zákona. (smích) Zavrtat? Jak tomu mám rozumět? Je plný námětů. Absolvovala jsem teď na fakultě předmět úvod do Starého zákona, v němž mě síla starozákonních mužů, duchovní náboj, který v sobě měli. Zajímají mě teď Gedeon nebo J přemýšlím, jak je moderně pojmout. Je to pro mě velká výzva. Zatímco v ženách jsem viděla u mužů mi imponuje síla. Baví mě i Mezopotámie, Chammurapi, Ninive, ty se v mé tvorbě nejs objeví. Právě v těchto dnech si můžete díla Anežky Bartošíkové prohlédnout na Katolické teologické 25. ledna.