První absolvent, který vystudoval UK za mřížemi: Na zkoušky jsem se těšil ****************************************************************************************** * První absolvent, který vystudoval UK za mřížemi: Na zkoušky jsem se těšil ****************************************************************************************** Není asi úplně běžné, aby vězeň říkal, že dostat dlouhý trest byla výhoda. Padesátiletý V. čin, za který ho soud poslal za mříže, si nepřeje zveřejňovat) však říká, že právě díky to absolvovat bakalářské studium oboru teologické nauky v kombinované formě na Katolické teol Univerzity Karlovy. Fakulta jako jediná z UK nabízí již několik let ve spolupráci s Vazebn Ruzyně možnost lidem během výkonu trestu studovat. V rámci tohoto projektu je nyní na KTF 21 odsouzených. V. M. byl první, komu se podařilo nejenom složit státnice, ale také napsat bakalářskou práci, což je za těchto okolností velmi náročné. Jak jste se dozvěděl o tom, že můžete během výkonu trestu odnětí svobody studovat na Katol fakultě UK, a proč jste se rozhodl do toho jít? O této možnosti mne informoval katolický kněz, který působil jako vězeňský kaplan. Musím ř považuji možnost studovat ve vězení vysokou školu za jakýsi zázrak. Je to velká příležitos sobě, což zní jako fráze, ale tak to je. Studium umožňuje smysluplně prožít pobyt za mříže nově získané vědomosti, životní postoje a hodnoty v civilním životě po propuštění z výkonu kdy jsem do vězení nastoupil, byly dvě možnosti vysokoškolského studia: ekonomický obor v teologických nauk na KTF UK. Pro mne s humanitním vzděláním tedy jasná volba. Co všechno jste musel podniknout, abyste mohl začít studovat? Podat přihlášku ke studiu prostřednictvím Vězeňské služby ČR a žádost o přemístění z původ Vazební věznice Praha Ruzyně, kde studium probíhalo. Jak náročné bylo připravit se na přijímací zkoušky? Náš první ročník byl, řekněme, pilotní. Absolvovali jsme ho v rámci projektu celoživotního potom jsme dělali přijímací pohovory k řádnému kombinovanému studiu. Příprava pro mne byla se mě ptali především na to, co jsme probírali během prvního roku studia v rámci CŽV. Jak se ve věznici studuje? Kdy má člověk čas se v denním vězeňském režimu věnovat škole a Je pravda, že prostředí věznice se nejeví jako příliš studijní. Jsem pracovně zařazen, čas je odpoledne, po večerech po práci a samozřejmě ve dnech pracovního volna. Jde tedy o toto jako u studentů kombinovaného studia v civilním životě. Nám ovšem ve vězení odpadá starost domácnost, to je naše výhoda. Nevýhodou je naopak méně možností najít klid a prostor ke st ohledu jsem měl a mám veliké štěstí. Pobýval jsem na dvojlůžkové cele se studentem, takže a vzájemné ohledy byly vysoké. Vedení ruzyňské věznice nám vychází vstříc, studenti podle spolu na celách. Nyní pobývám na jednolůžkové cele, což je pro studium zcela ideální stav. Jak probíhala výuka? Jednotliví přednášející, stejní jako pro řádné kombinované studium, které probíhá na půdě na přednášky, konzultace a zkoušky přímo do vězení. Výuka se koná v učebně zařízené k tomu každému předmětu jsme měli přednášky zpravidla v délce třikrát jedna hodina, což je samozř minimální čas. Většinu si člověk musí nastudovat sám z odborné literatury a studijních mat získal od přednášejících. Velmi přínosné bylo to, že jsme si mohli některé přednášky posle CD přehrávačích. Nahrávali je studenti kombinovaného studia na KTF UK. Na vězeňské kaplany teologické vzdělání, jsme se mohli obracet s prosbou o radu či konzultaci. Formu našeho st dálkové studium na druhou. Státní závěrečné zkoušky jsem ale skládal před komisí přímo na ostatní studenti kombinovaného studia. Jak jste se dostával k potřebné studijní literatuře a dalším materiálům? Zásluhou speciální pedagožky Gabriely Kulhánkové byla v učebně zřízena knihovna odborné li jsme potřebovali pro jednotlivé předměty. Je velice dobře vybavena. Některé knihy a studij do ní věnovali i přednášející. Chybějící literaturu mi zaslali poštou přátelé z civilu. V mi vedení věznice umožnilo docházet na půdu KTF UK. Zúčastnil jsem se tam přednášek spolu posluchači kombinovaného studia, pravidelně jsem také využíval služeb fakultní knihovny. D velice vstřícnému postoji vedení věznice jsem se mohl připravovat důkladněji zejména na st také docházet na konzultace k vedoucímu mé bakalářské práce. Tohoto vstřícného postoje ved nepřestávám vážit. Co vám studium dávalo nebo stále dává? Jako věřícího člověka mne studium teologických nauk naplňuje a posiluje. Co pro vás bylo nejnáročnější? Jednoznačně zpracovávání tématu a psaní bakalářské práce. Jaké téma jste si pro ni zvolil a z jakého důvodu? Zvolil jsem si téma z pastorální teologie. Konkrétně z oblasti, ke které mám ve vězení nej čerpání vězeňské duchovní péče, motivace k jejímu čerpání ze strany osob pobývajících ve v vliv na ně. V zájmu autentičnosti práce jsem citoval své spoluvězně, shromáždil četná svěd zkušenosti s vězeňskou duchovní péčí. Ve vězení máte jen velmi omezený přístup k počítači, psaní bakalářské práce je přitom časo jste se vyrovnával s tímto problémem? Text jsem si připravoval dopředu, abych čas, který jsem mohl být u počítače, využil co nej Co pro vás byla během studia ta nejpříjemnější část? Odpověď bych rozdělil na dvě části. Část studijní – v podstatě jakákoli přednáška v učebně samozřejmě mezi nimi byly lepší… a ještě lepší (smích). Těšil jsem se i na jednotlivé zkou ty ústní formou. To byla vítaná příležitost jakéhosi dialogu se vzdělaným člověkem z akade tohoto pohledu byl vrcholem vždy můj pobyt na půdě KTF UK. Tím přecházím k druhé části odp příjemný, hluboce lidský a bez předsudků jsem shledal přístup pana děkana, jednotlivých př zaměstnanců knihovny a studijního oddělení. Za to všem pokorné díky. Chcete po propuštění na svobodu pokračovat v dalším studiu? Ano, rád bych pokračoval. Jsem si ale vědom obtížného období po propuštění z výkonu trestu kdy času a energie ke studiu nemusí být vždy dostatek. Uvažujete již o tom, jak získané vzdělání využijete, až budete propuštěn na svobodu? Chcet práci v církvi, případně nově nabyté znalosti zužitkovat nějak jinak? Rád bych se věnoval alespoň zčásti práci v sociálních službách, v církevním společenství n Za Katolickou teologickou fakultu Univerzity Karlovy koordinuje projekt studia lidí odsouz S ním spolupracuje přímo na místě speciální pedagožka Mgr. Gabriela Kulhánková z Vazební v odsouzení vše, co k úspěšnému zvládnutí studia potřebují, není nic jednoduchého, jak pro i Co všechno musíte zajistit, aby i lidé ve výkonu trestu odnětí svobody mohli studovat vyso Jsem takový styčný důstojník mezi fakultou a věznicí, zprostředkovávám veškeré dění. Domlo Připravuji pro věznice po celé republice podklady s informacemi o tom, co všechno musejí o studium a mohli skládat přijímací zkoušky. Domlouvám termíny přednášek, aby vyhovovaly vyu sem přijdou na přednášku. Co je pro vás nejsložitější zařídit? Přístup odsouzených k počítači a k internetu. Sice mohou do počítačové učebny a na interne harmonogram věznice a také organizační možnosti – někdo ze zaměstnanců to musí řídit, odso psaní bakalářských prací, kdy si studenti potřebují sednout k počítači a několik hodin pra nějaké informace z internetu ke studiu nebo k psaní práce, stáhnu jim je a předám. Ve vězn což znamená, že ředitel věznice může odsouzenému, který splňuje předpoklady bezpečnosti – části či vzorné chování –, umožnit opustit věznici v rozsahu tří až čtyřiadvaceti hodin ne odsouzení získat z internetu všechny informace, které potřebují. Někteří to využívají pro ale všech, musejí splnit opravdu přísná kritéria, aby mohli věznici dočasně opustit. Jak ve věznici probíhá přijímací řízení? Úplně stejně jako v případě běžných uchazečů o studium. Odsouzený musí projít totožnými př Ještě než se jich může zúčastnit, musí ale projít předvýběrovým kolečkem, v němž se rozhod jsou odsouzení zařazeni do typu věznice s dozorem nebo s ostrahou, prvotní předpoklad je t tohoto typu věznice. Nabídku směřujeme spíše k odsouzeným s dlouhými tresty. Studium je čt je pravděpodobnost, že ve studiu budou pokračovat i v civilním životě. Dalším předpokladem velmi dobře. Vysokoškolské studium by mělo být „za odměnu“. Jak probíhají státní závěrečné zkoušky? Zatím probíhaly všechny státnice přímo na fakultě, nebyl důvod zvát komisi k nám, protože Někteří šli na fakultu za doprovodu zaměstnance věznice, někteří sami. Vždy se pečlivě pos bezpečnostní kritéria a odsouzený volného pohybu nezneužije.